Dilemma....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Simple

Dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:10

Hai,

Zouden jullie bokkers willen meedenken?

Ik wil heel graag weer gaan rijden, maar hoe of wat is de vraag. Bij familie staat een grote E pony, jaren niet gereden, veel en veel te dik, de afstand is eigenlijk niet te doen op de fiets en helaas is hubby doordeweeks niet thuis en ben ik niet in het bezit van een rijbewijs. Pony op pension zetten in de buurt is niet mogelijk omdat ze niet verplaatst mag worden.

Een manege hier in de buurt zou een optie zijn, alleen heb je daar naar mijn idee te weinig vrijheid (ben verwend met eigen paarden, helaas nu paardloos wegens omstandigheden). Daar mag je niet even je paard na het rijden lekker afspuiten of even lekker naar buiten gooien na het rijden, dit zijn een paar dingen die ik daar erg mis.

Wat zou wel een leuke optie zijn? Ik zou 2 avonden in de week kunnen, maar geen vaste tijden, wel vaste dagen.
Een verzorgpaard bij iemand zou een optie zijn in mijn ogen, maar hoe pak je dat als volwassen vrouw aan. Ik wil namelijk wel serieus genomen worden, net als de eigenaar dat, lijkt mij, ook wil.

Zijn er in jullie ogen nog meer opties?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:12

Je kan wel een zoekertje zetten voor verzorgpaard gezocht, zeker iemand die wat ouder is (maak ik op uit je bericht?) is heel gewild onder paarden-eigenaars!

Lease (van de manege, of eigenaars-paard) is evt ook een optie? Dan heb je ook wat meer te zeggen :)

edit: als je toev. in de buurt van Leuven woont, ik zoek nog iemand ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:14

bij mij in de buurt komen wonen! heb namelijk nog wel een leuke merrie in de aanbieding.

Nou ik zou gewoon reageren op mp advertenties.. Als volwassene val je zowieso op tussen al die 7-16 jarigen. Volwassene die zich aanbienden voor verzorgpaarden zijn erg schaars.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

Kan je geen rijbewijs halen? Dan kan je op die pony van familie gaan rijden, en dan weet je waar je aan toe bent.
Anders gewoon via bokt zoeken. Ik heb mijn bijrijdster ook via bokt gevonden, ze komt nu al 2 jaar en dat gaat heel goed.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

Ik zoek ook nog iemand! als je in de buurt van Liessel/Deurne woont kun je bij mij terecht...

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:30

Hey wat leuk, nu al reacties!

Rijbewijs halen is nu even geen optie, zodra mijn jongste (nu 6 maandjes) oud genoeg is om naar de peuterspeelzaal te gaan wel. Heb helaas alle familie erg ver weg wonen dus ook erg weinig oppas....

Ik denk dat het een advertentie op MP gaat worden, hoop dat daar dan iets uitkomt.

Lief aangeboden, maar allemaal te ver weg. We wonen net in Zwolle, en weer opnieuw verhuizen. Ik moet er even niet aan denken hahaha.

Maar wat kan en mag ik dan eisen/vragen? Wil best een kleine bijdrage aan de smid e.d. mee betalen en wil heel graag 1 keer in de 2 weken lessen. Zou dat kunnen?

Solleke_Noah

Re: Dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:36

Ik zou niet meteen dingen 'eisen', eerlijk gezegd... Je kan gewoon je verwachtingen erin zetten. Iets zoals: hoi, ik ben, zoveel jaar oud, dit is mijn ervaring. Ik zoek een paard voor... en zou het ook heel fijn vinden moest er een mogelijkheid zijn om 1x per 2 weken les te nemen. Ik sta open om een kleine bijdrage te leveren.

