Bak na peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Bak na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:24

Hee bokkers!

Volgens mij zijn er velen die paarden hebben die herstellende zijn of hersteld zijn van een peesblessure.
Nu is mijn vraag: In wat voor bak rijden jullie tegenwoordig?
Onze bak is vrij zwaar en dat lijk mij voor opbouwen en verder rijden niet bevordelijke gezien de peesblessure.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Gr

NatasjavE

Re: Bak na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:29

Ik ben ook aan het opbouwen en ik mijd zwaar zand als de spreekwoordelijke pest. Ik ga soms stappen langs de weg en soms in de wei. De wei is mooi vlak en vrij hard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:31

Zometeen met draven heb ik weer een goede bak tot mijn beschikking. Dat lijkt lastiger als je alleen een zware bak hebt

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:35

hoi allemaal. mijn pony heeft net een peesblessure opgelopen.
Ik ben nu aan het stappen op de weg. Dit is de 2e week.
Ik heb alleen een vraag:
Volgens de dierenarts mocht ik lopen zo lang ik wilde, mag ook gewoon buitenritten stappen. Maar nu hoorde ik weer dat je dus weer niet te lang mag lopen. Ik moet zeggen dat we een hele goede dierenarts hebben namelijk: Dierenartsen Praktijk Bodengraven Hofland.
Dus wat moet ik nu doen? Ik neem aan dat een dierenarts wel weet wat hij zegt. Maar ik twijfel nu dus wel.
Kan iemand mij helpen? Wat hebben jullie gedaan met een paard/pony met peesblessure?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:51

@ nerina_97 stappen kan geen kwaad, ik mocht ook uren stappen met mijn paard, zolang de ondergrond maar stevig (bij voorkeur hard) en gelijkmatig is. Mijn paard stond ook de hele dag buiten. Veel stappen is juist goed voor de revalidatie.

Van mijn DA kreeg ik altijd op mijn hart gedrukt dat het heel belangrijk is tijdens de revalidatie (en daarna ook) gebruik te maken van een niet te zware ondergrond en dat deze niet vol hobbels en kuilen zit. Dus een mooie bak. Te zware bak is funest voor de pezen, zeker in de opbouwfase.
Gelukkig hebben we bij ons op stal een goede bak en heb ik me daar geen zorgen over hoeven te maken.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:53

Ik ben ervoor naar een andere stal gegaan. De bak was in mijn ogen de meeste tijd echt te zwaar voor een paard met een peesblessure. Zo kom je er nooit vanaf. En veel stappen is goed, liefst verspreid over de hele dag. Ik zette mijn paard ook gewoon buiten maar daar zijn de meningen van de dierenartsen volgens mij over verdeeld.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:53

Mijn gouden regel is geduld !
Niet te snel weer oppakken, liever een maand te lang stappen, dan een dag te vroeg weer draven.

Stappen op het harde is idd het beste, gewoon op de weg dus.
En geen korte draaien maken.
Liefst vaker per dag dan een keer heel lang.

Ook heb ik altijd gewoon weidegang gegeven, psychische gesteldheid van een paard telt ook mee in de genezing.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:23

Tja ik denk dat je èlke bak moet mijden, tenzij van beton/asfalt..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:56

Ik ben begonnen met stappen op het harde en toen ze onder zadel weer wat mocht gaan doen ben ik op een mooi vlak weiland gaan rijden. Nu rijd ik wel weer in de bak maar wij hebben een mooie vlakke verende bodem dus dat is geen probleem. Met een zware,onregelmatige bak zou ik heel voorzichtig zijn.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:10

Mijn paard heeft jaren geleden een peesscheur gehad, die helaas nooit meer volledig in orde is gekomen...
Hij moest 2 maanden op boxrust en ik heb hem maandeg daarna alleen op het harde mogen stappen. Oorspronkelijk moest hij maar 1 maand stappen op het harde, steeds opbouwen. Ik heb voor het hele herstelproces veel meer tijd genomen dan opgelegt door de da, om zeker te zijn dat hij volledig zou herstellen.
Ik heb uiteindelijk 8 maanden aan de hand gestapt, opbouwend tot ik hem uren en uren aan de hand stapte, meestal tot een stuk in de nacht (na school).
Na 8 maanden ging ik erop, nog steeds stappen...
Uiteindelijk lukte rijden niet meer, zeker niet in zand.
Hij staat nu al een jaar of 5 op de weide en dat gaat goed.
Ik heb hem wel een supplement bijgegeven dat 'tendon cure' noemt toen hij terug last kreeg van zijn pezen.
Het is een duur product, maar je geeft het drie maanden elke dag een schepje en het werkt echt super goed!
Ik stond echt versteld van het resultaat.
Het helpt bij de opbouw en de structuur van de pezen.
Ik raad het zeker aan voor peesblessures want het helpt echt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:51

Wij hebben hetzelfde gedaan als Debski en zijn van stal verhuisd. Peesblessure was niet de enige reden maar het maakte de keus wel een stuk makkelijker. We rijden nu op een eb vloed bodem en dat is echt super.

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:07

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad. In de herstelperiode moesten we veel op het harde stappen en daarna langzaam aan het rijden in de bak oppakken. Maar als de bak heel los is zou ik daar wel heel voorzichtig mee zijn. misschien in de wei rijden of de bak slepen?