onkruid weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ToeBie

onkruid weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:32

Ik wil een gedeelte van de paardenweide tegen onkruid spuiten (vooral boterbloem).
Weet iemand wat handig is? Eerst maaien bijv. en dan pas spuiten? Of gelijk spuiten (zonder te maaien)?

Ibbel

Re: onkruid weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:40

Er moet voldoende bladoppervlak zijn voor het herbicide om te 'landen' en goed in te kunnen werken. Maar ook weer niet zoveel dat het dweilen met de kraan open is. Maaien kun je doen als er te veel bladmassa is, maar dan kan je wel pas spuiten als er weer voldoende bladmassa is.
Staan er geen enorme bossen, dan kan je meteen spuiten.

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:54

Tja....het weiland staat vol met boterbloemen en gras. Paarden hebben er een tijdje niet op gestaan waardoor de boterbloem de overhand krijgt.
Als ik het eerst ga maaien moet ik het maaisel met de hark er af halen. Maar ik kan het ook rechtstreeks spuiten.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:00

ToeBie schreef:
Tja....het weiland staat vol met boterbloemen en gras. Paarden hebben er een tijdje niet op gestaan waardoor de boterbloem de overhand krijgt.
Als ik het eerst ga maaien moet ik het maaisel met de hark er af halen. Maar ik kan het ook rechtstreeks spuiten.

Als de groei er uit is dus weinig bladgroen moet je eerst maaien en dan weer iets terug laten groeien en dan pas spuiten met Glyfosaat (Round-up)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:03

Ik zou niet met Round-Up spuiten, imo is dit geen selectief vergif... Dus ook je gras zou er dan aan gaan.

Wij hebben dit jaar alles gespoten met selectief vergif van uit een doe-het-zelf zaak. Zijn het daar gewoon gaan vragen. Het helpt erg goed, maar volgend jaar komt er toch een boer denk ik even met de tractor mijn land spuiten, want 1ha met een klein sproeiertje doen is niet echt ideaal.

Wij hebben niet eerst gemaaid. Je moet zien dat het die dag droog blijft, er geen schroeiende zon staat en niet teveel wind.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:06

Als er veel boterbloem staat is het zo wie zo verstandig om het geheel nieuw in te zaaien vandaar Round-Up.
Vraag anders een loonwerker met spuitlicentie die weet precies welk middel je moet gebruiken. Een gewone boer mag niet zo maar meer zelf spuiten, hij koet ook een spuitlicentie hebben met een gekeurde veldspuit. Dit heeft bijna geen boer meer vandaar loonwerker

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:16

Ok op die manier :) . Maar ik zou als het enkel een oplossing is die nu even voor dit jaar nog is wel gewoon met selectief vergif spuiten en volgend jaar pas weer gaan zaaien ed. Dan ben je nu toch even van die dingen verlost en kan je tot aan de winter verder met dat weiland.
Volgend jaar inderdaad weer in het voorjaar laten spuiten en zaaien.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:17

Doe maar geen round up. Dat is echt rotzooi en zou verboden moeten worden. Zeer giftig en dood bijna alles. Selectief en liefst biologische bestrijdingsmiddelen gebruiken. Zo doe je langer met je weiland en blijft de kwalitwit op orde. En ook de ' onkruiden' die wel wenselijk zijn in leven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:19

Sorry hoor maar Round-up is echt niet giftig voor mens en dier, wel voor het bodemleven Ok maar dus niet voor mens en dier.
Als je met Round-up hebt gespoten mag je de wei na 7 dagen weer laten beweiden en mag je het gras ook hooien.
In bologische bestrijdingsmiddelen zie ik dus niets, het werkt maar half of helemaal niet, jammer van je geld dus

ToeBie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:14

Jetta schreef:
Doe maar geen round up. Dat is echt rotzooi en zou verboden moeten worden. Zeer giftig en dood bijna alles. Selectief en liefst biologische bestrijdingsmiddelen gebruiken. Zo doe je langer met je weiland en blijft de kwalitwit op orde. En ook de ' onkruiden' die wel wenselijk zijn in leven.

Heb je ervaring met biologische bestrijdingsmiddelen?
Indien ja, hoe lang mogen ze er dan niet op lopen?

Ik kan niet de hele wei platspuiten met Round-up. Heb hem te hard nodig.
En ik las ook, dat als je nieuw gras zaait (als alles er eerst uit is) het erg kwetsbaar is en het soms wel 1 a 2 jaar kan duren voordat de graswortelen sterk genoeg zijn om er paarden op te laten lopen. Iemand daar ervaring mee?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:21

Boterbloemen nu spuiten met een selectief middel (MCPA) werkt niet in op je gras. Paarden er wel even een week a 2 weken nog vanaf houden.

Als je dan echt een mooi weiland wil kan je hem het best laten doorzaaien en goed bemesten. Boterbloem groied net als jacobskruid/weegbree/brandnetel/ect. op schrale grond die eigenlijk vaak wordt overbegraast.

Helemaal opnieuw inzaaien is het met welk soort gras je gaat zaaien. Hoog zaaiend/laag zaaien pol vormoend of dekenvormend. Laat je goed informeren. meestal moetje de weide 2 tot 3 keer maaien dan heb je een mooie mat. (wel is het zod at met slecht weer en de verkeerde grassoorten je mat sneller kapot owordt gelopen).

Wil je meer weten geef maar een berichtjes dan kan ik ook nog wat dingen navragen bij mijn vriend.die weet er echt bijna alles over.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:22

Volgens mij is dat zo hoor, hier zijn genoeg weilanden in de buurt waar het land eerst geploegd en gezaaid wordt, dan gehooid, en daarna gaan de paarden er weer op. Maar heb er zelf geen ervaring mee, wil pas vanaf volgend voorjaar een stuk van de wei als hooiland gaan gebruiken en daarna weer als winterland.

Zoek gewoon goed selectief vergif, na 7 dagen mogen ze er dan weer op en dan kan je de andere helft van de wei doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:30

Als je veel boterbloemen hebt, betekend dat een (licht) zure bodem. Kalk strooien is dus een betere optie.