Koker schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Koker schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:59

Hallo,
Mijn vriendin wil graag de koker van haar shetlanderruin schoonmaken, omdat dat wel nodig is. Alleen wij vroegen ons af, kan je dat gewoon met een nat doekje (babydoekje) doen? Of moet dat met speciale zeep, of kan het met normale zeep?
Alvast bedankt :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:01

liefst helemaal niets anders dan alleen water gebruiken.
Maar als de pony er geen last van heeft dan zou ik zeggen doe het vooal niet!!!
Het komt vaker voor dat er juist dan ontstekingen etc kunnen gaan zitten en dan ben je verder van huis.

Mijn ruin kreeg er wel last van en ik heb hem toen gewassen met shampoo van neutral voor mensen.
En volgens de DA kan je ook een hele milde babyshampoo gebruken mits je het wel heeeel erg goed uitspoelt
Laatst bijgewerkt door quartel op 06-08-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:02

De meningen verschillen hierover zo ontzettend erg... Ik doe dit gewoon met lauw water en alleen als het nodig is, maar ben benieuwd welke meningen anderen hierover hebben...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:04

mijn paard maak ik schoon met lauw water en washand
als het erg aangekoekt is dan smeer ik eerst uierzalf erin om los te weken dan gaat het er makkelijk met de washand uit.
als ik klaar ben smeer ik de binnenkant in met klodder uierzalf vanwege de irritatie van het wassen

ik doe het ong 1x per 2 a 3 mnd hij geeft zelf aan wanneer het nodig is :+

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:13

Oh okee, dan wacht ik nog wel wat reacties af. Want als het niet goed is of niet nodig doen we het niet. Het is niet zo'n leuk werkje namelijk. :+
Maar hij heeft er geen last van.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:16

Ik doe het nooit. Mag ook niet van paard :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:17

Alleen wanneer t nodig is doe ik rubberhandschoen om mijn hand en pak ik een schone spons en een emmer lauw water en soppen maar dat alles met water doorweekt raakt met behulp van een spons en dan voorzichtig rotzooi weghalen.

Aub geen rotzooi in smeren en of instoppen, dat doe je ook niet in jouw doos.

Als iemand dat doet om ontstekkingen te voorkomen dan doe je het verkeerd, want het schoonmaken mag geen wondjes veroorzaken dan ben je te ruw geweest.

Mijn paard staat het toe en vind t prima, die viert ook zijn eigen feestje, die smeerlap.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-08-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:19

Ik maak hem echt nooit schoon.
Heb het een keer moeten doen omdat ie wat dikker was en dus ontstoken, maar ik zou er verder vanaf blijven als ie er geen last van heeft!
Anders ga je waarschijnlijk toch iets beschadigen waardoor het juist geinfecteerd raakt..
Als je het doet is lauw water met betadine denk ik het handigst :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:20

mijn ruin sloeg erg met zijn staart tussen zijn benen en was wat moeilijker te rijden......ik snapte het niet erg :o
Tot ik hem de volgende dag ging poetsen en hij zijn achterbeen optilde en met zijn neus zijn pielemans aanwees _O-
Ik snapte het nog steeds niet, ik had hem nog niet lang en mijn vorige was een meiske.
Staleigenaresse er bij geroepen.........sja....dat word poetsen dame....hoorde ik :')

Goed...paard mee naar de poetsplaats......een groepje ramptoeristen er bij die dit ook nog nooit meegemaakt hadden.....daar stond ik dan.....uhm....en nu??? _O-

toen de ramptoeristen een andere afleiding kregen ben ik maar aan de gang gegaan :r

tegenwoordig ( hij staat altijd ingeschacht) stop ik de tuinslang er tegenaan met lauw water....gaat nog steeds goed gelukkig +:)+

en mijn paard.......die viert zijn eigen feestje als ik daar in de buurt kom......de smeerlap :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:20

Okee, dan denk ik dat we het maar niet doen. Met ontstekingen ben je veel verder van huis.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:21

aukjegm schreef:
Ik maak hem echt nooit schoon.
Heb het een keer moeten doen omdat ie wat dikker was en dus ontstoken, maar ik zou er verder vanaf blijven als ie er geen last van heeft!
Anders ga je waarschijnlijk toch iets beschadigen waardoor het juist geinfecteerd raakt..
Als je het doet is lauw water met betadine denk ik het handigst :)

ja dat dacht ik toen ook, het was maar goed dat ik even info bij DA ging halen want betadine was volgens hem veeeeel te agressief spul om daar te gebruiken

aukjegm

Re: Koker schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:22

Heb ik m toen wel mee schoongemaakt, op advies van de DA :) Geen problemen gehad!
Maar hij was toen ook al geinfecteerd..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:23

ok....die van mij werd slechts gek van de kriebels maar geen infectie of dat soort ongein....gelukkig

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:42

Ik doe het met een natte washand of gewoon met de hand.
Deed het normaal nooit, maar na een keer de dierenarts erbij gehad te hebben doe ik het zeker elk half jaar.
De da maakte het toen schoon met een sopje van betadine en water.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:18

ik doe het nooit.
Mijn ruin heeft toen hij nog hengst was bij een dekking herpes opgelopen en toen was het een grote ontstoken bedoeling en toen heb ik het wel schoongemaakt maar ik ga er vast niet aankomen als het niet nodig is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:32

vibabu schreef:
Ik doe het nooit. Mag ook niet van paard :Y)

