Tips gevraagd over mogelijkheden "wegdoen" pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FDvanBovene

Tips gevraagd over mogelijkheden "wegdoen" pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:03

Lieve paardenmensen,

Heel graag krijg ik jullie advies en tips betreft het volgende.

Ik heb al 15 jaar een schat van een New Forest pony, maar met het ouder worden (ik ben nu bijna 25) en het financieel zelfstandig worden, moet ik nu bekennen dat ik naast het tijdsgebrek het simpelweg niet meer kan betalen. Met pijn in mijn hart en veel verdriet ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn 18 jarige New Forester -met artrose én zomereczeem- een beter plekje verdient, waar hij veel geknuffeld en gepoetst wordt.

Maar wat doe je met zo'n schat op leeftijd én een beperking? Ik ga hem absoluut niet zomaar via marktplaats wegdoen ("wegdoen" klinkt echt vreselijk trouwens), want ik wil dat hij goed terecht komt. Bij voorkeur vind ik een of andere constructie dat hij naar een goed plekje gaat, maar dat ik eigenaresse blijf. Overigens heb ik ook een 3 jarig minishetje waar hij helemaal verzot op is en die ik bij voorkeur niet scheidt van mijn pony.

Goede rusthuizen hebben een wachtlijst waar je u tegen zegt of vragen een maandelijkse financiele bijdrage waar ik hem zelf ook wel voor zou kunnen houden.

Heel graag hoor ik jullie ideeen hierover.

Warme groet,
Floor van Bovene
Utrechtse Heuvelrug
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lrm

Re: Tips gevraagd over mogelijkheden "wegdoen" pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:33

heb je al gedacht aan een kinderboerderij? misschien willen die nog een leuke knuffelpony?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:37

Eigenaresse blijven is zeker aan te raden als je hem ergens anders onder brengt.

Gelukstreffers daargelaten echter zijn je kansen voor een ouder paard met gebreken nihil. De paardenmarkt ligt geheel op zijn gat en steeds meer mensen hebben het financieël krap. Zeker een paard dat management nodig heeft gooi je niet zomaar ergens op een weiland. Ben bang dat je heel serieus moet denken aan slacht of inslapen gezien de omstandigheden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:52

ben je gek! er zijn tegenwoordig steeds meer plekken waar je paard zijn oude dag kan doormaken in kudde op het land en stal! echter zul je verder moeten zoeken dan dichtbij huis en blijf je maandelijks de kosten houden al zijn die een stuk minder dan een pensionstal waar fasciliteiten aangeboden worden. Reken gemiddeld een 150 euro/maand hiervoor maar dat ligt er aan waar je gaat staan. Zo heb je in Frankrijk ook een hele mooie plek waar oudere paarden terecht kunnen gerund door nederlanders (weet alleen de naam niet) en sinds kort in Belgie het Hinniken House, ook een rusthuis voor oudere/geblesseerde paardjes en ook gerund door nederlanders. Zo ook in Muiden NH wat best bijzonder is in de drukke randstad en in Putten Gelderland. Als je goed zoekt zal je zien dat er best prima mogelijkheden zijn.

Eigenaar blijven maar er niet meer voor willen betalen zouden we allemaal wel willen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:19

Je kunt pony('s) ook te leen (on loan) aanbieden. Zo blijf je eigenaar met vinger in de pap.
dit concept is in engeland heel veel voorkomend en er zijnook pagina's op sites van paarden te leen aangeboden en gevraagd.

Asl de artrose hem "invalide" maakt, is het misschien eerlijker om aan euthanasie te denken.
Maar daar kan ik verder niet over oordelen naar aanleiding van je verhaal en foto's.

cyrille1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:31

ik ken het, ik heb een new forest merrie van 22jaar met sinds vorig jaar artrose.
heb ook zitten zoeken naar een mooie plek voor haar. maar ik betaal nu 100 euro en blijf haar eigenaresse.
doe ik haar naar een rust huis betaal ik 175 euro en heb ik niet zoveel invloed meer op de verzorging.
vandaar dat ik haar op deze stal laat staan.

en je wist waar je aan begon toen je haar aanschafde dus moet je er ook voor zorgen vind ik.

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:02

Hoi Floor,

Wat lijkt het me vervelend om het beestje na zo'n tijd weg te doen. Zelf heb ik de kans gekregen om zo'n paardje te krijgen. Oude dekhengst, 21 jaar. Het voordeel van zo'n beestje is dat hij jou zoveel kan leren.

Zelf zou ik proberen om via een manege in de buurt een meisje te vinden die bereid is om de zorgen op zich te nemen. Zo blijft hij ook een beetje in de buurt en kan je af en toe langs gaan. Ik zou even bij de instructeurs vragen, zij weten wie hier de mogelijkheid voor heeft en aan wie je dit ook kan toevertrouwen of je kan een briefje ophangen.

