Weinig stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Weinig stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:27

Ik ga verhuizen naar een stal vlakbij, nu staan mijn paardjes 50 km van huis.
De stal is bij particulieren en alleen ik en nog andere mensen met twee paardjes komen daar te staan.
Ik betaal voor mijn e-pony 145 euro per maand en voor de shet 75 per maand.
Dit voor snachts op stal, altijd gras ook het grootste deel van de winter.
Nu vind ik dat ze weinig stro in de stal hebben liggen, het bedekt net aan de grond.
Dit doen ze zo al jaren met hun eigen paardjes en ik moet zeggen, ze hebben geen lig wondjes en zitten ook niet onder de stront ofzo.
Nou hoef ik ze ook niet tot aan de oren in het stro maar misschien dat ik een beetje meer wel prettig vond.
Opzicht doen ze daar niet moeilijk over.
Ze wilde dan bij mijn paardjes het dubbele erin doen, maar dan moet ik 25 euro meer in totaal aan stalgeld gaan betalen.
Ook opzicht geen probleem mee en ik wilde dat ook doen.
Maar omdat hun paarden het er goed op doen was ik nu toch aan het denken om het misschien eerst eens te proberen op hun manier en als het niet gaat te vragen om meer en dan de stalverhoging.
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ze hier duidelijk over zijn.
Wat denken jullie hiervan?
Oja de paardjes staan van smorgensvroeg vaak al 6/7 uur buiten tot zo lang mogelijk.

Maflinger_S

Re: Weinig stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:32

Ik zou het eerst op hun manier proberen. Zo te horen zijn jullie er al uit als jij toch het gevoel hebt dat het voor jouw paardjes niet werkt: dan gebruik je meer stro en dan betaal je gewoon meer.

Goed om te lezen dat je open staat voor verandering, da's altijd een mooi uitgangspunt.

Geniet ervan dat je knolletjes straks lekker dichtbij staan!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:19

ik heb op een stal gestaan waar mijn paarden elke dag op het beton waker werden. De paarden gaan dan dus niet liggen, terwijl die van mij voorheen wel lagen. Ik deed er altijd meer stro in (en betaalde dus meer)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:20

Ik zou eerst hun manier uit proberen voor week of langer.
Zien hoe je paardjes ermee omgaan en niet alles opeten en op beton staan.
En als het te weinig is zou ik lekker meer stro in doen, 25 euro meer voor beide valt wel mee denk ik.

veel plezier met je paardjes, lekker dat ze dichterbij komen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:22

Ja kan ook zelf stro bijkopen
voor die prijs die je bij hun betaal moet je niet al teveel verwachten denk ik :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:52

Ik ben niet origineel met mijn antwoord: gewoon een poosje proberen op hun manier. Je kan altijd beslissen om er zelf meer stro in te doen en dan wat meer betalen. 25 euro per maand extra betalen is, gezien de hoge stroprijzen, helemaal geen verkeerde prijs. Eten jouw paarden veel van het stro in hun stal? Of gaan ze graag liggen? Dat zijn wel zaken die mee kunnen spelen in je beslissing.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:55

Waarom zou je al meteen gaan ' zeuren' over iets waar je over twijfeld! je kunt toch beter eerst even kijken hoe het gaat voordat je meer gaat betlaen en dus meer stro erin wil. Misschien krijgen de paarden heel veel hooi zodat ze weinig/ geen stro eten en er dus meer dan genoeg in ligt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:58

suuzepuus schreef:
Waarom zou je al meteen gaan ' zeuren' over iets waar je over twijfeld! je kunt toch beter eerst even kijken hoe het gaat voordat je meer gaat betlaen en dus meer stro erin wil. Misschien krijgen de paarden heel veel hooi zodat ze weinig/ geen stro eten en er dus meer dan genoeg in ligt.

Ik wil ook niet zeuren maar het is wel zo fijn om vooraf te weten of het bespreekbaar is.
We gaan het eerst op hun manier doen en dan kijken we wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:06

TS weet je of jou pony/paard 's nachts gaat liggen op stal, want er zijn natuurlijk paarden die dit niet doen. En dat is in mijn ogen een heel belangrijke factor voor de strooidikte op stal ongeacht of het nu stro, krullen of vlas is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

suuzepuus schreef:

Nou, voor mij zou dit een struikelpunt zijn hoor, een niet opgestooide stal. Kan mij weinig schelen dat hun paarden het er misschien heel goed op doen, ik zou zelf willen dat mijn paarden in een dikke laag bodembedekking staan zodat ze fijn uitgebreid kunnen liggen. Dat zou ik ook gelijk bespreekbaar maken voor ik besluit op een stal te komen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:55

Ja mijn paardjes vinden dat ook fijn lekker liggen in het stro :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:00

Tja, ik zou er ook meer in doen....Mijn paarden liggen gewoon enorm veel en ik zit niet op piephakken en andere beschadigingen te wachten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:00

Je kunt ook overleggen of ze het goed vinden dat jij zelf een bodembedekking koopt als onderlaag en dat daarbovenop dat laagje stro van hun komt.
Bijvoorbeeld houtkrullen of zaagsel, koolzaadstro, hennepstrooisel, vlas. Als je daar een onderlaag van maakt van zo'n 10 cm dik, dan neemt dat veel vocht op en maakt een stevige zachte laag waar ze fijn op kunnen liggen. Het beetje stro wat zij dan geven is dan om op te knabbelen. Dat kost jou ook zo'n 25 euro per maand meer, maar dan heb je zelf in de hand hoe dik de laag is en hoe schoon je paarden er bij staan...