Hier wordt er ook niet aan de pielemans van mijn ruin gezeten.... als ik er al naar wijs wordt ie snel weer ingetrokken :')
Nee, dat vindt hij echt not done. Zelfs met scheren mogen we niet in de buurt van zijn heiligdom komen. Hij trapt echt waar nooit maar dan ben je echt niet zeker van je leven :n Na het scheren heeft hij dus nog altijd een bontje rondom zijn pielemans (of.... hij wil het daar gewoon niet te koud hebben? :') )

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:37

flettie schreef:
Hier wordt er ook niet aan de pielemans van mijn ruin gezeten.... als ik er al naar wijs wordt ie snel weer ingetrokken :')
Nee, dat vindt hij echt not done. Zelfs met scheren mogen we niet in de buurt van zijn heiligdom komen. Hij trapt echt waar nooit maar dan ben je echt niet zeker van je leven :n Na het scheren heeft hij dus nog altijd een bontje rondom zijn pielemans (of.... hij wil het daar gewoon niet te koud hebben? :') )

:)) _O-

mijne is presies zo!! ik heb een keer een poging gedaan, maar de geur die er ook vanaf komt schrok me al af!! mn handen stonken nog 3 dagen na!! hoe goed ik ze ook waste! neehoor, dat mag hij lekker zelf bij houden! mits hij er last van gaat hebben natuurlijk.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:42

Ik denk niet dat je het per se HOEFT schoon te maken, maar aan de andere kant ... je hoeft ook niet per se te borstelen of manen te kammen, dat doen we ook omdat het gewoon prettiger is voor het paard, niet omdat-ie anders ontstekingen krijgt of zo. Mijn paard heeft er nooit last van, maar als je het schoonmaakt merk je wel duidelijk dat hij er wel jeuk heeft. Dus ik maak het heel af en toe wel schoon, heel voorzichtig met een hand babyolie en een doekje (hij schacht nooit uit dus dat is zo ongeveer je halve arm naar binnen stoppen dan)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:11

Ik check af en toe als ze gaat plassen hoe "het zaakje" eruit ziet. Hangt het vol met vellen, dan ga ik schoonmaken. Is het zo goed als schoon, dan blijf ik er lekker "fris" van :+

Gelukkig is het al een hele tijd schoon, want een hobby is het niet van me..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:48

ik doe het ook enkel omdat ik da moest laten komen ervoor omdat het ontstoken was maar koste al 175 euro om het te wassen en allemaal spuitjes enzo dat ik voor dat geld toch maar de zaak help met handschoenen aan. Een van mijn ruinen is erg gevoelig ervoor en trekt met verharen of op stal zijn na het plassen ook haren of vlas mee naar binnen dus meneer hou ik beter in de gaten na bezoek van de da :p

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:09

L_Rivaldo schreef:
ik doe het ook enkel omdat ik da moest laten komen ervoor omdat het ontstoken was maar koste al 175 euro om het te wassen en allemaal spuitjes enzo

Dan ben ik er mooi goedkoop van af gekomen. Ik ben laatst naar de DA toe geweest omdat het ontstoken was. Kostte ca. 65 euro. Wel naar de kliniek geweest, dus DA hoefde niet hier te komen. Maar dan is het nog een aardig verschil in prijs.
Heeft ook een spuitje gehad om te verdoven, zodat hij uitschachte. Verder geloof ik geen spuitjes.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:50

hihi en ik heb nog wel een kruising shet!

Hij had 2 spuitjes gehad voor het verdoven omdat hij niet gelijk reageerde (maarja ook kleinere pony), hier naar toe rijden al is het maar 5 km is al 45 euro ofzo en hij kreeg ook een ontstekingremmer.
Denk ook dat het hier in Amsterdam ook wel meer met de hooivork wordt geschreven als waar jij vandaan komt.
Helaas dat wel, maar voorkom het toch liever door gewoon even braaf schoon te maken al stinkt het echt een uur in de wind.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:56

Mijn paard schacht altijd uit na het werken... met poetsen... met knuffelen... Hij is niet bepaald preuts :+ Heb toevallig van de week de losse velletjes even van zijn pielemuis gehaald tijdens het grazen en meteen de ergste klonters in de schacht weggehaald die ik los kon voelen zitten. En ja dames dat doe ik gewoon met de hand. Als DA assistente ben ik wel wat viezigs gewend en bij mijn ruin is het allemaal keurig droog spul. Daarna kwestie van handjes wassen :P Maar ik denk dat dit in 2 jaar tijd de 3e keer is dat ik er iets aan doe.

Betadine bij het scrotum en de schacht is volgens mij echt een No-no!! Bij de castratie van honden bijv wassen we niet met betadine-scrub omdat de hond daarna ergere bloedingen etc van krijgt. Dus dat vind ik echt een te aggressief middel. ALS je al iets gebruikt zeg ik: water en een milde shampoo (bij voorkeur voor paarden...) Maar waarom zou je het doen als het niet stinkt, niet irriteert en er geen wondjes zijn?