afspuiten of droogstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

afspuiten of droogstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:40

Hoi!
Ik vroeg me af waar gaat jullie voorkeur naar uit als jullie paard gezweet heeft.
Stap je hem droog op spuit/spons je hem af? en waarom?

op de manege waar ik rijd moeten we na dat ht paard gezweet heeft altijd afsponsen
terwijl waar ik ponykamp leiding ben er altijd drooggestapt wordt.

Joanne1987

Re: afspuiten of droogstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:43

eerst goed op adem stappen, meestal drogen ze daar al flink van op in het warme weer. in de zomer spuit ik helemaal af en in de winter alleen de voetjes en spons ik op de plek van het zadel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:44

Ik stap mijn paarden droog als het kan. In de winter (en bij regen ed) alleen goed op adem.

Zomers (bij warm weer) spuit ik ze, als het kan, af.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:46

zomers spuit ik ze altijd helemaal af, en in de winter stap ik ze gewoon goed droog en spons ik na.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:46

Eerst op adem stappen, dan vaak even afspoelen onder de slang. of hij moet al vrijwel helemaal opgedroogd zijn.
Vind dat enorm vies al dat opgedroogde zweet, bovendien lijkt me dat voor het paard zelf ook niet echt lekker.

Swinters doe ik het wel minder vaak, of hij moet daarna onder het solarium kunnen ofzo :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:48

Ik stap mijn paard eerst goed uit en als het warm is spuit ik haar af met koud water, met kouder weer spons ik alleen de plek onder het zadel.
In de winter spuit ik haar alleen af alleen wanneer ze erg bezweet is na het uitstappen en gaat ze daarna onder het solarium.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:50

In de winter goed uitstappen en daarna een zweet deken op tot hij droog is.
Dan even goed een borstel er over en dan de dikke deken op.

In de zomer altijd helemaal afspuiten....vind hij heerlijk.....en niet droog trekken
Daarna lekker rollen in de zandpaddock....goed tegen de vliegen

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

Eerst lekker uitstappen en daarna onder de slang.
Met lauw water en daarna een dekentje erop

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:39

In de winter stap ik alleen uit en borstel ik hem daarna af.
In de zomer stap ik uit en spons hem daarna af. Niet alleen om te koelen, maar ook om zijn zweet eraf te krijgen. Zout bijt uit en daar kan z'n vacht lichter van worden.

Soms als we echt hard getraind hebben afsponzen met warm water en dan een spierspulletje erop masseren.
Met koud weer krijgt hij dan een (fleece)dekentje op totdat hij droog is van het afsponzen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:58

Eerst goed uitstappen (is ook om verzuring in de spieren te voorkomen), en daarna lekker afsponzen om het opgedroogde zweet te verwijderen. Uitborstelen kan ook, maar dan moet je paard wel helemaal droog zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:04

En, niet of!
Ik stap mijn paard droog en daarna spuit ik hem (helemaal) af. Hoofd gaat met een spons.
Waarom?
Het droogstappen is om het paard op adem te krijgen en het hartritme weer normaal.
Het afspuiten/hoofd sponsen is om het zweet te verwijderen. Dat doet droogstappen nl helemaal niet. Het zweet droogt op, maar zit er nog. Dit moet je er dus de volgende keer allemaal afborstelen voordat je gaat rijden.
Als je paard schoon is, verkort je de poetstijd aanmerkelijk EN het trekt niet zo snel vliegen aan.

Overigens is laten rollen na het werk ook een prima manier om op te drogen. Daarna moet je wel weer zand afborstelen, uiteraard, of alsnog afspuiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:07

Lusitana schreef:
En, niet of!
Ik stap mijn paard droog en daarna spuit ik hem (helemaal) af. Hoofd gaat met een spons.
Waarom?
Het droogstappen is om het paard op adem te krijgen en het hartritme weer normaal.
Het afspuiten/hoofd sponsen is om het zweet te verwijderen. Dat doet droogstappen nl helemaal niet. Het zweet droogt op, maar zit er nog. Dit moet je er dus de volgende keer allemaal afborstelen voordat je gaat rijden.
Als je paard schoon is, verkort je de poetstijd aanmerkelijk EN het trekt niet zo snel vliegen aan.

Overigens is laten rollen na het werk ook een prima manier om op te drogen. Daarna moet je wel weer zand afborstelen, uiteraard, of alsnog afspuiten.

Waarom?
Mijn paarden gaan alsnog rollen in de wei (het liefste in het losse zand) en na 1 uurtje is het zand weg en zijn ze helemaal schoon.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:10

als het zand hecht aan het zweet neemt het zand het zweet op, als je dit laat zitten komt het zweet dus alsnog in contact met de huid en gaat het alsnog jeuken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:12

Joanne1987 schreef:
als het zand hecht aan het zweet neemt het zand het zweet op, als je dit laat zitten komt het zweet dus alsnog in contact met de huid en gaat het alsnog jeuken

Nooit wat van gemerkt... na een tijdje valt het zand eraf en zie je zweetplekken meer.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:15

maar het blijft eerst geruime tijd 'plakken' het rollen in wiede ed die niet direct na het rijden zijn bestaat meestal idd uit los zand wat er door gebrek aan zweet idd weer snel afvalt

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:20

bij ons in de manege gewoon droogstappen
manege op kamp eerst wat droogstappen , daarna afspuiten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:23

Brainless: Zandsoorten op zich maken veel uit. Als ik hier mijn hengst in de binnenbak laat rollen, vind ik dagen later nog zand op zijn rug en in zijn liezen, met name, en als hij in de buitenbak rolt, vind ik nauwelijks zand terug de volgende dag.

Er af moeten borstelen of afspuiten is uiteraard alleen van toepassing als er zand zit! Dus als een paard op de rug vuil blijft. Het laatse dat je wilt is korreltjes onder het tuig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:26

Maar mijn paarden staan 24/7 buiten en rollen regelmatig.
Het heeft voor mij dan ook geen zin eerst haar helemaal schoon te borstelen en weer in het land te zetten.

Voor het rijden borstel ik er alles af, en indien ze in de modder hebben gelegen.. (wat heel leuk is..) dan spuit ik ze voor het zadelen eerst schoon (of met een spons).

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:32

In de zomer of als het warm is zal ik mijn paard een keer sneller afspoelen.
Anders gewoon uitstappen en de wei in. Kan geen kwaad dat ie nog nat is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:32

met mn vorige paardje spoot ik ze af in de zomer, vond hij ook heerlijk.
in de winter stapte ik alleen uit...

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:13

op het harde uitstappen en daarna afspoelen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:44

eerst uitstappen, zodat hij op adem is, daarna als het koud is gwn uitstappen, en als het gewoon is zweetdeken opgooien enzo voort en als het echt warm is op adem komen met uitstappen en dan afspuiten ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:45

Ik stap ze uit, en dan spuit ik ze meestal af, en zet hem even op stal, als het wat koud is dan een dekentje op. En daarna als ze droog zijn even poetsen en dan weer meestal weer naar buiten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:53

Altijd uitstappen en als ze hard gewerkt heeft en ze heeft gezweet afspuiten. Is ze alleen nat onder het zadel, dan spons ik haar af. Ik loop dan met haar nog even naar de bak, of ze misschien nog even wil rollen. en anders op stal met wat lekkers.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:47

Wij doen altijd goed uitstappen , daarna afspuiten en laten drogen en lekker de wei op , als onze friezen nat de wei op gaan worden ze bruin :+