Later eigen trainstal beginnen maar ouders zien problemen!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julianijkamp

Later eigen trainstal beginnen maar ouders zien problemen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 21:57

Hay Bokkerzz,

Ik ben een girl van 13 en vreselijk gek van paarden.
Over 2 dagen ga ik naar de 3e klas en dan begint het gezeur al.
STAGE!!, je moet stage lopen op een plek waar je late rmisschien wil gaan werken. Ik wil later super graag een traain en pensionstal. Maar volgens de mensen om mij heen (ouders, kennisen, docenten) is dit niet mogelijk. Je moet volgens hun een rijke man hebben of een rijke familie om zo iets te kunnen klaarspelen. Maar ik hou vol dat ik het kan en dat ik alles zal proberen om mijn doel te berijken...

Wat is er allemaal nodig om een eigen stal te hebben?
Op geld en regelgebied enzo...

Rijbaan (binnen en buiten)
Kraal/ring (als het kan binnen en buiten anders buiten)
In het begin ruimte voor 15 paarden (weide en acomodatie)
Zadelkamer (binnen)
Trailer (voor 2 paarden)
DIT ZIJN DE BEGINBENODIGDHEDEN DIE AARDIG NOODZAKELIJK ZIJN DENK IK!
Misschien denken julie hier anders over...

Groetjes, Julia!!

troi

Re: Later eigen trainstal beginnen maar ouders zien problemen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:03

Minstens een miljoen zou ik denken.. Eea afhankelijk van waar je wilt zitten, als je in het midden/westen van het land wilt zitten mag er nog wel wat bij vrees ik.. Dus ja, je ouders hebben gelijk. Als je niet een sponsor hebt wordt erg lastig. Kwestie van keihard werken voor iemand anders die een trainings stal heeft (voor een paar luizige rotcenten, tenzij je topruiter wordt natuurlijk en internationale titels binnensleept) en misschien dat je dan na een jaar of 20 wat kan overnemen als je goede naam hebt gemaakt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:05

Ik zou eerst eens een goed plan gaan opstellen. Dan mag je hopen dat de bank je een lening wilt geven. De 'beginbenodigdheden' die jij opsomt, zijn nog wel het minst belangrijke. Dat is een latere zorg.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:06

julianijkamp schreef:
Hay Bokkerzz,

Ik ben een girl van 13 en vreselijk gek van paarden.
Over 2 dagen ga ik naar de 3e klas en dan begint het gezeur al.
STAGE!!, je moet stage lopen op een plek waar je late rmisschien wil gaan werken. Ik wil later super graag een traain en pensionstal. Maar volgens de mensen om mij heen (ouders, kennisen, docenten) is dit niet mogelijk. Je moet volgens hun een rijke man hebben of een rijke familie om zo iets te kunnen klaarspelen. Maar ik hou vol dat ik het kan en dat ik alles zal proberen om mijn doel te berijken...

Wat is er allemaal nodig om een eigen stal te hebben?
Op geld en regelgebied enzo...

Rijbaan (binnen en buiten)
Kraal/ring (als het kan binnen en buiten anders buiten)
In het begin ruimte voor 15 paarden (weide en acomodatie)
Zadelkamer (binnen)
Trailer (voor 2 paarden)
DIT ZIJN DE BEGINBENODIGDHEDEN DIE AARDIG NOODZAKELIJK ZIJN DENK IK!
Misschien denken julie hier anders over...

Groetjes, Julia!!

Waar een wil is, is een weg........... :D

Maar persoonlijk denk ik dat jou ouders en docenten gelijk hebben.

De paardenwereld is een wereld van netwerken en connecties en zonder een berg geld begin je niet zoveel.

Je kunt natuurlijk wel in die business uiteindelijk aan het werk gaan door de opleiding Paardenhouderij te gaan volgen en uiteindelijk op een trainingsstal te gaan werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:09

Eerst zorgen dat je je school afmaakt met diploma, dan een aantal jaren rijden voor goede stallen op zeer veel verschillende paarden. Zorgen dat je een uitstekende naam krijgt in het opleiden van jonge beesten.
En dan, heel misschien heb je dan zoveel gespaard en al je botten nog heel en heel veel geleerd dat je ergens vier stallen kunt huren op een complex om daar paarden neer te zetten.
Ik wil je niet ontmoedigen maar wat jij wilt is wel mogelijk, echter, als er geen geld, grote boerderij of rijke partner aanwezig is tezijnertijd dan is het gewoon knetterhard bikkelen en veel talent hebben.
Droom lekker verder, probeer het waar te maken maar zorg voor een goede opleiding zodat je niet alleen van de paarden afhankelijk bent, succes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:09

Jouw ouders hebben zeker gelijk. :)
Je moet een behoorlijk beginkapitaal hebben wil je alles kunnen financieren.
Of een steengoed bedrijfsplan en een hypotheekverstrekker die er wel iets in ziet. Maar de tijden zullen niet verbeterd zijn in de komende paar jaren.

