Slow Feeder Hooinet "kussenvorm": Waar te koop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Slow Feeder Hooinet "kussenvorm": Waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:52

Hoi, ik ben op zoek naar een slow feeder: zo'n hooinet dus waar je kuil etc in kan doen zodat je paard rustiger eet. Ik zoek er zo eentje die je dicht "naait" en als kussen in de stal legt op de grond. Want ik vind het belangrijk dat mijn paard EN rustiger eet EN vanaf de grond.

Waar kan ik deze kopen?

friesiszwart

Re: Slow Feeder Hooinet "kussenvorm": Waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:27

bij de Agradi

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:31

Je kunt hem kopen bij de atorka, atorka.nl (ook dichtgenaaid).
Ik ben zelf niet zo tevreden over deze hooizak, mijn paard heeft hem in 2 dagen kapot getrokken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:37

friesiszwart schreef:
bij de Agradi

Ik zie daar alleen standaard op te hangen hooinetten. Niet die stevigere die je zo op de grond kunt leggen als kussen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:37

aranka123 schreef:
Je kunt hem kopen bij de atorka, atorka.nl (ook dichtgenaaid).
Ik ben zelf niet zo tevreden over deze hooizak, mijn paard heeft hem in 2 dagen kapot getrokken

Hmmmm geen aanrader dan dat merk :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:40

precies naar zoiets ben ik ook opzoek.. lees dus even mee

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:41

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:55

Als je wilt dat hij er zo lang mogelijk over doet zou ik altijd gaan voor een 3 cm maaswijdte. Rena en de Fjord hier eten daar prima uit , maar ze morsen nog maar weinig en er gaat dus ook weinig hooi verloren.

Qua prijs : het materiaal is gewoon hartstikke duur. Mijn weidegenootje maakt de hooinetten die we hier zelf gebruiken van 150 cm breed (dus het formaat van 2 hooikussens) voor 50 euro en dan verdient ze er maar een paar euro op , is puur voor de hobby maar professioneel kun je daar niet van leven natuurlijk want het is nog best wel wat werk. Je zou haar eens kunnen mailen of ze ook een hooikussen zou willen maken maar zoals ik al zei in het andere topic : fijn zijn ze niet :=

Maar dat is maar net wat je persoonlijk wilt natuurlijk :)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:06

Ik zoek meer zoiets maar dan als kussen. Wat steviger materiaal dan alleen het net. En ik wil het makkelijk dicht kunnen maken. Denk dat ik er deze misschien wel koop, en dan zelf een sluiting ga bedenken.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:19

Als ik het goed zie dat deze hooizak een soort horregaas aan de achterkant heeft , dan denk ik toch dat een goed hooinet (van goed dik Polypropyleen) heel wat duurzamer is als je het op de grond gaat leggen :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:01

pmarena: jij zit volgens mij vooral met het formaat en hoeveel erin past toch?
Ga ook op stal eens vragen, want weet er meerdere die zo eentje hebben, van verschillend formaat. Ook een Belg bijv en ben benieuwd wat die er voor eentje heeft.

Jippe krijgt straks in de winter 3 keer kuil, 9, 13 en 17 uur. En vooral die van 17 uur wil ik dus dat ie er langer mee kan doen. Vraag dan wrs om dat net erin te gooien en nog extra los in de box te doen. Dan kan hij eerst het losse opeten en heeft dan het net voor de nacht. Ze hebben (stalgenootjes onderling die dat willen) ook een voerbeurt om 22:00 uur maar met 2 kids en mans werk redt ik het gewoon niet daarin mee te draaien. En medoen met de voerbeurt om 22:00 uur betekend (logischerwijs) ook meedraaien met voeren eens per zoveel dagen. Dus hoop maar dat de voerders van stal (die van 17:00 uur) 's avonds dat net bij het losse kuil willen gooien. (Net maak ik zelf klaar overdag)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:08

@pmarena, bij deze inderdaad wel.. maar bij die ik ken (stalgenoot heeft er 2) zijn ze rondom van dat materiaal als voorop. dus dat lijkt me wel stevig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:34

Kuil is lastiger uit 3x3 maas te krijgen, hier kost dat me mijn netten. 4.5x4.5cm zal net iets beter gaan.

Heb je echt hooi dan is 3x3 of zelfs kleiner super om te gebruiken, maar alles wat vochtiger en slapper is geeft problemen met die kleine maas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:56

Zilfstar schreef:
pmarena: jij zit volgens mij vooral met het formaat en hoeveel erin past toch?
Ga ook op stal eens vragen, want weet er meerdere die zo eentje hebben, van verschillend formaat. Ook een Belg bijv en ben benieuwd wat die er voor eentje heeft.

