wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dont_Give_Up

wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:12

hoi hoi
Aangezien ik erg aan het twijfelen ben graag jullie mening gevraagd.
Ik sta op moment op een stalletje met uitloop naar buiten, grote paddock zegmaar.
Daar stonden we met ze 2e maar door omstandigheden sta ik nu alleen met me paardje.
Dit vind ik niet leuk voor haar en wilde dan eigenlijk verhuizen naar de stal waar me vriendin staat met haar paarden en de shets.
Deze stal kost mij dan het dubbele, maar ik weet wel zeker dat ze goed staat en er is een bak, stapmolen, longeerring aanwezig. (op de stal waar ik nu sta niet)
Maar de stal waar ik nu sta is dichtbij huis en de andere is zeker dik 20 minuten met de auto.
Maar alles word wel geregeld alleen moet ik zelf wel mesten.

Nu dus mijn vraag, wat zouden jullie doen?
Op de deze stal blijven en een gezeldschapsmaatje erbij zoeken of naar de andere stal gaan en elke dag een stuk rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:13

Maatje zoeken. Heb ook op stal gestaan wat 20 min met auto was, maar het is echt verschrikkelijk zo ver weg!!

Dont_Give_Up

Re: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:17

ja dat dacht ik ook.
Maar ik ben dan wel de enige die er staat en als er wat gebeurd ben ik altijd zo bang dat als ik net weg ben en ze krijgt bijv. Koliek. Niemand die het merkt en ik ben er dan na me werk pas weer..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:19

Ja datis waar.. Je moet snel iemand zoeken, kan je niet op marktplaats kijken, en kijken of iemand iets zoekt bij jou in de buurt?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:21

moeilijk om een keuze voor jou te maken.

Ik moet iedere dag ook 20 minuten rijden en vind het geen probleem..
Weet verder niet wat je met je paardje doet maar een bak en longeerring is wel fijn natuurlijk als je die nu niet hebt ..
Hoe zit het met de wei ? gaan ze op beide stallen iedere dag naar buiten ?
Dat is wat ik meestal belangrijk vind op een stal ..
en hoe is de sfeer op beide stallen ?

Stel je had je paardje op beide stallen niet staan en kijkt afzonderlijk naar de stallen,
welke stal spreekt jou het meest aan (zonder naar de afstand te kijken van de stallen)

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:30

op deze stal kan ze zelf naar binnen en buiten lopen.
Op de andere stal staat ze zoiezo in de nacht op stal en overdag een aantal uren buiten.
De bak, longeerring en stapmolen zijn wel makkelijk idd, maar de omgeving qua rijden is hier beter, dichtbij het meer en dichtbij strand en duin.
Evt. Kan ik de paddock zo indelen dat ik een longeerstuk maak en rijde doe ik toch het liefst buiten.
Ik zit vind deze stal prima. Maar bij me vriendin zou erg gezellig zijn maar hoemeer ik rij met de auto hoe meer het ook kost natuurlijk. En dan neem ik denk toch liever een klein paardje erbij.
Maar ik denk ook vooral aan het idee als ze ziek word of koliek krijgt dat ik het niet gelijk zie want ben natuurlijk niet de hele dag op stal.. En op de andere stal zijn altijd mensen aanwezig..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:33

OPG-->VSW

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:51

niemand verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:54

Dont_Give_Up schreef:
op deze stal kan ze zelf naar binnen en buiten lopen.
Op de andere stal staat ze zoiezo in de nacht op stal en overdag een aantal uren buiten.

Nou, dan wist ik het wel. Het welzijn van je paard zou je hoogste prioriteit moeten hebben, en niet de bak, longeerring en stapmolen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:56

Deze stal houden en een maatje zoeken. Zo te zien heeft je paard het erg goed waar ze nu staat. Overigens heb ik ook mijn paard op circa 20 minuten rijden (auto) gehad en ik kan je vertellen dat dat niks is.. Ik had veel minder zin om er naartoe te gaan.

Inmiddels ben ik zelf verhuisd en is het nu nog geen 5 minuten rijden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:57

Ik zou een stalgenoot zoeken :j

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:02

gister kwam er toevallig iemand langs voor stukje land voor hun shetlander. Dan hoef ik zelf geen kleintje erbij te kopen en dat zal super zijn.
Ze staat hier goed.
Bedankt voor jullie reactie's.
Maar wat vinden jullie van het idee als ze ziek worden en ik ben er s'ochtend en s'avonds en ze krijgt het als ik net weg ben.. Of stel ik me nu een beetje aan?
Wil het beste voor me paardje natuurlijk.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:04

Ach, zie zegt dat het op een andere stal wel sneller zien :)
Daar moet je je niet onnodig zorgen over maken hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:06

Aanstellen.. Dat heb ik ook op stal hoor. Je kan niet verwachten dat er iemand iedere seconde je paard in de gaten houdt. :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:09

Ik zou het wel als probleem zien qua ziekte. Bij ons worden de paarden 's ochtend buiten gezet en einde van de middag weer opgehaald. 's ochtends krijgen ze biks, bij binnenkomst biks en 's avonds nog hooi. Dus er komt vaak iemand bij de paarden, waardoor toezicht ook maximaal is. Laatst was 1 vd paarden ziek, dat werd opgemerkt doordat hij nog in zijn stal lag 's ochtends, in het land weer ging liggen en hij erg loom is. Iemand die de paarden kent en vaker op een dag ziet heeft veel sneller door wanneer er iets mis is.
Dat geeft mij ook een stukje rust!
Naar mijn stal is het 10 min rijden met de auto, dat maakt mijn zin er niet minder op. Ik verheug me er op om erheen te gaan, of ik daar nou even voor in de auto moet zitten maakt voor mij de pret niet minder.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:09

@somebitch: tja, niet iedere seconde, maar zie mijn bericht.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:11

Ik stoor me daar persoonlijk niet aan.. Wij komen vaak ook enkel sochtends en savonds op stal (in de winter ook 's middags).

