24/7 buiten schadelijk voor groei ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inge10

24/7 buiten schadelijk voor groei ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:53

Hoi allemaal,

Ik heb een mooi plekje gevonden voor mijn paard . Hier staan ze zomers buiten zonder schuilstal en in de winter met een kleine schuilstal en nog wat bomen om te schuilen. Nu staat ie op een plek waar die swinters vooral binnen staat en zomers ook 24/7 buiten. Hier vertellen ze mij dat het in de winter schadelijk kan zijn voor de groei van het paard..
Het gaat om een jaarling tinker.

graag jullie meningen en ervaringen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:59

Ik kan me echt niet voorstellen waarom 24/7 buiten staan slecht zou zijn voor de groei van een paard :? . Sterker nog, het is gewoon gezonder voor een opgroeiend paard, veel beter voor de gewrichten en de weerstand. Als de voeding verder in orde is, zou ik je jaarling lekker verhuizen :)

celticpony

Re: 24/7 buiten schadelijk voor groei ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:00

met normaal bijvoeren is dit juist het beste wat je voor je paardje kan doen hoor!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:01

Juist niet hoor er is niks beters zeker voor een jaarling! Lekker doen dus.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:01

Eeeh, hier vier twenters die altijd buiten hebben gestaan (allemaal Tinkers) en allemaal goed gegroeid hoor.
Ik ben wel benieuwd naar een onderbouwing van deze mening?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:02

_O- Mooie theorie....

Nee hoor, hoe meer beweging, hoe beter. Ook voor een paard wat in de groei is. Zo lang je genoeg ruwvoer geeft, is het helemaal super.

Aukelizzy

Wat een onzin dat 24/7 buiten schadelijk voor een jong paard zou zijn. Je moet er op letten dat ze voldoende voeding/ ruwvoer binnen krijgen in de winter maar als je dat in de gaten houdt kan het helemaal geen kwaad.

marleen_usar

Mijn vorige pony was te klein behuisd en dat remde juist de groei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:04

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar hun onderbouwing van hun mening...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:04

marleen_usar schreef:
Mijn vorige pony was te klein behuisd en dat remde juist de groei.

Hier inderdaad ook.. Mijn paard heeft tot haar 3,5ste in een klein stalletje gestaan met weinig eten. Ze is sinds ze toen bij mij kwam nog ongelooflijk gegroeid. (24/7 buiten met veel ruwvoer)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:06

Volgens mij komt het wel voor dat jonge paarden in het voorjaar een groeispurtje hebben. Ik weet niet of dat juist zo is bij paarden die winterdag op stal staan, bij paarden die winterdag buiten zijn of dat zo'n criterium geen rol speelt. Mogelijk is de voeding ook van belang, in het voorjaar bevat deze meer voedingsstoffen dan in de winter.

Voor de gewrichten en voor de mentale ontwikkeling is het juist beter om lekker in een kudde(tje) buiten te staan. Precies zoals de natuur bedacht had! Tinkers zijn er prima geschikt voor, gezien hun vacht.

Ik zou alleen wel zorgen voor schuilmogelijkheid in de zomermaanden. Voorheen had mijn paard ook geen schuilmogelijkheid, maar inmiddels wel en het blijkt nu dat ze daar op warme zomerdagen meer gebruik van maakt dan op regenachtige of koude dagen!

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 23:31

Zie wel dat jullie allemaal zeggen wat ik dacht! :D Onderbouw van de mening was meer dat het toch te koud zou zijn. En ze willen zo'n fantastisch paard natuurlijk niet weg hebben *D *D *D

Bedankt voor de reacties

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:39

Het is juist voor de gewrichten en het beenwerk goed dat jonge paarden veel beweging krijgen. Een tinker is een gehard ras en de beharing beschermt het dier tegen de kou. Een schuilmogelijkheid voor de zomer en de winter is inderdaad wel belangrijk. :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:48

ik zit nu een beetje met hetzelfde dilemma, ik ben wel bang dat het de groei remt;

-Ze hebben geen warme droge plek waar ze verplicht rust hebben om energie te sparen, en geen zachte plek om te liggen.
-Je kunt minder gecontroleert voeren als ze in een groepje buiten staan dan wanneer ze 's nachts alleen of met een andere op stal staan.
- veel buiten staan in de kou kost veel energie waardoor voer minder gebruikt wordt voor groei omdat het nodig is voor warmte.

Maar aan de andere kant is het wel het beste om ze continu bij anderen in de laten..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:50

Dat dacht ik dus ook al aan, het gaat niet om de beweging, maar de koude.
Daar zit wel waarheid in. Een paard dat het koud heeft, gebruikt veel energie om warm te blijven, wat dan dus niet naar de groei kan...
Noordelijke inheemse rassen die geen beschutting hebben zijn niet voor niks klein (Shetlander, IJslander).
Het is dus wel belangrijk om te zorgen dat paarden het niet koud krijgen en dat gaat enerzijds met goed doorvoeden, dus zorgen dat er altijd hooi beschikbaar is en anderzijds door voor beschutting (op zijn minst een windvanger) te zorgen. Open en bloot in een weiland "aan zijn lot over laten" is niet de bedoeling van "jongelingen voldoende beweging geven".
Dus op het land, ja, maar met beschutting en voldoende voeding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:55

Het kan natuurlijk de groei belemmeren als een paard het lange tijd erg koud heeft en het rillen niet bijgegeten krijgt. Niet iedere jaarling kan zichzelf al goed warm houden als het wekenlang een natte koude winderinge winter is.
Daarnaast laat een kleibodem vaak te wensen over. Dat kan ontzettend zuigen en dat is niet best voor gewrichten in de groei.
Geef mij maar een plek waar ze in de winteroverdag op een nette zandbodem komen en snachts in een loopstal of grote box en netjes bijgevoerd worden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:56