Jippe krijgt straks in de winter 3 keer kuil, 9, 13 en 17 uur. En vooral die van 17 uur wil ik dus dat ie er langer mee kan doen. Vraag dan wrs om dat net erin te gooien en nog extra los in de box te doen. Dan kan hij eerst het losse opeten en heeft dan het net voor de nacht. Ze hebben (stalgenootjes onderling die dat willen) ook een voerbeurt om 22:00 uur maar met 2 kids en mans werk redt ik het gewoon niet daarin mee te draaien. En medoen met de voerbeurt om 22:00 uur betekend (logischerwijs) ook meedraaien met voeren eens per zoveel dagen. Dus hoop maar dat de voerders van stal (die van 17:00 uur) 's avonds dat net bij het losse kuil willen gooien. (Net maak ik zelf klaar overdag)

Nou , ik vind het vooral irritant dat het zoveel "werk" kost , voor zo weinig hooi :P

Als ik alle netten bijvul in en rond het houten stalletje (voor als het echt but-weer is de hele dag....) dan heb ik 3 van die lange platte netten van 150 cm lang , en dat ene hooikussen.

Ik maak een groot net even *pluk*pluk*pluk*pluk* open , net zo snel als dat je dat leest :P , pak 3 plakken hooi van de baal uit de kruiwagen en die plakken kan ik gewoon vasthouden terwijl ik ze in het net stop. *haak*haak*haak*haak* net dicht , en dan naar het volgende net , hetzelfde verhaal.

Maar dan. Bij het 2e net ga ik alvast opzien tegen het hooikussen dat er aan komt , en nadat ik het derde brede net volgestouwd heb dan MOET ik wel >;) Zucht :n :roll:

Dus nouja daar gaan we dan. Hooikussen-ophang-draad uit elkaar draaien zodat de draad weer recht wordt (want het ding draait natuurlijk alle kanten op tijdens het eten....). Karabijnhaak losklikken. En het scherpe randje blijft natuurlijk nèt aan een vezeltje van het net hangen waardoor dat ook even vlooien is. Zucht. Dan moet je dat viezige netje wat uit elkaar trekken zodat je kunt zien hoe het afsluit-touwtje er doorheen getrokken is , en dat touwtje er weer terug doorheen gaan vlechten en de karabijnhaak is eigenlijk nèt iets te groot dus je bent echt even aan het haken :P

Nou fijn dan heb je dat net eindelijk open en dan kom je een hand tekort om die laatste plak hooi er fatsoenlijk in te krijgen , en daarvoor moet je ook alweer op de grond prutsen. Is de plak hooi net wat te dik dan moet je het eerst uit elkaar gaan halen , is de plak dun genoeg om hem er in te krijgen dan is het maar een klein rotbeetje en moet je nog wat hooi lospulken her en der om het net goed vol gestouwd te krijgen , elke keer je arm erin rammen met een plukje hooi om alle gaatjes goed op te vullen , en dan krijg je het e-nor-me aantal van anderhalf plakje hooi er in....dat een paard zo in zijn holle kies duwt :P

Maargoed dan moet je het ding weer dicht vlechten en zo op zien te hangen dat hij ook dicht blijft en er niemand verstrikt raakt in dat touwtje , en liefst ook nog zonder al teveel gedoe want hoe steviger je hem ophangt hoe irritanter het de volgende keer weer is om hem los te halen :P

Al met al vind ik het maar een ergerlijk ding :P

Maar zoals jij hem wilt gebruiken voor nog een klein hapje waar 'ie dan wat langer over doet door de kleine mazen , is het misschien wel een fijn ding.
Begrijp ik dat je hem dan echt als een dicht kussentje zonder uitstekende touwtjes in de stal wilt laten gooien ?
Dat lijkt me wel smerig namelijk , dan gaan ze met dat kussentje de hele stal door om er wat uit te krijgen , lekker door de pies en drollen heen....
Maar als je stalgenoten het moeten vastzetten is dat weer extra werk....

