2,5 jarige regen deken om doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkemaats

2,5 jarige regen deken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:10

Goedendag,

Eigenlijk ben ik er niet zo'n voorstander van om een jong paard een deken om te doen, omdat het normaal niet nodig is.
Maar ze staat met al die regen echt te bibberen om het weer warm te krijgen in de wei, het is ook echt een rillerig kou kleun type paard(sir oldenburg X krack c). Ze is afgelopen tijd ook veel gegroeid en daardoor wat afgevallen. Ik wil haar niet in de nacht al binnen zetten, omdat ze dan al snel 12 uur per etmaal binnen staat. Ik heb haar nu een nachtje binnen gezet om bij te tanken. Wat vinden jullie?

PippaLuca

Re: 2,5 jarige regen deken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:12

Ik heb mijn jaarling ook met regendeken opstaan, maar dan alleen als het koud is, en het regent heel de dag, als het normale temperatuur is, en het komt maar met buitjes uit de lucht, dan doe ik hem niet op. Mijn pony stond ook te bibberen, en ze was ook niet dik, dus heb maar snel regendeken opgedaan. :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:13

ik zou denk ik toch de 2,5 jarige een deken om gooien.
Liever een deken dan op stal.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:14

Moeilijke...ik zou doen wat je zelf denkt dat goed is. Als ze de hele dag staat te bibberen, dan zou ik haar desnoods op die dagen een ongevoerde regendeken op doen. Als het de hele dag regent bijvoorbeeld. Ik ben er ook geen voorstander van hoor, dus ik snap je dilemma. Maar een totaal verkrampt paard is ook niks...Als het buien zijn, dan kan ze zich tussendoor gewoon weer opwarmen, dan zou ik het niet doen. En misschien wat hooi bijvoeren op de wei om warm te eten? Ik weet niet hoeveel gras er nog staat bij je merrie.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:17

Waarom niet? als het het welzijn van paard ten goede komt moet je je niet laten tegenhouden, maar naar je eigen paardje luisteren.

Mijn paard had als 2 jarige ook regendeken met echt regenachtige koude dagen. Buiten staan met regendeken is veel fijner voor jong paard dan binnen staan! Als volgende week de temperaturen weer wat omhoog gaan zou ik de deken wel weer aflaten, want dan is het snel te warm.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:17

Er mag niet bij gevoerd worden buiten omdat ze in best een grote groep staat ook met oudere dominante paarden. Er staat nog redelijk wat gras, zet haar nu wel 4/5 keer per week binnen als ik een ander paard ga rijden dan kan ze kuilgras eten. Omdat er in het gras steeds minder voedingstoffen zitten. tja ik denk dat ik haar morgen toch buiten ga zetten dan met een regenjas aan

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:19

Gewoon proberen ! Dan slaap je zelf ook weer beter met die regen en wind ;-)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:32

dank jullie. Tja ik vind het ook gewoon een zielig gezicht en ze kan nergens lekker schuilen :n

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:38

Gewoon een jas om doen dan :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:44

Rillen an sich is niet zo erg. De jonge paarden bij ons krijgen daarom geen deken op. De beste optie is hooi bijvoeren. De kachel moet branden en daarvoor is droge stof de beste brandstof. Veel beter en gezonder dan een deken. Hooi kun je natuurlijk niet alleen aan jouw paard voeren. Dan moet je verspreid door de weide een aantal plakken neergooien (altijd een paar meer dan dat er paarden staan). Je zult zien dat ze dan binnen een kwartier ophoudt met rillen. Hadden de andere paarden het ook koud?

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 07:19

dat voeren op het land mag niet van de boer. Het andere jonge paard in de groep leek het ook koud te hebben maar is wat dikker. De andere warmbloeden gaan naar binnen of hebben een jas aan