paard springt steeds over omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

paard springt steeds over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 09:45

Beste bokkers,

Sinds de eerste dag (vorige zomer) dat ik mijn paardje heb, springt hij over de omheining van de wei.
De eerste dag, dacht ik dat het kwam door een vliegendeken die statisch werd ( doordat hij er mee gerold had) en daardoor zo gek werdt dat hij over alle omheiningen heen sprong.
Vliegendeken af, probleem opgelost.

In de winter stond er weinig gras op de wei, springt hij vrolijk naar de koeien weides, die nog wel vol stonden.
Vanaf toen maar gelijk in de volle wei gezet, probleem opgelost.

Op een gegeven moment de indeling (qua paarden) van de weides veranderd, omdat hij elke keer de deken van het andere paardje kapot beet. Maar toen sprong hij toch weer elke keer bij zijn vriendje in, die wel wilde spelen.
Een bal gegeven voor in de wei, probleem weer even opgelost.

In de lente/zomer is er een nieuw veulen bij gekomen, wat vrolijk door de wei dartelt, en de hele tijd naar mijn paard hinnikt (doet het veulen niet bij de andere paarden) De eigenaar van het veulen wil liever niet dat mijn paard (ruin) daar bij in de wei komt, omdat ze dan bang zijn dat het veulen dan omver gelopen wordt door zijn moeder. De laatste tijd heeft mijn paard het weer te pakken, en springt vrolijk door alle weide's heen, en de bak, geen omheining is hem te hoog ( ja best handig met rijden, want hij springt heel goed, maar voor dit soort zaken is het minder handig)
De eigenaren van het veulen zijn bang dat mijn paard bij hun in de wei springt. Dus hebben ze de omheining op sommige delen al verhoogd, of dubbel breed (paar meter er tussen)gemaakt. Tot voorkort ging het goed. Maar het schijnt dat hij nu ook een paar keer een poging heeft gedaan om over het brede stuk omheining te springen, maar dit gelukkig voorkomen is doordat er snel iemand tussen is gaan staan.

Dit zorgt dus voor hele vervelende situaties op stal, vooral omdat we niet eens zijn over wat nu te doen.

- mijn oplossing: laat mijn paard kennis maken met het veulen en de merrie, hij is heel onderdanig naar alle paarden, en zal als hij een keer een trap krijgt van de merrie er niet meer in de buurt durven komen.

- oplossing eigenaar veulen: we verhogen alle omheining en/of jouw paard mag niet meer buiten staan als mijn veulen buiten staat.

Ik ben het eigenlijk niet eens met mijn stalgenoot, want ik ben bang als we de omheining verhogen hij dan toch er over heen gaat springen en zich bezeerd en al het draad kapot maakt.
en ook nog eens dat het niet mogelijk is om mijn paard op een ander tijdstip buiten te zetten, omdat ik werk, en dat dus zou betekenen dat mijn paard niet meer naar buiten mag.

Wat vinden jullie er van? hebben jullie tips voor een goede oplossing?

oh nog even een leuk bijkomstigheidje: Mijn paard springt nooit over de omheining als ik er ben. dus afleren of iets dergelijks wordt moeilijk. Ik geloofde eerst ook niet dat hij het deed. Maar nu iedereen van stal zo loopt te zeuren moet ik het wel geloven.

sorry voor het hele verhaal, maar zit er best mee, en hoop dat iemand een goede tip heeft.

Angela

Re: paard springt steeds over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:17

Ik zou toch de omheining omhoog doen. Je paard hoort er gewoon achter te blijven. (punt).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:26

Hoe hoog is de omheining nu?

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:27

Ik zou eerst voor oplossing 1 kiezen en als dat ook niet gaat toch de omheining maar omhoog....

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:29

omheining is nu op sommige plaatsen laag, 1,20. maar hij springt ook over de bakrand heen, die is wel 1,60-1,80 ofzo.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:32

Wij hebben ook de omheining verhoogd naar 1.65m. Als er dan stroom op staat denk ik haast wel dat hij erachter blijft. Hij is niet gek;)

Edit: op de bakrand staat denk ik geen stroom?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:33

doet die van mij ook paard van 1.80m omdat het gras aan de andere kant groener is.. en ik heb hogere palen gekocht maar hij doet het nog.. dus ja "de" oplossing ga ik hier hopenlijk meelezen :+

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:34

op onze bakrand staat wel stroom, en hij springt er vanuit stilstand overheen.
hij is niet echt bang voor de schokken, terwijl er echt veel stroom op staat. ( helaas ervaringsdeskundige)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:36

Ik lees even mee, mijn verzorgpony doet het ook, ook wanneer er 2 draden zijn geplaatst met 1,5 meter er tussen springt hij er nog (zonder problemen) overheen. In principe was het nooit zo'n probleem sinds hij het ook leuk vindt in het gekke half uurtje doelloos rond te springen, hij heeft laatst zelfs over het hek van het erf willen springen, maar dit kon net worden voorkomen doordat de eigenaar heel hard HEE! riep.

Hier weten we dus ook niet van je 1, 2, 3 hoe we het op moeten lossen, omdat hij ook naar de andere weides springt om bij vriendjes in te staan, de wei is namelijk opgedeeld zodat elk paard een apart stukje heeft.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:39

lindar1985 schreef:
omheining is nu op sommige plaatsen laag, 1,20. maar hij springt ook over de bakrand heen, die is wel 1,60-1,80 ofzo.