Zoiets? Maar dan wat uitgebreider uiteraard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:57

"eisen" komt inderdaad niet zo leuk over.
Zou in de advertentie aangeven wat je leeftijd en ervaring is, wat voor paard je zoekt, hoeveel tijd je hebt en wat je graag met het paard zou willen kunnen in de toekomst (dus graag les nemen van instructeur in overleg)
Dat je bereid bent een bijdrage te leveren zou je kunnen bewaren als positieve verrassing wanneer je leuke reacties hebt van paarden waar je veel mee kan en mag of mensen evt. vragen om een bijdrage. Dan trek je in elk geval geen goudzoekers aan die het alleen om de bijdrage te doen is ;)

Leeftijd is meestal een positief iets, mits je je aan je afspraken houdt en goed communiceert wanneer er onverhoopt iets tussenkomt! (en met kinderen kan dat toch regelmatig voor komen)

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 08:41

Eisen kwam inderdaad een beetje raar over, maar als er gereden moet worden, mag ik toch wel goed passend tuig vragen als dat er niet mocht zijn? Zou het heel erg vinden als ik een paard moet rijden waar een slecht passend zadel op zou liggen. Maar dat zou ook kunnen als er een gesprek tussen eigenaar en mij zou zijn.

Ik ben nog aan het nadenken hoe ik de advertentie op MP ga plaatsen, de keuze is inmiddels wel gemaakt. Ik ga het gewoon eens proberen en kijken hoe het bevalt. Ook dit zal ik de eigenaar laten weten mocht er interesse zijn, ook om te kijken of er wel een klik is, niet alleen met paard, maar ook met de eigenaar wil ik goed door 1 deur kunnen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:49

Het gaat om het uitspreken van wensen en verwachtingen naar beide kanten. Jij wilt graag een goed passend zadel; de eigenaar van het paard wil iemand die zorgvuldig met het zadel omgaat. Jij wilt graag les; de eigenaar van het paard wil graag dat jij goed rijdt. Jij wilt vaste dagen waarop je kunt rijden; de eigenaar van het paard wil dat je op die dagen dan ook idd. door weer en wind komt.

M.a.w.: vaak sluiten die wensen goed op elkaar aan! Kwestie van een goed gesprek zoals je zelf al aangeeft, kijken of elkaar een beetje ligt als mensen. En of het paard je ligt natuurlijk - vraag of je mag proefrijden, de eigenaar wil als het goed is ook graag zien hoe je rijdt!!

Ik heb twee bijrijders, ieder voor één dag p.w.; een superleuke meid van 18, net geslaagd voor VWO en een vrouw van mijn leeftijd (begin 30) met een jong gezin. Allebei goed voor mijn paard, netjes voor mijn spullen en gelukkig ook flexibel in het maken van afspraken. Nooit 'gedoe' mee gehad, alleen maar veel plezier. Heb het volste vertrouwen in ze. Met beiden ben ik via bokt in contact gekomen. Op stal uitgenodigd en uitgebreid kennis gemaakt. Ook toen de afspraak gemaakt dat we na een maand zouden bekijken of het goed ging. Helaas gaat mijn paard nu op pensioen, wie weet worden ze weer bijrijder bij een opvolger...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:55

Er zijn ook genoeg eigenaren die hun paard ter beschikking stellen, maar dat je zelf een zadel en hoofdstel moet regelen... Zeker bij fokkers die zelf niet rijden zul je dat regelmatig tegen komen. Of mensen die zelf geen tijd meer hebben voor het paard en er ook niet meer veel in willen investeren in de zin van nieuw tuig kopen, terwijl ze er zelf niet meer mee rijden.
Dus misschien is een stukje eigen investering dan wel fijn. Scheelt ook veel gedoe.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:14

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:59

Tante Sabien, ik heb eens even gemaild, dankje.
Joyce, dom gezegd misschien, maar zou inderdaad het liefst bij een fokker rijden, waar ik zelf een beetje mijn eigen ding kan doen met een paard. Spullen liggen hier nog incl 3 zadels, dus zou dat ook niet heel erg vinden. maar zie dat maar eens te vinden. We gaan eens verder koekeloeren... ik heb de tijd en geen haast...