vettige jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goejan

vettige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 13:29

Hej hej,

Mijn jaarling heeft sinds enkele weken hele vettige manen en huid. Over heel zijn lichaam is hij echt vettig. Al vanaf dat hij 4 maanden is schuurt hij altijd over zijn hele lichaam als hij nat is of gezweten heeft (van in de wei te lopen), maar ook enkel dan heeft hij jeuk. hij schuurt dan even heel de stal rond en daarna is het gedaan. hij heeft ook nooit echt in zijn manen of staart ofzo geschuurd.

Maar nu dat hij plots zo vettig is begint hij toch wel wat meer te schuren in zijn manen. Ik borstel hem nu iedere ochtend en hier heeft hij zo'n ongelooflijke deugd van. Mijn handen zien dan ook helemaal zwart van de vettigheid en ik krijg het er ook moeilijk weer af. (maar dat is mijn minste zorg :) )

Ik zou gewoon willen dat hij er minder last van heeft, herkent iemand dit? wat kan ik er tegen doen? Ik heb al opgezocht of het misschien geen seborroe is, maar hij heeft geen wondjes ofzo. Hij staat sinds enkele weken op een grotere weide waar veel gras op staat. Is het daar misschien van? of van het weer? Maar wat kan ik er dan aan doen? :) kwil hem volgende week nog een keer wassen omdat het eindelijk nog eens warmer weer wordt, of laat ik het beter zo?

groetjes Goedele

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:38

Is die vettigheid niet zijn ´regenjas´ die nu komt? Het regent de laatste tijd meer. Ik merk dat mijn paarden (24 uur buiten met schuilstal) nu ook een viezere/ vettere vacht krijgen. Ik vind dit niet erg, want dan zijn ze goed beschermd. Kan het zijn dat de jeuk toevallig ergens anders van is. Vliegen, dazen, voeding ( meer gras) etc? Dan kunnen ze ook een harde, gezwollen manenkam krijgen. Je schrijft dat hij sinds kort op gras staat. Is dit onbeperkt? Als hij altijd buiten staat zou ik hem zeker niet wassen. Dan is hij niet meer tegen de regen bestand.

TinePine

Re: vettige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:41

Heb je misschien foto´s? Weet niet precies hoe vet je met vettig bedoeld....