Ik ben misschien ook wel een beetje negatief er over hoor , ik ben gewoon verwend met die handige tjoep-het-erin netten die we hebben.... ik vind die dichtbind-boksbal-hooinetten gewoon sowieso echt helemaal ruk :P

Dus als je daar niet zo mee zit dan is het geen probleem :)

In jouw geval zou ik lekker zo'n breed net kopen zoals wij die hebben en dat net vullen als je op stal bent , dan kan 'ie daar aan beginnen als hij alle losse plukken op heeft :)

Alhoewel je wel kans hebt dat hij het "grazen" uit het net leuker vindt dan het eten van de losse plukken van de grond , dat zie je namelijk ook wel eens gebeuren :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:02

Je kunt die hooikussens toch ook zelf maken met een net die ze ook gebruiken voor aanhangers? Dat kost een stuk minder en zelf dicht maken lijkt me met een stevig strotouw ook niet moeilijk. Is een stuk goedkoper en de mazen kun je ook kopen in verschillende diktes. Action heeft volgens mij van die aanhanger netten. Zijn zeer stevig en dus ook handig om zelf te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:09

Aanhangernetten gaan echt veel sneller kapot helaas , hebben wij hier ook gehad. Is leuk om eens te proberen of het bevalt maar je moet niet verwachten dat ze jaaaren mee gaan.

Ik heb ze sowieso niet in maaswijdte 3cm kunnen vinden en heb echt flink gezocht naar een goedkopere oplossing omdat die brede netten zo belachelijk duur zijn..... maar als je ze zelf maakt ben je maar een paar euro goedkoper uit omdat het materiaal gewoon zo duur is :\

Mocht iemand het goedkoper kunnen vinden in dezelfde duurzame kwaliteit dan wil ik er ook nog wel een paar netten bij , altijd handig als je een paar dagen geen hooi bij hoeft te vullen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:11

Eefste schreef:
@pmarena, bij deze inderdaad wel.. maar bij die ik ken (stalgenoot heeft er 2) zijn ze rondom van dat materiaal als voorop. dus dat lijkt me wel stevig!

Ja dan zal hij inderdaad wel superstevig zijn , is autogordel volgens mij :)

Zal ook wel een tijdje bestand zijn tegen over de grond schuren denk ik :j

Maar dan blijft nog mijn bezwaar dat het hooi alsnog zo smerig wordt op de grond i.v.m. zand / aarde / poep en pies , net waar je hem neerlegt :P

Want ze gaan er natuurlijk flink mee schuiven , gooien en smijten....zetten er eens een hoef op , dat soort dingen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:18

Op stal leggen ze ze allemaal los omdat er te veel paarden zijn geweest die zijn blijven hangen etc. Ik vind zelf het vies worden verhaal wel meevallen en hoop zelfs dat hij daardoor minder door zijn stal heen werkt. Nu komen er soms hele plukken onder het vlas vandaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:29

Ja , van los hooi raak je een hoop kwijt :j

Maar dat kussen dat door de hele stal , kak en pies heen getrokken wordt , ik weet niet hoor , echt smakelijk kan ik het niet vinden :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:48

Ik ga dit eens even volgen. Lijkt me aan de ene kant wel wat, maar aan de andere kant....

Als dat net leeg is en los in de stal ligt, is dat dan nog wel veilig voor het paard (benen)?
En hoeveel werk is het om een stuk of 4 netten te moeten vullen?
Hoeveel langer doet het paard er over met eten dan zonder hooinet?
En...als je zo'n net ophangt in de box (of wei), wat is het risico dat het paard er met een been in komt te hangen of met het hoofd door de opening gaat tussen de 2 bevestigingen?

Ik kijk altijd naar hetgeen wat kán gebeuren, aangezien ik al vele stalongelukken voorbij heb zien komen in de jaren dat ik mee loop tussen de paarden. Scherpe delen van voerbakken, uitstekende schroeven waar een veulen zich alle pezen in het been kapot trok, te ver uit elkaar staande tralies waar een paard met de benen doorheen vast lag, laaghangende balken waar een paard zichzelf heeft opgehangen, een te diepe stenen hooibak waar een pony op de kop in zat en niet meer uit kon.... etc.....

Ik vraag me altijd af; wat is veilig, waar ik zelf voor zorg kan dragen? Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar een fout van mezelf vergeef ik me niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:58

Bravura : Met de netten van 3 cm doen ze een stuk langer over hun hooi en ze verspillen ook veel minder. Ik heb jaren lang een net van 6 cm gehad en daarmee deden ze ook wel wat langer met hun hooi maar dat verschil was niet zo groot.

