Ik kom hier verschillende topics tegen op bokt met vragen over jaarlingers en twenters. Nu zie ik meestal als antwoord 'gooi de opfok in'.
Ikzelf heb 2 jaarlingen aan huis staan en vraag me lichtelijk af of ik ze te kort doe? Ik voer ze 2-3 maal daags voer + hooi en ze staan met hun 2tjes sinds hun geboorte samen. Verder doe ik vrij weinig met ze en laat ze lekker paard zijn. Ze staan 24/7 buiten en hebben een schuilstal.
Komt het goed met mijn 2 dames of komen ze nu echt te kort?
Ik heb ook twee jaarlingen. Ze staan samen met een twee jarige. Ik laat mijn paarden wel in groepjes opgroeien. Het liefst van alle leeftijden door elkaar, maar geen grote groepen. Mijn shetlander ruintjes lopen er ook altijd bij. Volgens mij doe je niets verkeerd met je dames. Als ik het zo lees, hebben ze een goed leven.
Anomien
Geplaatst: 15-08-11 14:34
denk dat ze helemaal niets te kort komen.. Een groepskudde is prima maar kan ook een nakomertje of een ukkie helemaal onderdrukken..
Denk dat je het prima doet.
_Marinke_
Geplaatst: 15-08-11 15:55
Die van mij heb ik met 2 jaar nog een jaar in de opfok gedaan, daarvoor heeft ie in een kleine koppel gelopen met 1tje die net zo oud was, 2 die een jaar ouder waren, en "opa".. Hij is niks te kort gekomen, kan hem ook zo bij alle paarden inzetten. Vond dit eigenlijk wel een ideale "opvoeding", eerst even leren hoe de paardentaal in elkaar steekt en opgevoed worden door een ouder paard en daarna nog even lekker een jaar stoeien en spelen met andere hengsten van het zelfde levensjaar.
Ken overigens ook 2 jaarlingen die altijd bij elkaar lopen, die gaan niet naar een opfok, in de zomer lopen ze 24/7 buiten en in de winter komen ze dan naar stal en overdag naar buiten. In de winter komen ze dan veel in de hand en dat is ook wel prettig natuurlijk! Toen die van mij nog niet in de opfok liep kwam die in de winter ook veel in de hand, en daar leren ze toch ook wel erg veel van.
Ken ook zat paarden die afgespeend zijn en hup naar de opfok heen, als ze daar dan met 3 jaar / 4 jaar (of nog ouder) uit komen moeten ze eerst nog een bult leren qua pakken, poetsen, respect naar mensen toe e.d.
Ik denk niet dat jouw paardjes te kort komen! Ik heb een goeie ervaring met de opfok, maar ook minder goeie ervaringen. Ik denk niet dat jij je druk hoeft te maken!:)
Ik ben zelf niet zo'n fan van een opfok, zooitje ongeregeld jong spul... Nee hoor, mijn ukkie ging gewoon in een gemengde kudde, daar leerde hij netjes alle paarden-regeltjes en ik ben er heel tevreden over
Ik heb nu mijn 2 jaarlingen op een pensionstal ze gaan overdags veel naar buiten en staan naast elkaar en hebben dus allebei een eigen box.
Ik heb vaak getwijffelt over de opfok maar ik vind een goede pensionstal waar ze veel naar buiten gaan en ook onder de andere paarden komen ook een goed alternatief. Zo blijven ze ook lekker in de hand. In de opfok word er een lijntje gespannen en worden ze in een groep naar de wei gejaagt bv...
Ik vind het fijn dat ik ze nu afentoe ook kan borstelen en is een klein wandelingetje kan maken
Dankjulliewel Zodra ik een grotere wei vindt voor de dames komt er nog een rij-paard bij zodat ze oko een ouder iemand hebben. Maar eerst een grote wei vinden en dat is nog een hele opgaven
ik heb ook altijd alles gemengd laten opgroeien, ik vind opfok net een kleuterschool zonder juf. Overigens heb ik hele brave correct opgevoede pony's nu
Lekker zelf beslissen, ze staan met z'n tweetjes je kan ze elke dag in de gaten houden en weet hoe ze het doen. Niets leuker dan je eigen fok zien groot worden!
mariska32
Geplaatst: 15-08-11 18:34
Polly schreef:
ik heb ook altijd alles gemengd laten opgroeien, ik vind opfok net een kleuterschool zonder juf. Overigens heb ik hele brave correct opgevoede pony's nu
Ik doe niet anders voor de winter periode. Het jonge spul samen op een uitloop met schuilstal. En in de zomer gaan ze bij de volwassen paarden op de wei.
Ik denk dat je het prima doet zo! Het is al meer als reactie gegeven, maar ook ik heb het niet zo op een opfok. Mijn jaarling staat in een gemengde kudde en doet het daarin goed. Ze heeft leeftijdsgenootjes om mee te spelen en oudere soortgenoten die haar op haar plek zetten indien nodig.
Ik lees eventjes mee. Ewan moet straks ook van mams af, en zit te twijfelen over de opfok, of buurman lief aan kijken want die heeft ook jonge hengstjes lopen.
tuurlijk komt het goed joh! Ik heb mijn paard vanaf 5 maanden. Hij is ook niet in de opfok geweest. ik was ook gewoon met hem bezig. poetsen, wandelen etc. Of je ze thuis hebt staan of in de opfok...je moet doen waar jij je goe dbij voelt.