Op zoek naar andere stal .. Zinvol of zinloos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op zoek naar andere stal .. Zinvol of zinloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:45

Iets waar ik nu al een tijdje over zit te tobben en ik weet niet wat ik moet doen om goed te doen...

Pony heeft zomereczeem en reageert (daardoor?) overgevoelig op vliegen & vooral dazen (of ander stekend spul :+ ).
Ikzelf ben allergisch geworden aan insecten en ook reageer ik op oogstmijten (http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm) waar er blijkbaar daar een nest van zit om het zo te zeggen, want ik heb er enkel last van als ik bij mijn pony geweest ben (niet als ik gewoon in het bos wandel ofzo). Dit lijkt met de jaren erger & erger te worden ....
Door deze omstandigheden is het voor beiden gewoon niet meer fijn om samen bezig te zijn .. hij heeft last van steekbeesten, ik heb er last van, we raken beiden gefrustreerd en als ik dan thuiskom geniet ik er nog een volledige week van .. Zelfs als ik bij wijze van maar 5 minuten door de weide loop om ze te voeren heb ik al prijs.

Ik kan wel gaan beginnen met allerlei smeersels en middeltjes en .... maar gaat dit allemaal helpen? Gaat dit ons probleem oplossen? Is het voor hem (en mezelf) niet gewoon leuker om op een plaats te staan waar die beesten gewoon niet in zo grote getalen aanwezig zijn? Want die plaatsen zijn er, zeg maar dezelfde afstand de andere richting uit is het héél wat minder qua dazen etc. Ik weet dat mensen daar klagen als ze tijdens een bosrit eens 2 dazen zijn tegengekomen :+ Hier achtervolgen gewoon hele zwermen je :=

Maarja, dan kom je bij het feit dat hij al zo'n 15 jaar op dezelfde plek staat, met dezelfde routine en dezelfde vriendjes (grotendeels toch) en dan vraag ik me af: kan hij wel aarden op een andere plek? Maak ik hem daar gelukkiger mee?

Ik weet dus niet wat ik moet doen om goed te doen ;(

Caily

Re: Op zoek naar andere stal .. Zinvol of zinloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:47

Buiten de beesten en het feit dat je hier al heel lang staat om, welke stal heeft dan je voorkeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:50

Dat weet ik nog niet, daar moet ik nog naar beginnen zoeken :+
Heb wel eens wat opties bekeken, maar heb nog niks specifieks in gedachte ofzo. Sowieso is het denk ik voor hem het leukste een plaats waar hij gewoon 24/7 kan buiten zijn met een schuilstalletje, want zo staat hij al heel z'n leven :) Maar verder heb ik het nog niet bekeken :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:50

Als jij het hierdoor niet meer naar je zin hebt dan zou ik zeggen verhuizen. :)
Je pony krijgt wel weer nieuwe vriendjes en zal op een andere plek ook wel weer wennen. ;)

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:54

het is in het begin heel jammer voor hem , dat hij zn vriendjes niet meer ziet. maar als jullie band hier beter van wordt en jullie alletwee minder last hebben van die beestjes. zou ik het doen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:57

Wat je ook besluit, ga naar een drogist en haal voor jezelf een insecten spray met DEET, elke keer voor je naar je pown gaat jezelf insprayen, werkt fantastisch en koop voor je pown endure, spul blijft 2 weken werken (ja echt!) en ik heb er veel paarden van zien opknappen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:57

Ik zou proberen een stal te zoeken die lekker overdekt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:00

Ik ben zelf nogal sceptisch over al die smeer- en sprayspullen, dat geef ik eerlijk toe ..
Ze kosten vaak handenvol geld, zeker als je het geheel bekijkt, en of het ook echt werk .. Ik ben tot nu toe nog niks tegengekomen ... Dus of die ons probleem gaan oplossen? Zou natuurlijk wel mooi zijn, maar heb er tot hier geen goede ervaringen mee :+ Verder is pony sowieso al gevoelig en heb ik schrik voor bijwerkingen (in de vorm van jeuk enzo omdat z'n huid erop reageert). Maar misschien ben ik gewoon te bang.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:09

Ga eerst maar eens kijken of je een leuke stalling kan vinden daarzo, en er op een warme dag langs, eens zien of er echt minder beesten zijn. Een mooie stalling vinden lijkt soms makkelijker dan het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:20

Is ook zo :j Maar daarom ook dit topic .. want als het zo is dat het misschien niet heel veel verschil gaat maken en voor de pony beter is als hij op z'n huidige stal blijft, dan ga ik de energie niet steken in het zoeken naar wat anders ;) Heb hier en daar al wel een optie, uit het verleden, maar weet niet of dat wat is .. En verder heb ik nog niet specifiek rondgekeken :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:25

Ik denk dat je pas kan oordelen het het waard is als je specifiek kan vergelijken. Je pony leeft vooral in het nu, zal misschien even last hebben van de veranderingen, maar het verlangen naar het verleden zoals mensen dat hebben heeft een paard niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:16

Mijn haflinger van nu 23 is anderhalf jaar geleden naar mij verhuisd, nadat hij 18 jaar op een manege gestaan heeft als manegepony.
Hij heeft geen moeite gehad met aanpassen, ondanks dat hij dus van 18 jaar op 1 plek op stal heeft gestaan. En ik heb dus hem midden in de winter uit die stal geplukt en 24/7 in een (bevroren) wei gegooid (met schuilstal) en dus uit nood dekens op moeten gooien etc.
Veel grotere verandering was er niet denkbaar voor mijn pony. Maar hij is hier alleen maar happier geworden en weer superfit, terwijl hij op de manege echt aan zijn pensioen toe was.

Als de omstandigheden voor je pony beter worden, zal je pony zich daar zeker happier bij voelen en zich prima aanpassen. Voorwaarde is dus wel dat het er echt beter moet zijn voor je pony dan hoe hij het nu heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:46

Ben net terug .. vandaag nog even met hem gespeeld, voor zover het ging .. Heb wel gemerkt dat het vandaag vooral vliegen waren die zeer irritant deden, heb weinig dazen gezien ... Maar ik kan dus alleen maar dingen doen waarbij hij moet lopen, dat gaat nog enigszins (alleen is zijn zin dan weer snel over, want van lopen word je moe :+ ) maar dingen zoals bv. vrijheidsdressuur of een hindernisparcourtje ofzo (in stap, want zover zijn we nog niet :P) kan ik nu allemaal niet doen want we worden beiden gewoon gek ... :(

Denk dat ik misschien toch eerst wat spul ga proberen ... Bij die dingen wat zogenaamd zouden werken, blijven ze dan ook echt op afstand? Of gaan ze gewoon niet op je (paard) zitten? Want als ze nog om onze hoofden cirkelen is het ook niet geweldig. Wel beter, maar niet geweldig :+ En werkt het ook nog als paardje het wat warm krijgt/gaat zweten? Want anders is het nog niet handig natuurlijk :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:00

Kies in elk geval (voor jezelf) een middel met DEET erin, dat is bewezen effectief tegen insecten. Boswachters en andere mensen die beroepsmatig buiten zijn gebruiken dat ook.

Denk niet dat er een plaats in in NL/B waar je in deze tijd van het jaar geen last hebt van vliegbeesten...