Het vullen gaat supersnel , maar is wel afhankelijk van je preciese manier van bevestigen natuurlijk :)

Opening tussen 2 bevestigingen , welk type slowfeeder bedoel je dan...?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:05

Als je zo'n net aan twee punten ophangt ontstaat er boven in het midden een opening (tussen stalwand en net). Paard hoeft er maar onder te komen het het hoofd en verder omhoog te gaan. Of, zoals hier de Houdini, net zo lang kijken of hij ergens doorheen kan met z'n hoofd zodat hij niet meer terug kan.
En als zo'n net leeg is, lijkt het mij ook onhandig als dat om een been kan vastraken (die van mij schopt alles door zijn stal heen).

Aan de andere kant: ideaal als ze langer met hun hooi doen en niet alles door het vlas heen lopen, zeker met mesten scheelt dat een hoop werk.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:32

Ik ben ook altijd bang dat ze er in kan blijven hangen als ik m ophang..
Daarom wil ik een soort kussen maken.
In de stal laat ik het gewoon los neerleggen op de grond(of eigenlijk op stro dus). Daar krijgt ze het alleen om 17.30uur en om 22.00uur en daarna mest ik de stal weer uit voor ze weer binnenkomt, dus wordt nooit een hele grote bende..
Ze staat in de winter altijd van 7.00-17.30uur in een grote paddock met nog een ander paard. Krijgt daar om 7.30 en 12.30uur hooi. Daar wil ik graag die dingen neerleggen. Lijkt me ideaal. Dan hoeven ze ook niet om 1 plek heen te gaan 'ruzie maken' (of vast komen te zitten oid), leg gewoon 2 van die dingen neer. Wat wel scheelt is dat onze paddock altijd droog blijft, dus wordt geen blubberzooi waar ik het hooi in moet leggen. Anders zou ik toch liever ophangen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:34

Eefste schreef:
Ik ben ook altijd bang dat ze er in kan blijven hangen als ik m ophang..
Daarom wil ik een soort kussen maken.
In de stal laat ik het gewoon los neerleggen op de grond(of eigenlijk op stro dus). Daar krijgt ze het alleen om 17.30uur en om 22.00uur en daarna mest ik de stal weer uit voor ze weer binnenkomt, dus wordt nooit een hele grote bende..
Ze staat in de winter altijd van 7.00-17.30uur in een grote paddock met nog een ander paard. Krijgt daar om 7.30 en 12.30uur hooi. Daar wil ik graag die dingen neerleggen. Lijkt me ideaal. Dan hoeven ze ook niet om 1 plek heen te gaan 'ruzie maken' (of vast komen te zitten oid), leg gewoon 2 van die dingen neer. Wat wel scheelt is dat onze paddock altijd droog blijft, dus wordt geen blubberzooi waar ik het hooi in moet leggen. Anders zou ik toch liever ophangen.

Maar ja...wat als ze leeg zijn?
Buiten een grote bak met een zwaar rek wat meezakt als het hooi wordt opgegeten is misschien voor buiten ook een oplossing.
Hier gooi ik het hooi voor 2 paarden verspreid over een stuk of 6 hopen. Ze hobbelen dan om beurten van de ene hoop naar de andere en vallen elkaar nooit lastig. De andere 2 eten gewoon samen van dezelfde pluk hooi, liefst nog bij elkaar uit de mond, dus daar geen problemen. :D Nooit een spriet terug te vinden aan het eind vd dag.
In de box is het een ander verhaal. >;) En juist daar lijkt me een hooinet een mooie oplossing, mits veilig.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:41

Ik heb zelf ook van deze kussens. Heb een aanhangernet gekocht en daar een stuk of 6 netjes van gemaakt. Ik probeer ze allemaal op 1 dag te vullen, en kan dan een netje nemen als ik er eentje nodig heb.
Momenteel staat de pony 24/7 in een afgegraasd weitje. S'morgens krijgt ze een hooikussen wat ik leg op een plek waar er nog gemillimeterd gras staat. Als ik thuis kom van men werk, ligt het kussen ergens leeg te liggen.
Met hoefijzers zou ik het niet aandurven.
Ik heb nu de goedkope versie van aanhangernet omdat ik het eerst eens wil uitproberen voor ik veel geld geef aan de duurdere versie.

Hoofdreden voor mij is vooral omdat ik de netjes allemaal na elkaar vul. Ik heb nogal snel last van stof en loop een hele dag te niezen als ik s'morgens met hooi moet beginnen sleuren. Met die netjes heb ik dan alleen de avonden dat ik vul last van het niezen.

Ik heb wel het voordeel dat ik maar een kleine pony heb. 2 hooikussens per dag is ongeveer de portie die ze moet hebben. Met een groter paard moet je ofwel grotere kussens hebben, ofwel veel meer kussens.