Fleece / wol of cooler deken voor het afzweten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Fleece / wol of cooler deken voor het afzweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:55

Hoi hoi...

Ik ben aan het dubben over welke deken ik moet nemen voor de aankomende winter.
Mijn haflinger wordt niet geschoren en staat in de winter ook niet onder de deken.
Na de dressuurlessen is ze altijd behoorlijk bezweet ik stap haar erg lang uit en zet haar dan op stal met een zweet deken.
Ik had altijd een fleece deken maar daar blijft ze erg lang nat onder en de deken verandert al gauw in een natte vot.
Zou een cool deken beter zijn? Niet te koud in de winter? En wie heeft er ervaring mee? Positief of negatief? Moet je ook naar het merk kijken of maakt dat in kwaliteit niets uit?
Graag jullie ervaringen!!!

Mchll__

Re: Fleece / wol of cooler deken voor het afzweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:18

Ik zou gewoon een zweet deken nemen! Ik heb zelf geen ervaring met een cool deken maar zweet dekens werken altijd prima vind ik!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:11

@ _URIA_ : Zweetdekens is een breed begrip, je hebt zweetdekens van verschillende stoffen namelijk ;)

@ TS: Zelf vind ik een wollen deken het fijnste maar dan bedoel ik ook echt een zuivere wollen deken aangezien deze de eigenschap heeft om zweet/vocht naar buiten te transporteren waardoor de vacht droog wordt en je pony het niet koud krijgt. Fleece verzadigd veel sneller en dan heb je een doorweekt ding en dan krijgt je pony het koud, dat wil je niet.

Let wel goed op wat je koopt want vaak denk je dat je wol koopt maar dan is het een mengsel van wol met iets erdoorheen en dan zijn de eigenschappen verloren.

Ik heb ook een cooler maar die gebruik ik in lente/hefst als het nog niet super koud is maar wel nodig is om paard ergens onder te laten drogen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:13

Ik heb een zweetdeken van Horseware en die heeft ook de structuur van een cooler deken. Werkt perfect in de winter!!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:19

Ik heb een cooler van Amigo....
Deze werkt perfect :) Paard is snel droog en de cooler wordt alleen aan de buitenkant vochtig, niet aan de binnenkant. M.a.w. het zweet wordt afgevoerd via de buitenkant van de deken en verdampt.
Resultaat, droog paard :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:00

Zijn die coolers in de winter niet te koud? Ze staat ook nog in een buitenstal. Ze lijken me zo dunnetjes...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:02

Een echt wollen deken werkt het beste en is in de winter ook warm voor je paard.
Voor de zomer is een dunnere fleecedeken fijner.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:09

Als je paard verder geen deken op krijgt, is het de vraag of je wel een zweetdeken nodig hebt.
In principe werkt de vacht nl al als zweetdeken, die transporteerd het vocht van de huid af naar de buitenkant.
Ik heb mijn haflinger wel onder een deken staan en gebruik een zweetdeken om ervoor te zorgen dat het vocht nog iets sneller ook weer van de vacht af is, zodat de (winter)deken er weer op kan.
Ik heb een fleecedeken, een wollen deken voor als het wat kouder is en een cooler van bucas pas enkele keren gebruikt. Pony was daar wel snel onder droog, maar heb hem van de winter te kort gebruikt om echt het verschil waar te nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:14

Juist als je paard met lage temperaturen met een bezwete wintervacht staat is een goede zweetdeken geen overbodige luxe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:18

Is je paard net 'lekker warm' en opgedroogd, moet hij zijn pyjama weer uit.
Ik weet zo net nog niet of een paard daar beter van wordt dan zonder blijven staan.

De manege waar ik jaren gereden heb, heeft de manegepaarden ongeschoren in buitenboxen staan en de paarden gingen allemaar zonder zweetdeken naar stal.
Er was er zelden een ziek of stijf.
Zonder kan dus in elk geval prima.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:20

Mijn haflinger staat in de winter puur natuur dus met een dikke wintervacht. Als ik dan dressuurles heb gehad is ze toch wel erg nat om zo zonder deken weg te zetten........ik wil graag iets waar ze wat sneller droog onder wordt en wel warm blijft maar weer niet zo warm dat ze gaat nazweten...ik stap haar wel altijd redelijk lang uit....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:21

Maar hoe hard zweet een manegepaard?
En als je goed droog stap kan het ook wel, het heet niet voor niets zweet-deken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:24

De manegepaarden kwamen absoluut bezweet op stal, ondanks redelijk lang uitstappen daar wel de standaard was (er was altijd een lege binnenbak beschikbaar voor uitstappen als de volgende les weer begon).
Er waren regelmatig springlessen en lessen voor gevorderde ruiters, waar de paarden echt wel aan het werk waren en dus goed nat werden in de winter.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:51

Is het anders niet een idee om de bezweete plekken in de winter te scheren. Zodat je paardje op die plekken niet te hard gaat zweten en te lang nat blijft. ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:14

Heb je een mogelijkheid om je paard te laten rollen na het rijden? Daar drogen ze vaak al aardig van op.
Bij een paard wordt het zweet redelijk snel van de huid af naar buiten getransporteerd, de haren zijn dan nat omdat het vocht moet verdampen. Het paard heeft het dan niet koud, helemaal als ze tochtvrij staan.
Een paardenvacht werkt nl. hetzelfde als de schapenwol, is ook een dierenvacht.

Mijn paard staat al 5 jaar zonder deken, na het rijden even laten rollen in het zand en daarna weer in de wei/paddock/open loopstal. Wel voorzien van bijna onbeperkt ruwvoer, dat is nodig om de kachel van binnen op te stoken.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:26

Ik denk dat ik de wollen deken van premiere koop...de Golden stripe.....die zijn van 100% wol....en dan kijk ik wel hoe het gaat...scheren kan altijd nog maar daar ben ik niet zo'n voorstander van..

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:37

ik heb fleece en een wollen deken, mijn pony word altijd geschoren maar als hij zijn berenvachtje nog heeft en hij is nat doe ik hem wel eens de wollen deken op als het heel koud is maar meestal gewoon een fleece deken met hals!