Pony heeft zomereczeem en reageert (daardoor?) overgevoelig op vliegen & vooral dazen (of ander stekend spul

Ikzelf ben allergisch geworden aan insecten en ook reageer ik op oogstmijten (http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm) waar er blijkbaar daar een nest van zit om het zo te zeggen, want ik heb er enkel last van als ik bij mijn pony geweest ben (niet als ik gewoon in het bos wandel ofzo). Dit lijkt met de jaren erger & erger te worden ....
Door deze omstandigheden is het voor beiden gewoon niet meer fijn om samen bezig te zijn .. hij heeft last van steekbeesten, ik heb er last van, we raken beiden gefrustreerd en als ik dan thuiskom geniet ik er nog een volledige week van .. Zelfs als ik bij wijze van maar 5 minuten door de weide loop om ze te voeren heb ik al prijs.
Ik kan wel gaan beginnen met allerlei smeersels en middeltjes en .... maar gaat dit allemaal helpen? Gaat dit ons probleem oplossen? Is het voor hem (en mezelf) niet gewoon leuker om op een plaats te staan waar die beesten gewoon niet in zo grote getalen aanwezig zijn? Want die plaatsen zijn er, zeg maar dezelfde afstand de andere richting uit is het héél wat minder qua dazen etc. Ik weet dat mensen daar klagen als ze tijdens een bosrit eens 2 dazen zijn tegengekomen

Maarja, dan kom je bij het feit dat hij al zo'n 15 jaar op dezelfde plek staat, met dezelfde routine en dezelfde vriendjes (grotendeels toch) en dan vraag ik me af: kan hij wel aarden op een andere plek? Maak ik hem daar gelukkiger mee?
Ik weet dus niet wat ik moet doen om goed te doen