Wat te doen aan paarden die elkaar bijten in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolxy

Wat te doen aan paarden die elkaar bijten in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:40

Willen jullie even met me meedenken?
We (stalgenoten en ik) hebben een aantal paarden (merries) in de weide die het even niet zo goed met elkaar kunnen vinden. Gevolg is dat een aantal paarden (die wel op wedstrijden moeten, maar dat ter zijde) wat lelijke plekken op het lijf hebben.
Is er, naast de paarden apart zetten, een oplossing die de fysieke schade wat tegen kan gaan?
Ik zat te denken aan een antibijt kap, maar ik weet niet of ze dan nog wel kunnen grazen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Een muilkorf met klein grasgaatje vind ik er wel heel bruut uitzien. Het land is ook vrij schraal, dus dat komt de gezondheid niet ten goede.

Het betreft verder wel normaal kuddegedrag. Rangorde dingetje zeg maar ;)
Als het zich niet normaliseert en er geen andere oplossing is gaan ze wel uit elkaar (in kleinere groepen dus of eentje evt in een apart stukje land naast haar huidige kudde).

Ben benieuwd of jullie al met dit bijltje hebben gehakt en wat jullie voor ideeën hebben.

Ik ben niet heel vaak online, dus als jullie vragen hebben dan hoop ik dat jullie een klein beetje geduld hebben! Ik zal sowieso antwoorden.

Bedankt!

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:43

onze paarden deden dat ook steeds, ze hebben eerst een grasmaskers op gehad, maar die was binnen 2 dagen kapot..
toen een muilkorf, in 1 uur kapot.. daarna hebben we antibijt spray geprobeerd op de dekens, werkte ook niet..
het is niet dat ze zich verveelde er was genoeg gras, er lagen allemaal jolly ballen en oude halsters in de wei waar ze mee speelde maar met elkaar spelen vonden ze toch het leukst dus ze staan nu apart.. maar ik heb 2 ruinen en toen er nog een merrie bij was was dit allemaal niet nodig toen wisten ze wie de baas was (de merrie)..
stertke! :P

queens29

Re: Wat te doen aan paarden die elkaar bijten in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:24

ik heb geen paard meer hoor sinds verleden jaar, maar de mijne was ook altijd de pineut... wij konden er niet veel tegen doen..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:28

Aan huis heb ik een ruin en merrie van mij zelf staan en nog een ruin van een ander. Het eerste jaar ging het prima met zijn drieën, maar het jaar daar op was mijn merrie de pineut. De ruin van die ander zat steeds achter mijn merrie aan. Dus heb sindsdien die ruin en mijn merrie niet meer bij elkaar staan.

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:04

Jeetje, ik heb helemaal geen melding in mijn mail gehad dat er was gereageerd! Sorry!
Maar bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp er een beetje uit dat het niet anders is?
Ik heb net gehoord dat de leider van de kudde binnenkort weg gaat. Mijn paard ligt met name met die merrie in de clinch. Mijn merrie is niet bepaald het type dat zich op de kop laat zitten hoor, daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Alleen een beetje rust in de groep is voor iedereen wel zo prettig. Gekke beessies ;)

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:29

Mischien kan je met zo'n graasmasker het gaatje wat groter maken?

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:58

enige wat ik kan bedenken is ze toch apart zetten.

Yuriko_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:38

Lennard13 schreef:
enige wat ik kan bedenken is ze toch apart zetten.

Inderdaad! Zo hebben wij het ook gedaan!

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:37

Even een update! Vooralsnog lijkt het wel weer goed te gaan.
Anders evt toch zo'n gekke graskorf? Haha! Zal er gek uitzien denk ik.