Hoger dan 180 mag officieel niet zonder toestemming van de gemeente (hoewel wij ook gewoon op 2 meter zijn gaan zitten en er daar nog af en toe 1 overheen knalt). In rheezerveen hier vlakbij kun je palen van 2,5 meter halen (1 euro per paal ofzo), die zet je 70 cm in de grond, dan zijn ze 180 boven de grond. 2 brede schriklinten op 70 cm en 120 en een smallere schriklint op 175-180. In principe blijft hij daar wel achter, maar als hij het toch springt dan is het een type omheining die makkelijk meegeeft. de palen knappen af als lucifers als ze er tegenaan springen of duwen en zijn daardoor veiliger en het lint knapt ook gewoon bij voldoende gewicht. Wij gebruiken het als tussenafscheiding (de buitenomheining is 2 meter hoog gaas). Het is goedkoop en veilig en houdt de meesten toch erachter.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:42

Veel paarden met hetzelfde probleem :+ ik wil met de tijd naar 3 meter hoog of 2,5 meter hoog dubbelstaafs hekwerk, dát zal ze wel binnen houden hier :')

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:46

hahah het lijkt wel een olifanten omheining dan, hihi! maar wel een goede tip. Ik woon in twente dus rheezerveen is nog wel te doen.
Ik zal het even met de staleigenaar overleggen.
waar heb je die palen precies gehaald? misschien kan ik ze iets dichterbij halen.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:12

nog meer tips zijn meer dan welkom!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:16

Paarden bij elkaar en klAar
Als Ze samen genoeg oppervlakte hebben gebeuren er niet zo gauw ongelukken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:20

lindar1985 schreef:
hahah het lijkt wel een olifanten omheining dan, hihi! maar wel een goede tip. Ik woon in twente dus rheezerveen is nog wel te doen.
Ik zal het even met de staleigenaar overleggen.
waar heb je die palen precies gehaald? misschien kan ik ze iets dichterbij halen.

Hij adverteerd wel eens op mp. gewoon zoeken op boompalen, dan vind je vanzelf wel wat. ze hoeven echt niet meer dan 1 of 1,5 euro per paal te kosten, veel vragen meer maar je kunt ze goedkoper krijgen dus gewoon regelmatig in de gaten houden en doorzoeken. Wij hebben zelfs eens 200 stuks bij een fruitkweker gehaald voor 50 cent per paal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:22

Vriendjes erbij en klaar :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:30

omheining verhogen en de bovenste draad dmv afstandhouders naar binnen toe plaatsen, beetje het principe zoals bij herten (en gevangenissen)zodat je paard er eigenlijk onder kan. Dit geeft een "vies" beeld om een afzet te kunnen inschatten.

T_smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:53

Ik denk dat ie het gewoon niet leuk vind om alleen te staan, zou proberen er een andere paard of pony bij te zetten

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:59

Hij staat ook niet alleen,
Hij staat met een andere ruin, die niet zo van spelen houdt (heel soms, aleen maar) zijn beste vriend staat in de wei er naast, daar springt hij heel soms naar toe, maar hij mag daar niet meer bij in de wei staan omdat hij altijd aan zijn vriendjes deken knaagt. maar als hij daar heen springt is het geen ramp
Hij mag dus niet bij die merrie ( en andere paarden die daar bij in staan) in omdat de eigenaren bang zijn dat ze dan te hard gaan spelen en er wel eens een kreupel zou kunnen worden, of er een veulen omvergelopen zou kunnen worden. En zij hebben 'sportpaarden' en daar mag niets mee gebeuren. Ik heb ook een 'sportpaard', maar sta daar dus iets anders in, ik denk dat het gewoon natuurlijk is om lekker in de wei te ravotten!
Dus daarom kunnen ze dus niet bij elkaar.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:01

@petitparis, dat is ook een goede tip, combineer ze gewoon allemaal met elkaar!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:05

Als hij aan dekens knaagt kan je overwegen om die deken met cribbox te behandelen. Misschien kan hij dan weer met dat vriendje staan. Al is het de vraag of hij het dan nog leuk vindt daar met vies speelgoed is dan wel de vraag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:09

Hoeveel stroom staat er op, ik heb heb mega stroom er op staan maar mijn twenter durft er echt niet over heen te gaan hoor.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:14

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:30

Hij wil gewoon bij een paard staan die hij leuk vind en die met hem wil spelen,geef hem eens ongelijk..Is er geen ander paard waar hij mee kan staan waarme het klikt?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:34

Nou ik ben gister de hele dag bijna bezig geweest met klussen ( dan is zo'n wei toch ineens heel groot) Ik heb van 2 weides de omheining verhoogd. Ik heb er koeien paaltjes op vast gespijkerd met krammetjes en hier een lint doorheen getrokken. Ik wilde het eerst schuin doen, maar dan bleven de paaltjes niet echt stevig zitten.
Heb even een rondje met hem langs de omheining gedaan en hij leek zelfs een beetje sip te kijken, haha. Ik heb nog niet gehoord dat hij een poging heeft gedaan om er overheen te springen.
Ik houdt jullie er van op de hoogte of het werkt.

@ pleiada: hij staat nu ook wel met een ander paardje, maar zijn beste mattie staat in de wei er naast.

@ marleen_usar: er staat echt veel stroom op tegenwoordig, kreeg laatst een schok, en toen schreeuwde ik het uit, zonder dat ik dat wou, haha! maar het is een koeienstrom ding, wat op een klein stuk weide staat, dus de stroom is echt veel hoger dan een normale paardenweide. Normaal is mijn paard er ook wel bang voor, maar het schijnt als hij in een gekke bui heeft er niets van aan te trekken.

@ tamary cribox al lang geprobeerd, maar dat weer houd hem niet, zorgt er alleen maar voor dat ik het op mijn handen krijg, en daarna perongeluk in mijn mond. BAH en snap echt niet wat hij er lekker aan vindt.