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:01

Zou het ook eens op die manier proberen, je paardjes komen veel buiten.. Ze kunnen liggen waar ze willen, buiten of binnen! En meestal ligt een paard niet lang achter elkaar.
Hier staan ze ook niet tot de knien in het stro, maar geeft totaal geen problemen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:11

jesito schreef:
suuzepuus schreef:

Ik wil ook niet zeuren maar het is wel zo fijn om vooraf te weten of het bespreekbaar is.
We gaan het eerst op hun manier doen en dan kijken we wel.

Daarom staat het woordje zeuren ook tussen aanhalingstekens!! ik bedoel niet dat je zeurt hoor, maar misschien eerst even aankijken!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:14

Bij ons staat mijn eigen paard en het paard van een kennis op stal. Die van mij is redelijk schoon in de stal en vreet ook niet constant alles op. De ruin de er bij staat is echter een drama op stal. Hij is echt enorm ranzig en maakt er iedere dag een zooi van. Hij eet bovendien ongeveer alles op wat er te vinden is. Overdag staan ze op het land en krijgen ze kuil of hooi extra dus hij komt verder niets te kort. Ik strooi bij hem gewoon evenveel als bij die van mij. Zij houdt vanzelf een steeds dikker bedje over dan hij omdat zij het netjes opspaart. Dan is dat maar zijn eigen probleem hoor! Je blijft bezig met dat dier... hoeveel je er ook in doen, hij maakt het allemaal zo smerig dat je altijd ALLES wat er nog in zit wel uit moet halen.. (verder is het een schat hoor;))

Het is dus wel afhankelijk hoeveel jouw paard nodig heeft. De ene ligt ook meer dan de andere. Let gewoon goed op wondjes en of ze smorgens lekker uitgerust zijn of niet. Dan zou ik er extra stro in doen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:16

Mijn paarden krijgen in de zomer weinig/ geen stro. Ze liggen graag buiten en gaan alleen de stal in om te plassen... in de winter is het anders maar dan ga ik altijd een beetje oppotten om een laagje te maken. anders is het niet te doen met mijn smeerkees (ruin) de merries zijn allemaal erg netjes!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:01

petitparis schreef:
TS weet je of jou pony/paard 's nachts gaat liggen op stal, want er zijn natuurlijk paarden die dit niet doen. En dat is in mijn ogen een heel belangrijke factor voor de strooidikte op stal ongeacht of het nu stro, krullen of vlas is.

Met je eens.
Stro of andere bodembedekking is een matras die ook (zeker in de winter) de kou van de vloer tegenhoud. Is beter voor gewrichten en spieren.

TS wat is nu het probleem om het te overwegen? Die 25 euries?
Waarvoor zou je gekozen hebben als het je niks extra's zou kosten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:26

Ze liggen allebei graag en ik wil het ongeveer een week aankijken.
Het gaat niet om die 25 euro maar ik wil het wel graag proberen om het eerst op hun manier te doen.
Ik heb dit al zo met hun besproken en zij vonden het prima, mocht ik toch meer willen dan veranderd dan gewoon de stalling.
Ik wil wel graag vooraf weten of het bespreekbaar is, dit scheelt een hoop ellende.
Maar ik vind het naar hun toe sneu om te zeggen ik ga meteen over op mijn ding zonder dat van jullie geprobeerd te hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:54

Goed zo!!! hopelijk heb je veel plezier bij je nieuwe stal!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:58

Anders zijn rubber matten er onder misschien ook nog een optie?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:05

Ik zou het niet eens willen proberen paarden die op het beton liggen met een paar sprietjes stro.......dat ligt voor geen een paard lekker lijkt me.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:32

Taffje schreef:
Anders zijn rubber matten er onder misschien ook nog een optie?

Heb ik ook al aan gedacht.

En ze liggen echt niet op de beton, het is gewoon een dun laagje stro.

Ves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:51

Misschien al het stro wat naar achteren van de stal leggen, beton om op te staan en stro om op te liggen... het is trouwens wel een stuk beter voor de hoeven van je paard om af te kunnen wisselen met hard staan en zacht(er)...
In ieder geval veel plezier op je nieuwe stekkie!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:17

Ik heb mijn paardjes nooit tot aan de oren in het stro gehad, is ook nergens voor nodig.
De mensen zijn meegaand en er is een eventuele oplossing aangeboden, super toch.