Sinds April dit jaar ben ik in het bezit van een prachtige 8 jarige draver merrie: Violet. Ze is, een week/paar weken voor de verkoop, snel opgepakt en 'klaargemaakt' voor de verkoop. Ze heeft dus maandenlang 24/7 (in een kudde) buiten gestaan zonder dat er echt iets mee gedaan is. Nu ben ik haar sinds een aantal (ongeveer 4 weken) fanatiek aan het rijden. We zijn vooral bezig met bakwerk, dan de basis. De basis is voor haar onbekend. Ze loopt scheef en neemt haar achterhand niet altijd mee, maar daar zijn we druk op aan het trainen. Binnenkort neem ik ook les met haar, maar wilde eerst dat ze wat bakervaring opdeed (ze is altijd recreatief gereden, nooit in de bak).
Nu is ze in de bak vrij pittig & ze is van zichzelf sowieso al voorwaarts.
Ze kreeg normaal geen brok, ze had namelijk een dikke grasbuik (van de vorige stalling nog), maar nu ik haar fanatiek train, merk ik dat ze wat iel begint te worden. De ouders van mijn vriendin (daar staat Violet) zeiden dat alleen basis (subli) brok niet meer genoeg was, omdat ze nu echt in training staat.
Nu vraag ik me dus af: Wat voor voer kan ik het beste geven?
Dit is geen makkelijke vraag die je zo even beantwoordt, maar ben benieuwd naar ervaringen van bokkers. Er zal vast wel iemand zijn die een soortgelijke 'trainingsopbouw' heeft.
Nog even wat puntjes
- Ze staat 24/7 buiten in kuddeverband. 's Middags gaan ze een paar uur de wei op & de rest van de dag staan ze met zijn allen op zand. (Ze heeft zomerexceem, dus ze mag niet teveel gras)
- Ik ben er bijna elke dag. Ik probeer haar 3x per week onder het zadel te hebben. Bakwerk doe ik eerst 1x per week, omdat het best zwaar voor haar is (ze kent het nog niet en vindt het erg lastig) en voor de rest rijden we gewoon lekker buiten (nog niet alleen, ivm. steigeren. Maar dat is een ander verhaal). Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Ik longeer met een enkele lijn, mijn vriendin longeert haar met de dubbele longeerlijn (daar heb ik geen verstand van en zij wel, ik ga niet zelf aanklooien namelijk), ik wandel met haar, ik werk op de grond met haar, ik rij buitenritten (soms pittige buitenritten, maar soms ook stapritten), ik poets haar ook wel eens alleen, ik doe NH met haar (met begeleiding!) en noem het maar op.
Het moet wel voer zijn waar ze niet druk van worden, sportbrok of iets in die richting valt dus al af

Ik hoop dat ik goede tips krijg