Jouw plannetje zoals je het nu voor je ziet, zul je zeker meer dan een miljoen voor nodig hebben ja. :j

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:10

Goed personeel en zelf goed de paarden kunnen trainen. En natuurlijk inderdaad connecties in de paardenwereld. Maar inderdaad waar een wil is is een weg. Maar denk er is goed overna, wil je het als je straks een jaar of 18 bent, een vriend hebt nog steeds?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:11

Ik denk dat als je dit als carrière wilt, dat een stage bij zo'n bedrijf een goed begin is. Dan kun je meteen zien of het je een beetje ligt, en of het na een paar dagen/weken 10+ uur per dag rot klusjes doen nog steeds zo leuk is :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:13

Yessy schreef:
Ik denk dat als je dit als carrière wilt, dat een stage bij zo'n bedrijf een goed begin is. Dan kun je meteen zien of het je een beetje ligt, en of het na een paar dagen/weken 10+ uur per dag rot klusjes doen nog steeds zo leuk is :)

6 dagen per week...........

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:20

Ik wil je niet ontmoedigen of je je droom afpakken. Maar de droom die jij hebt wordt heel heeeeel hard werken, talent en geluk hebben :j

Ik heb zelf gewerkt in de dierenwereld, en daarin is het al hard werken en deze wereld is makkelijker wat te bereiken dan in de paardenwereld. Toch heb ik besloten na 4 jaar mij uit de naad te hebben gewerkt dat het genoeg is, na 4 jaar was ik nog steeds op hetzelfde punt als waar ik begonnen was en dat was gewoon weg niet genoeg voor mij.

Ga eerst hard werken aan je school en daarna aan je studie. Blijf in je vrije tijd veel met paarden bezig, zorg dat je veel verschillende paarden kan en mag rijden, werk aan je connecties in de paardenwereld en koop elke maand een lot van de staatsloterij...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:22

Flink sparen en opleidingen volgen zodat je een papiertje hebt. Naast papieren over paarden trainen is EHBO en basis kennis als bv sportmassage, bekappen, kleine tuigreparaties, voeding, weidebeheer en al die kleinigheden die veel geld kosten als je ze moet laten doen en/of waarbij een beetje basiskennis je helpt de goede mensen te kiezen om het voor je te doen essentieël.

Wil je echt een trainingsstal, dus africhten/heropvoeden/lesgeven/etc. Kan je overwegen om het Parelli instructor traject in te gaan. Dan ben je voordat je aan de slag mag flink wat geld en jaren verder, maar ook het opzetten van een bedrijf, en het runnen ervan komt aan bod.

Hou er rekening mee dat paarden geen rekening houden met werktijden van 9 tot 5 (liefst doen die iets doms/spoedeisends op zondag avond of uurtje voordat je dagje weg moet). Dat het verzorgen van paarden een fysiek slopend beroep is, waarbij veel meisjes zoals jij zo rond hun 25-28ste kapot zijn door overbelasting. Dat het trainen van de paarden lang niet zo moeilijk of stressvol is als het omgaan met de eigenaren en dat de bank huiverig is om je een lening te geven zodat je de investeringen kan doen die nodig zijn.

Wil je echt hiermee doorgaan zorg dan voor een goede opleiding en hou dat traject helemaal vol (als het goed is ben je dan de rest van je leven aan het bijscholen), spaar al het geld wat je niet in de opleiding steekt om deel van het toekomstige complex te kunnen financieren. En kijk voor de aankoop van dat complex ook net over de grens, Dld geeft je meer grond en gebouwen voor dezelfde prijs.

Denk dat je meer plezier in je hobby houd als je kleinschalig gaat trainen (ook bv via Parelli lekker met 1e pony aan de slag) en bv door wedstrijden rijden iets naam opbouwen, zodat je naast je eigen vaste pony er ook 1 of 2 max. voor de verkoop traint.

cupacakex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:37

meid je bent 13! leuk dat je erover nadenkt maar wieweet vind je het helemaal niks en krijg je het later idd niet voor elkaar!
je kan uiteraard wel bij een pesionstal gaan stage lopen om te kijken hoe het is!
het belangrijkste is je diploma halen!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:40

Hmm heb een vriendin van 20 die zeker geen miljonair is maar heeft wel inmiddels een pensionstal opgezet :)
Hoe? Ze huurt het complex met woonruimte voor haar en haar vriend erbij. Het is dus zeker wel mogelijk. Daarnaast geeft ze nog les op haar eigen ponys en klanten met eigen ponys/paarden.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:41

Geniet van je hobby en je droom. Loop stage waar jij wilt, kies een opleiding waar jij voor wilt gaan en zoek een baan die bij je past. Je ouders proberen je te beschermen en willen dat je kritisch over je plan nadenkt, hartstikke goed van ze!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:43

Je vergeet het allerbelangrijkste....naamsbekendheid en dus klanten! Je kan nog zo'n mooie accomodatie hebben, je zal toch eerst goede resultaten moeten laten zien om klanten te krijgen, mensen brengen hun paarden niet zomaar ergens heen...

