Paddock met bestrating aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Paddock met bestrating aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:42

Na een boel topics doorgespit te hebben kan ik nog niet het juiste antwoord vinden.

Mijn paarden staan sinds 2 jaar op een stuk kleigrond. De wei en de plek bevalt harstikke goed. Maar het is wel te raden, na 2 jaar wordt hun paddock behoorlijk modderig. En dan wel zo dat er in de winter geen doorkomen meer aan is.

Ze hebben nu een gedeelte koeienroosters waar ze op staan, zodat ze in iedergeval allemaal droge voeten hebben, maar ideaal is dit niet.

Nu ben ik van plan om een heel stuk te gaan bestraten. (20x25x25x10)
En mijn vraag is, wat is jullie ervaring met bestraten op kleigrond?
- tegels of steltonplaten?
- moet er nog veel zand onder?
- hoelang hebben jullie dit al, en bevalt het nog steeds?
- wat waren de kosten bij jullie? (mag ook via pb)

En daarnaast wil ik gaan kijken of het mogelijk is om het andere gedeelte paddock om te zetten, dus het zand naar boven halen en de klei onder.
- zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
- hoe bevalt het?
- wat zijn de kosten geweest hiervoor?

Ik ben erg benieuwd waarom jullie ergens voor gekozen hebben en hoe het bevalt na enige tijd.

Alvast bedankt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:11

Als je echt op (rivier-)klei zit, lijkt het me dat het zand wel eens veel dieper kan zitten dan je denkt... Dus of omzetten mogelijk is, is maar de vraag.

Ik heb zowel stelconplaten als klinkers, daar ligt in ieder geval 15 cm zand onder. Meer kan handig zijn, maar het moet wel goed ingeklonken/aangetrild zijn voor je gaat straten. Ik heb voor de rest van mijn paddock de (min of meer) zwarte bovenlaag van 40 cm afgegraven en vervangen door zand. Mijn paddock is dus zand tot aan de IJstijd-deposities van grind. Maar ik zit dan ook op arme zandgrond, dus dat is makkelijk.

Kosten: kraanhuur à 80 euro per uur, zand kwam uit de wei (daar opgegraven), grond is daar gestort. Ik had dus geen aanvoer van zand (= 25 eur per kuub).
Stelconplaten kosten 100 euro per stuk (2x2 meter)
Klinkers 7 euro/m2 (zelf leggen) en 17 euro/m2 gelegd.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:41

Bedankt voor je info!

In eerste instantie vindt ik de bestrating het belangrijkste.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:49

Wij hebben een combinatie:
Een uitloopstal met vochtdoorlatende rubber tegels, daarvoor stelconplaten en daarnaast een zandpaddock. Daar achter is een weitje.

Overal zit schrikdraad tussen. Als het mooi weer is staat alles open, maar als het te nat is kunnen de paarden niet in de wei.

Onder de stelconplaten ligt wel een goede laag zand, anders zou het zo verzakken.
En de zandpaddock is extra gedraineerd, onder het zand ligt nog een laag kunstgras zodat ze geen diepe gaten kunnen graven.

De zijkanten van de zandpaddock zijn dichtgetimmerd, zodat als de paarden gaan liggen (meestal slapen ze daar) ze ook lekker uit de wind liggen.

Mijn paard staat zo samen met een ander paard, als die gaat rijden wordt mijn paard erg druk.
Dan doet het baasje van het andere paard mijn paard in de zandpaddock en mag hij daar gek doen.

Dit bevalt prima.

Vanuit de paddock
Afbeelding

Vanuit de wei
Afbeelding

Laulitz

Re: Paddock met bestrating aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:32

Ik lees eventje mee! Dat met die stelconplaten ziet er heel netjes uit. Is dit goedkoper als dat je bijvoorbeeld klinkers zou laten leggen? En hoe zit het als er sneeuw op komt, als het gevroren heeft, worden deze platen dan niet glad?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:23

Ons stalletje heeft voor een deel een overkapping waardoor de sneeuw nooit tot aan de stal komt.
Als het sneeuwt gebruiken we een sneeuw- of mestschuif om de boel uit de paddock te halen. Daarom hebben wij ook geen houten rand onderaan bij dat stukje met stelconplaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:42

ALs je 2e hands of B-keus Stelconplaten neemt zijn die een stuk goedkoper als 100 euro hoor :D
Bij paarden worden ze soms omgekeerd gelegd zodat je geen last hebt van de ijzeren rand (kan gevaarlijk worden).

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:50

Bedankt weer voor jullie informatie! :)