Ook kan je proberen om hem misschien bij een manege te plaatsen of misschien een MBO paardenhouderij opleiding?

Ik hoop dat het je lukt om hem op een goed plekje achter te laten. Zelf vind ik het nog veel te vroeg om te praten over de slacht of afmaken. Artrose hoeft geen doodvonnis te betekenen.

Succes!

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:51

Ik vind het fijn te lezen dat je er goed over nadenkt en hem niet zomaar wegdoet.
Steeds vaker zie ik dat mensen een paardje dat te oud is geworden zomaar dumpen en dat vind ik heel erg!
Ik zou hem ook te leen proberen te plaatsen en eventueel met contract, zodat hij niet in de handel komt.
Ik wens je veel succes met het zoeken naar een plaatsje en hoop dat hij nog een fijne oude dag krijgt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:23

Er zijn best mensen die graag een lief paardje er bij willen hebben omdat ze bvb. wat te veel gras hebben of een maatje nodig hebben voor hun rijpaard , of voor hun kind een beestje zoeken waar ze de basis mee kunnen leren en kunnen bewijzen dat ze goed voor het dier zorgen , het aandacht geven , poetsen , en er eens een rustig stapritje mee kunnen maken bijvoorbeeld als dat nog kan op de goede dagen ? Voor het beestje ook wel zo leuk misschien :)

Zeker als jij dan zelf de baas blijft en je dus afspraken maakt dat degene waar het dier naartoe gaat het huisvest , dus de kosten van gras en stalling zijn voor die mensen , en jij betaalt de dierenartskosten en wellicht bvb. ook het hooi / voer / hoefsmid / wormenkuur van het beestje , dan is dat voor die mensen ook interessant dat dit dier hun minder kost dan een "goed" paardje van zichzelf :)

Maar 1 en ander is natuurlijk in overleg qua het delen van de kosten :)

Hier zou er ook nog prima een paardje bij kunnen qua ruimte en gras maar ik heb geen zin in de kosten van een extra paard. Nu heb ik ook geen tijd en zin om wat er mee te doen en om de kak ervan op te ruimen enzo :P , maar er zijn heus wel mensen in een dergelijke situatie die het wel leuk vinden om er een paardje bij te krijgen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-08-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:25

Mijn paard is naar stichting true illusion gegaan.
Je staat je paard dan af en hun zoeken er een adoptant voor die er voor wilt zorgen, vinden ze die niet gaat ie lekker op 1 van de weilanden die ze hebben.
Mijn paard had verbening van het hoefkraakbeen en staat bij een adoptant die er af en toe nog mee rijd.
Ze is dus goed terecht gekomen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:06

Als ik zelf voor die keuze zou staan dan zou ik hem of bij iemand onder brengen tegen kost en inwoning of er echt afscheid van nemen door hem in te laten slapen. Ik zou hem zelf niet meer aan een ander overdragen. Ik zou dan veels te bang zijn dat ze hem alsnog weg zullen doen, met alle gevolgen van dien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:27

Hier zie je dat heel erg veel, paard in uppfoder. Dan blijf je de eigenaar, heb je alles te vertellen over het. Alleen staat het dier ergens anders en betaald diegene de onkosten voor het paard. Wordt hier vooral erg veel in de winter gedaan, maar dan betaald de eigenaar wel een onkosten vergoeding voor het paard.

FDvanBovene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:21

Bedankt voor alle (lieve!) reacties!

Ik vind het ook echt een hartverscheurende situatie. Ik heb Rhoytje van mijn ouders gekregen toen ik 11 werd en nu ik al een aantal jaar op eigen benen sta, moet ik hem zelf betalen (inc. een enorme stallingsschuld die mijn vader gewoon heeft achtergelaten). Helaas is mijn financiele situatie er niet naar dat ik hem kan houden. En dat van mijn ouders ook niet meer. Het is dus absoluut niet zo dat ik mijn oude pony wil dumpen!

Rhoytje heeft nu al een aantal jaar artrose, maar het is stabiel en in stap zie je er zelden iets van. In draf iets vaker, maar er kan nog prima mee gewandeld en gehobbeld worden door kleine kids. Afgezien daarvan is hij nog heel vrolijk en ziet er fantastisch uit, dus geen haar op mijn hoofd die er ook maar over denkt om er een einde aan te maken.

Ik vertrouw erop dat er met wat speurwerk iets moois te regelen valt. Dit forum was voor mij gewoon een eerste opstapje. Nogmaals dank voor de reacties!