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:13

nee idd daar heb je ook wel gelijk in.
Dan ga ik toch maar weer alles regelen om hier te blijven :)
Bedankt!
En ik kom zoiezo s'ochtend en in de avond. Als ik aan het werk ben. Als ik vrij ben ben ik er in de middag ook. En dat meisje van de shetlander komt natuurlijk ook dus die zou me kunnen bellen als er iets mis zal zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:14

Nee, maar TS vind het dus wel belangrijk dat er iemand wat meer op haar paard let.. aangezien ze dat in meerdere berichten aan geeft.

Ik wil daarmee duidelijk maken dat het dus wel degelijk mogelijk is dat er iemand een oogje in het zeil houdt. Ik denk dat dat het voordeel is van een kleinschalige (23 paarden) prive pensionstal..

Ik kan ook met een gerust hart op vakantie gaan, paard staat in volpension.. dus hoef me nergens druk om te maken.

Toevallig is de eigenaar van het paard dat ziek was, met vakantie. Wij hebben dus zelf DA erbij gehaald, ook weer het voordeel van anderen die op je paarden letten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:16

Dont_Give_Up schreef:
nee idd daar heb je ook wel gelijk in.
Dan ga ik toch maar weer alles regelen om hier te blijven :)
Bedankt!
En ik kom zoiezo s'ochtend en in de avond. Als ik aan het werk ben. Als ik vrij ben ben ik er in de middag ook. En dat meisje van de shetlander komt natuurlijk ook dus die zou me kunnen bellen als er iets mis zal zijn.

Super! :) Ik hoop dat je snel iemand kan vinden. Voor je paardje klinkt dit toch wel de als een hele fijne plek. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:36

Tenzij de uitloop belachelijk klein is , slechte bodem heeft of doodsaai is , lijkt het me inderdaad de beste oplossing als er nog iemand bij komt staan. Met de juiste persoon en paardje is dat dan gezelliger voor je paard en fijner voor jou :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:40

Dont_Give_Up schreef:
gister kwam er toevallig iemand langs voor stukje land voor hun shetlander. Dan hoef ik zelf geen kleintje erbij te kopen en dat zal super zijn.
Ze staat hier goed.
Maar wat vinden jullie van het idee als ze ziek worden en ik ben er s'ochtend en s'avonds en ze krijgt het als ik net weg ben.. Of stel ik me nu een beetje aan?

Je zegt er vlakbij te wonen, dan ga je toch wat vaker kijken? Een paard wordt niet snel ziek hoor! Op een pensionstal met meerdere paarden zien ze ook echt niet alles en de meeste pensionklanten komen puur voor een babbeltje of hun eigen paard. Het enige opvallende wat ik nog wel eens zag en dan natuurlijk meldde was als er een paard vast lag of ontsnapt was.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:02

idefix4 schreef:
Dont_Give_Up schreef:
Ze staat hier goed.

Je zegt er vlakbij te wonen, dan ga je toch wat vaker kijken? Een paard wordt niet snel ziek hoor! Op een pensionstal met meerdere paarden zien ze ook echt niet alles en de meeste pensionklanten komen puur voor een babbeltje of hun eigen paard. Het enige opvallende wat ik nog wel eens zag en dan natuurlijk meldde was als er een paard vast lag of ontsnapt was.

Ja klopt, maar het gaat om de dagen als ik aan het werk ben. Dan kan ik niet langsgaan om te kijken. Werk van 9 tot 7 en soms eerder beginnen en soms ook later klaar.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:15

Misschien kan je aan de buren vragen om het ook een beetje mee in de gaten te houden?
Je geeft hen gewoon je nummer en vertelt dat ze je even moeten bellen als je paard bv verdacht lang op de grond blijft liggen ofzo. Dat is iets dat zelfs mensen die niets van paarden kennen wel opmerken..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:47

idefix4 schreef:
Dont_Give_Up schreef:
Ze staat hier goed.

Op onze pensionstal worden de paarden wel in de gaten gehouden door de eigenaren. Ook met vakantie wordt gewoon de DA gebeld als het nodig is. Het voordeel van zo'n stal is dat ze de paarden kennen en het bij ons betrokken pensioneigenaren zijn..

Daarnaast vind ik het ook onzin dat de meeste pensioneigenaren voor een babbeltje komen of voor hun eigen paard. Schijnbaar zijn wij dus een unieke stal die gewoon betrokken zijn in het wel en wee van alle paarden.
Of er nou 1 koliek heeft, een griepje of er komt 1 te overlijden, dan staat iedereen bij ons klaar om te helpen.