Verder zijn er al veel dingen genoemd, hard werken, lange uren, zwaar werk. 15 stallen is hartstikke leuk hoor, maar tenzij jij meer uren in een dag hebt dan wij kan je geen 15 paarden verzorgen en trainen in je eentje...en zonder inkomsten geen personeel...zie je het probleem?

Stagelopen op een stal zou ik trouwens zeker proberen te regelen hoor, of je er nou straks iets mee doet of niet het is toch een hartstikke leuke ervaring! Er zijn stallen zat waar je best een tijdje mag komen helpen, gewoon rondbellen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:46

Toch kan een droom van een meisje uitkomen.
Toen ik in de derde klas van de lagere school zat was er eens een rondvraag over "wat wil je later worden".
Ik vol trots zeggen, varen en kapitein worden.
Ik ben gaan varen, geen kapitein geworden maar hoofd machine kamer.
En dat was uiteindelijk de wens die uitgekomen is door lang en hard studeren.

Elke droom kan uitkomen, als je maar je best er voor doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:48

wat een heerlijke droom <3
Meid...ga er lekker voor zou ik zeggen.
Pak iedere kans die je krijgen kan om ervaring op te doen.
Maar zorg dat je wel je school diploma haalt hoor, je kan niet in de toekomst kijken.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:50

vergeet niet dat het uitkomen van die droom wel eens niet zo geweldig zou kunnen zijn als het lijkt.
Het grote nadeel van "van je hobby je beroep maken", is dat je je hobby verliest.....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:54

hier iemand met precies dezelfde droom :)
ik heb nu een aantal paarden in " training" voor mensen, en maak daarbij een goeie naam. ik word nu dus regelmatig gevraagt.
probeer ook op grote stallen stage te lopen. het is heeeel hard werken, maar waar een wil is, is een weg :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:58

vergeet een ding niet.. je moet hard werken.. er is weinig ruimte naast, 6 dagen per week.. en die 7 is er ook altijd wat te doen.. vooral je eigen stal.. voeren ect.. gaat altijd door.

als je veel van winkelen uitgaan ect houd.. het is misschien wel te combineren maar niet makkelijk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:00

och....de meeste stallen hebben wel mensen lopen die meehelpen.
Ik heb nog niet op een stal gestaan waar me niet een keer gevraagt werd om eens te voeren of de paarden binnen te zetten.
Allemaal omdat de eigenaar iets anders te doen had, wat ik ze best gunde trouwens.
Waar een wil is, is een weg.
Is de wil groot genoeg dan komt de weg vanzelf ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:08

dromen mag, maar ik vrees dat je omgeving wel gelijk heeft.
Ik raad je aan om eerst eens op verschillende stallen stage te lopen en je dan af te vragen of je inderdaad ooit 7 dagen in de week ruim 15 uur per dag beschikbaar wilt werken en beschikbaar wilt zijn voor je paarden en je klanten om aan het einde van de maand blij te kunnen zijn dat je al je rekeningen hebt kunnen betalen en af en toe tijd hebt kunnen vinden voor andere dingen dan je werk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:21

inkepink schreef:
dromen mag, maar ik vrees dat je omgeving wel gelijk heeft.
Ik raad je aan om eerst eens op verschillende stallen stage te lopen en je dan af te vragen of je inderdaad ooit 7 dagen in de week ruim 15 uur per dag beschikbaar wilt werken en beschikbaar wilt zijn voor je paarden en je klanten om aan het einde van de maand blij te kunnen zijn dat je al je rekeningen hebt kunnen betalen en af en toe tijd hebt kunnen vinden voor andere dingen dan je werk.

En dat alle klanten op tijd betalen.
Zodat je niet een paar pensionklanten hebt waar niet voor betaald wordt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:08

Ik zie t probleem nooit zo, als je goed genoeg bent (dus rijtechnisch echt kan rijden en verstand hebt van het vak) en je heb de enorme motivatie en doorzettingsvermogen die je nodig hebt. Waarom zou je dat niet kunnen behalen.

Nee, natuurlijk kan je niet je eigen bedrijf direct op zetten, bouwen, weet ik wat. Je kan ook klein beginnen en op een geschikte stal een aantal stallen huren. Begin met 2 stallen en werk part time ergens anders (op een stal bijvoorbeeld), bouw dat uit naar meer stallen en minder werken. Merk je dat je genoeg en goede klanten hebt, dan kan je gaan sparen voor je eigen accomodatie.

Nee je verdient er geen miljoenen mee, nee je hebt niet direct dat prachtige bedrijf en ja je zul er kei en kei hard voor moeten werken. Maar als dat is wat je wilt en je kan het ook. Dan zie ik nergens problemen in en speelt geld ook niet direct een grote rol.

De vraag is alleen, heb je dát talent en heb je díé doorzettingsvermogen dat je nodig hebt?!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:11

je kunt ook kleinschalig beginnen eerst naam opbouwen in de sport en dan op de stal waar je staat enkele stallen huren op het moment dat je van iemand een paard kunt trainen / doorrijden en vandaar uit uitbreiden. Meer tijd voor de paarden omdat je alle onderhoudsklussen niet hoeft te doen waardoor je je meer kunt richten op de paarden. Als je dit echt wil ga ervoor en succes.