Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Casca schreef:ik zit nu een beetje met hetzelfde dilemma, ik ben wel bang dat het de groei remt;
-Ze hebben geen warme droge plek waar ze verplicht rust hebben om energie te sparen, en geen zachte plek om te liggen.
-Je kunt minder gecontroleert voeren als ze in een groepje buiten staan dan wanneer ze 's nachts alleen of met een andere op stal staan.
- veel buiten staan in de kou kost veel energie waardoor voer minder gebruikt wordt voor groei omdat het nodig is voor warmte.
Maar aan de andere kant is het wel het beste om ze continu bij anderen in de laten..
Slofje, dát zeg ik ook niet, het gaat hier om de beste manier om een jaarling op te fokken, en ik merkte aan mijn jaarling vorige jaar dat door de sneeuw zij géén droge plek had om te liggen en daardoor een natte vacht bleef houden en het steeds enorm koud had, ookal kregen ze onbeperkt hooi! Als ze in de sneeuw moeten liggen slapen worden ze kletsnat! Dan is het net een wandelende ijspegel!Slofje schreef:24/7 buiten -met schuilmogelijkheid, het zijn immers al lang gedomesticeerde dieren- ís voor een paard het beste en het fijnste.
Zijn moeder en vader zijn beiden 1.55m
Sterker nog, hij is buiten in de wei geboren en heeft de eerste maanden van z'n leven de stal alleen van binnen gezien als z'n mams ging rijden, hij stond ook al klein frummeltje dag en nacht buiten. Het is nou een buffel van een paard geworden, enorm groot, stoer en gezond. Ik zou het bij een volgend veulen niet anders doen.
.
.