Hoe boxrust iets plezieriger maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Hoe boxrust iets plezieriger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:21

Hallo,

Mijn paard heeft de komende 3 weken boxrust.
Hij staat op een stal waar de paarden overdag het land op gaan, dus van een uurtje of 8 tot een uur of 6 staat hij alleen. 's morgens is er veel bedrijvigheid in de stallen met uitmesten enzo, 's middags ga ik hem verzorgen en blijf dan meestal zo'n 2 1/2 à 3 uur bij hem "tutten" vanaf ongeveer 5 uur worden de eerste paarden weer binnen gehaald.
Aangezien het niet haalbaar is om de hele dag bij hem te zijn, zoek ik iets wat hem een beetje kan vermaken terwijl hij alleen is. Hij heeft overigens wel onbeperkt ruwvoer.
Een lickit oid wil ik hem niet geven. Teveel suiker en binnen een half uur op!
Bedankt!

Ojajoh

Re: Hoe boxrust iets plezieriger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:24

voerbal, dan doet hij langer over z'n krachtvoer

bal met elastiek eromheen en dan wortels en stukjes appel ertussen en in het midden van de stal ophangen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:24

Je heb van die special voerballen waar je biks in kan doen. Wat je ook kan doen, is appels of wortels klein snijden en die in de bal doen. Je paard leert snel om met z'n neus tegen de bal aan te duwen omdat er dan kleine stukje slekker suit komen.

Een knolselderij is qua voedingswaarde verwaarloosbaar maar kost vaak ook wel een tijdje om op te peuzelen. Sterkte ermee!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:18

Ik weet niet waarom hij boxrust heeft, maar je zou ook een heel klein stukje wei (bijv 5 x 5) af kunnen zetten en dat per dag verplaatsen zodat hij steeds nieuw gras heeft.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:18

weet ook niet waarom hij boxrust heeft, maar heb ook gehoord dat wilgentakken pijnstillend werken en ook voor gewoon zo goed zijn, hier kunnen ze ook lekker op knabelen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:24

wilgentakken geven, vinden ze heel lekker en ze kunnen er aan knagen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:25

en een weitje afzetten van 4 bij 4 tussen zijn soortgenoten? ;)

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:28

wilgentakken, jolybal of een knuffel in zn stal hangen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:28

fijnmazig hooi zodat hij meer moeite moet doen voor z'n hooi...
een jolly bal ophangen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:34

Ik had ook een voerbal voor mijn merrie toen ze boxrust moest. Maar ik ben ook eigenwijs en deed haar iedere dag even op een klein stukje met een rustig paard, want als het even kan hou ik me niet geheel aan boxrust, is geen doen met een jong paard. Ze ging dan voor de groep uit even naar buiten en daarna naar binnen met de voerbal en dan bleef ze rustig.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:37

Vala schreef:
Ik had ook een voerbal voor mijn merrie toen ze boxrust moest. Maar ik ben ook eigenwijs en deed haar iedere dag even op een klein stukje met een rustig paard, want als het even kan hou ik me niet geheel aan boxrust, is geen doen met een jong paard. Ze ging dan voor de groep uit even naar buiten en daarna naar binnen met de voerbal en dan bleef ze rustig.

Tja, ik zou niets liever willen dan hem buiten zetten, maar hij staat in het gips.... Hij mag van de veearts pertinent niet lopen.

Kan iemand mij zeggen waar ik wilgentakken vandaan kan halen? Ik ga sowieso een voerbal regelen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:39

Als hij in het gips had is het natuurlijk geen optie, dat snap ik! Mijn had een niet al te ernstige peesblessure dus vandaar dat ik de gok wel nam maar met gips kan dat niet. Wat heeft hij dat hij in het gips moet? Ik heb die bal nog wel voor je, ik weet niet waar je woont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:41

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:44

ik weet eigenlijk niet of de likit "salt&sport" ook zo'n zoete variant is...

want op zich als je zo'n likit-houder "vrij" kan hangen (dus neit ergens tegen een muurgeklemd kan worden) is het mits je paard het leuk vind wel een goede bezigheid...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 13-08-11 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:45

Die van mij vreet zo'n likit in 20 minuten op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:48

Die van mij eet alleen zo'n likit als een ander paard eraan zit te lebberen.. En dan eet ie 'm nog met moeite op..
Beest vreet werkelijk alles en is een ontzettend grote schooier maar een likit is toch wel veel moeite :')

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:49

Het is helemaal offtopic, sorry ts, maar de mijne zit er dan echt tot aan z'n oren onder, die zet die likt klim en bijt er dan vol in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:53

De likit repen vind ie wel lekker, stom want het is gewoon hetzelfde. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:57

SaskiaKa schreef:
Vala schreef:

Tja, ik zou niets liever willen dan hem buiten zetten, maar hij staat in het gips.... Hij mag van de veearts pertinent niet lopen.

Kan iemand mij zeggen waar ik wilgentakken vandaan kan halen? Ik ga sowieso een voerbal regelen.

knotwilgen hebben genoeg zijtakken. succes :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:00

Veel meer als een voerbal kun je niet doen. In ieder geval het krachtvoer (in voerbal) niet geven als er al iets te doen is, maar liever als je bijvoorbeeld naar huis gaat, en je paard alleen staat te staan.

Verder kan een jolybal ook nog wat afleiding geven, al vinden ook veel paarden er niets aan.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:05

Vala schreef:
Als hij in het gips had is het natuurlijk geen optie, dat snap ik! Mijn had een niet al te ernstige peesblessure dus vandaar dat ik de gok wel nam maar met gips kan dat niet. Wat heeft hij dat hij in het gips moet? Ik heb die bal nog wel voor je, ik weet niet waar je woont?

Mijn paard had een hoefzweer, welke de diep zat om door een "gewone" veearts of hoefsmid weggesneden te kunnen worden.

Voor het vaststellen van de precieze plaats van de zweer zijn röntgenfoto's gemaakt. Hierbij is ook geconstateerd dat het hoefbeen iets in zijwaartse richting is gekanteld ( dus niet in de lengte zoals bij hoefbevangenheid)

De lamellen waarmee het hoefbeen aan de hoefwand wordt verbonden zijn aan 1 kant geïnfecteerd geraakt door de zweerwaardoor het hoefbeen wat zijwaarts is gezakt. Door het snijden in de hoef is de zool erg dun en gevoelig. Ook is een relatief grote plek zover weggesneden dat mijn paard op het "leven" staat. Om de hoef even de tijd te geven om weer te verhoornen en de zool zoveel mogelijk tegendruk te bieden om te pijn te verzachten als hij deze neerzet, is de hoef van mijn paard dus in het gips gezet.

Als ik die bal van jou mag overnemen zou echt fijn zijn! Wil je mij laten weten wat je ervoor wil hebben? Mag ook via pb!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:54

En wat hooi in een slowfeeder stoppen? Kan ie lekker plukken en rukken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:02

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:12

je kan ook heel simpel een cola fles pakken en die half vullen met water en in zijn stal hangen. Paard is er uren gefasineerd mee bezig bij mij..... ligt natuurlijk wel aan het paard. Die ik rijd in een jan verveel die overal in bijt en mee speelt.