Warme groet,
Floor

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:54

Hoi Floor,
lijkt mij echt super moeilijk om je pony na zoveel jaar weg te doen , maar het leven is duur he!
wij hebben sinds ongeveer een maand een ruin van 18 op stal deze hebben we gekregen
met de bedoeling dat hij nog lekker van zijn pensioentje kan genieten en hij op zijn beurd voed mij
jonkies op ( wat hij als een echt opa doet ha ha )

ik zou eens bij paarden gezocht kijken , daar staan wel mensen die een maatje zoeken voor hun paard
je kunt dan het een en ander op papier zetten over terug koop of wat te doen bij inslapen ed

ik hoop echt dat je een fijne plek voor je paard(jes) vind maar ga gewoon nu al rond kijken
want anders is de kans er straks misschien dat je ze gedwongen of met spoed weg moed doen of zo

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:17

Kijk eens op hinnekenhouse.nl mijn collega heeft haar pony ook daarheen gebracht. Ze is er ook al een (paar) keer geweest. Het is op 2,5 uur van Utrecht, je blijft zelf eigenaar en, naar wat ik hoor, is het daar echt een paarden paradijsje :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:56

Ik heb een paar jaar geleden in dezelfde situatie gezeten. Ik had een oudere merrie met een gebrek waarvoor ik een plek zocht. Mijn ervaringen:

- Verkopen is geen optie. Zoals al gezegd is de paardenmarkt helemaal ingestort. Er zijn geen particuliere kopers die geinteresseerd zijn in een oude en zieke pony. De enige reacties die je zou krijgen zijn van handelaren die hem dan doorverkopen aan beginners voor het dubbele van wat ze jou hebben gegeven.

- Een gratis pensioenstalling bestaat imo niet. Mensen die zeggen dat ze op hun kosten jouw oude pony willen onderhouden, hebben meestal rare bedoelingen. Laat je niks wijsmaken, ze lijken soms heel oprecht.

- Er zijn inderdaad goede pensioenstallingen, maar die kosten allemaal stalgeld. Ik raad je ook aan om hem niet te ver van je woonplaats te stallen, zo kan je regelmatig gaan kijken of alles in orde is en of de verzorging echt wel zo is als afgesproken.

- Denk na over euthanasie als je geen geld hebt om een pensioenstal te betalen. Het is véél paardvriendelijker dan hem viavia nog in het handelscircuit te laten belanden.

Mijn oude merrie is uiteindelijk op een weide van familieleden terecht gekomen. Het is een grote wei waar ze gratis mag staan. Kosten voor hooi, voer, bekappen, ontwormen,... heb ik nog steeds maar die zijn niet zo hoog.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:10

Kan je niet iemand zoeken die hem wil leasen? Een kind of oudere ruiter zonder wedstrijd ambitie kan een hoop plezier beleven met zo'n dier, ondanks die artrose, en dan hou je toch zeggenschap over hem. Als je de kosten deelt heb je al een stuk meer ruimte in je begroting. :)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:54

www.stalfranke.nl
Ze zitten in ede dus niet heel ver rijden voor je.
Hebben een groep oudjes...rustpaarden.

Groetjes

FDvanBovene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:09

Voor iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren: heel erg bedankt!

In de tussentijd heeft zich een prachtige oplossing aangediend! Twee zussen bij mij op stal hebben een moeder die al heeeel lang twijfelt over het nemen van een eigen paardje en toen bekend werd dat ik een goed plekje voor Rhoy zocht, was ze meteen verkocht! Ze wil gewoon lekker kunnen tuttelen en wandelen; helemaal perfect! Ze nemen alle zorg en kosten van mij over, en ook Byjoux kan blijven aangezien een van de zussen zwaar verliefd is op haar :D

Heel erg bedankt voor het meedenken en ter inspiratie van iedereen in hetzelfde schuitje: soms bevindt de oplossing zich dichter bij dan je denkt en durft te hopen!

Warme groet,
Floor

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:28

Zo dat heeft zich echt mooi opgelost! Fijn dat je je paardjes nu ook nog wel kan blijven zien! Een waar happy end :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:34

Wat super fijn dat deze oplossing zo mooi is komen 'aanwaaien' . Heerlijk dat je wel je gewoon je eigen paardjes kan blijven zien.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:37

Wauw wat een mooie oplossing!! Gefeliciteerd. :)

Ik wil nog wel even reageren op je post wbt Marktplaats, ik heb via Marktplaats geweldige mensen gevonden voor mijn pony, je hebt de situatie altijd nog zelf in de hand en Marktplaats was een zeer geschikte plek om te adverteren, heb toen echt een aantal leuke gezinnen langs zien komen voor mijn pony. :)