We hebben sinds vorig jaar juli/augustus een nieuwe wei er bij. Deze wei heeft nooit de juiste verzorging gehad, en is altijd in gereden en er stonden voor dat wei het hadden 2 pony's in. Nou na een klein buitje is het enorm blubberig en voor het kan opdrogen is de volgende bui al weer geweest. we hebben de helft al af gezet. maar het word steeds erger en erger. en we hebben ook op het moment 1shet, 3ponys en 1 paard in lopen. het lijkt wel dat de blubber steeds verder naar beneden trekt. Ik vind het ook sneu voor mijn paardjes in die drek te staan. ze kunnen niet lekker rennen want dan glijden ze uit.
Ik heb zelf een paar opties: Misschien weten jullie welke het beste werkt uit ervaring of misschien weten jullie nog wat anders?! - Aan gezien de blubber er hoog staat: een laag zand/drek weghalen en eventueel er weer beter zand op gooien. - De wei is ook ongelijk alles loopt op naar de stallen toe en in het midden is het laagste punt: dus alles slepen en misschien dat het dan weer goed komt. - Of ene kant af zetten drek verplaatsen int idee de wei rechttrekken dus het drek neem je ook mee. en zaaien.
Je komt er ben ik bang niet door met een machine als het zo erg is. Neem contact op met je lokale loonwerker of grondverzetbedrijf voor advies. Pak in elk geval een klein stuk aan zodat je deze winter droog zit (stallen + verharding + paddock/bak). Wat voor ondergrond heb je?
Blubber + 5 pony's + meer regen is inderdaad recept voor nog erger drek. Groter oppervlak helpt soms, maar als je pech hebt (verkeerde ondergrond, wei op laagste punt van de buurt, etc.) dan is een droge plek behouden vrijwel onmogelijk zonder ophogen met zand en waarschijnlijk drainage + stuk verharding. Verharding wil je trouwens al helemaal als je met die blub hooi moet gaan bijvoeren. Vertrapt hooi uit zand/aarde/bagger peuteren is K klus en kost een hoop grond, bovendien blijven die plekken langer drassig.
Als je het toch grondig gaat aanpakken zou ik zeggen, drainage aanleggen en een flinke laag zand er op storten. ook zou je erover kunnen denken om een stukje te verharden zodat ze, als de wei blubber is, ze altijd een plekje hebben waar ze met droge voetjes kunnen staan.
ik denk dat je er niet aan ontkomt, bij ons word het ook snel blubberig en in de winter helemaal. wellicht kan je een gedeelte zand storten zodat ze daar beter in kunnen staan, je kan ook een stuk bestraten zodat ze uit de blubber kunnen gaan staan, gaan ze toch in de blubber staan dan is het de eigen keuze
idd als het mogelijk is houd een stuk afgezet wat vlak kan blijven en alleen open bij goede droge grond. Die blubber bevriest in de winter wat mega ongelijk word en gevaarlijk om op te lopen, wij doen dan altijd het vlakke land open en daar kunnen ze dan prima op lopen met vriesweer, als het weer nat en derrie word gaan ze terug naar het modder gedeelte