Wij hebben al onze jonge paarden tot hun 3e jaar dag en nacht buiten lopen, wel met een schuilmogelijkheid en voldoende ruwvoer. De een wordt groot (1.75m voor een 3 jarige) en de ander blijft kleiner. Het is grotendeels genetisch bepaald, want ze groeien allemaal op onder dezelfde omstandigheden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:13

Casca schreef:
ik zit nu een beetje met hetzelfde dilemma, ik ben wel bang dat het de groei remt;

-Ze hebben geen warme droge plek waar ze verplicht rust hebben om energie te sparen, en geen zachte plek om te liggen.
-Je kunt minder gecontroleert voeren als ze in een groepje buiten staan dan wanneer ze 's nachts alleen of met een andere op stal staan.
- veel buiten staan in de kou kost veel energie waardoor voer minder gebruikt wordt voor groei omdat het nodig is voor warmte.

Maar aan de andere kant is het wel het beste om ze continu bij anderen in de laten..

Sorry hoor, maar denk je nou echt dat paarden in het wild verplicht rust krijgen en op iets zachts liggen?
Die gaan heus niet beschutting zoeken in een grot of zoiets dergelijks.
Paard heeft er helemaal niets aan om stil te moeten staan, door de kleine ruimte maakt hij veel kleine draaiingen wat zn gewrichten en pezen niet ten goede komt. -Geldt ook voor volwassen dieren-
Als men gewoon écht genoeg bijvoert, onbeperkt eventueel, houd je ze warm, energiek en gezond.

Mijn paard heeft géén schuilmogelijkheid, wat ik opzich wel jammer vind. In sommige weides wel wat bomen waar hij onder kan staan, in andere weides niet. Krijgt in de winter meermalen per dag hooi en nog extra een pavovitaminekoek bijgevoerd, hij zit heerlijk in z'n vel met zn berenvachtje en z'n kuddegenoten ook.

24/7 buiten -met schuilmogelijkheid, het zijn immers al lang gedomesticeerde dieren- ís voor een paard het beste en het fijnste.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:18

:D Slofje, dát zeg ik ook niet, het gaat hier om de beste manier om een jaarling op te fokken, en ik merkte aan mijn jaarling vorige jaar dat door de sneeuw zij géén droge plek had om te liggen en daardoor een natte vacht bleef houden en het steeds enorm koud had, ookal kregen ze onbeperkt hooi! Als ze in de sneeuw moeten liggen slapen worden ze kletsnat! Dan is het net een wandelende ijspegel!

Met die kou zit ik dus ook, als het even een paar nachten koud is ok, maar als het net als vorig winter niet ophoud met sneeuwen en alles zoo bevroren raakt....
Laatst bijgewerkt door Casca op 04-08-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:19

Slofje schreef:
24/7 buiten -met schuilmogelijkheid, het zijn immers al lang gedomesticeerde dieren- ís voor een paard het beste en het fijnste.

Paarden zochten oorspronkelijk toch ook beschutting onder bomen en dergelijke tegen hevige weersomstandigheden? Ik persoonlijk vind dat beter dan 'verplicht' opsluiten, laat ze liever zelf kiezen wat ze willen!

Is het overigens belangrijk dat een paard zo groot mogelijk wordt? Daar lijkt het bij de vraagstelling een beetje op eigenlijk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:36

Bij fatsoenlijke schuilmogenlijkheden is het ook geen probleem, maar dat kom je zelden tegen in NL.
Als een volwassen paard even niet kan slapen krijgt hij er niet direct wat van, maar een jaarling die nergens even droog kan gaan liggen :n
Wilde paarden hebben ook geen keus wellicht, maar ik heb geen wilde paarden, maar paarden met een dun velletje. Ik zie niet in waarom je ze het zo moeilijk mogenlijk moet maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:00

Mijn nu vierjarige Tinkerruin heeft z'n hele leven 24/7 buiten gestaan, met in de winter onbeperkt voordroog van een goede kwaliteit. Hij is nou 1.65m, ik denk niet dat hij er wat aan over heeft gehouden :') Zijn moeder en vader zijn beiden 1.55m ;) Sterker nog, hij is buiten in de wei geboren en heeft de eerste maanden van z'n leven de stal alleen van binnen gezien als z'n mams ging rijden, hij stond ook al klein frummeltje dag en nacht buiten. Het is nou een buffel van een paard geworden, enorm groot, stoer en gezond. Ik zou het bij een volgend veulen niet anders doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:02

Zo snel mogelijk die stal uit met je jaarling. Als er iets ongezond is voor een opgroeiend paard, dan is dat het wel.

Ik vind wél dat een paard een droge plek moet hebben om te staan/liggen én een plek om uit de regen/wind te staan. En met guur weer onbeperkt hooi bijvoeren.
Een rij bomen voldoet hier prima aan en je zou evt. een 'bed' kunnen maken van stro.

In elk geval zou ik de keuze maken en je jaarling erheen verhuizen :).

Edit: ik kan aan mijn bijna vierjarige paard goed merken dat ze buiten is opgegroeit. Ze is een echte bikkel met super weerstand :D.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:07

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:07

Een tinkerjaarling moet dat zeker aan kunnen, dat ras behoord toch wel een beetje tot de 'bikkels' vind ik! Een paard hoort absoluut niet op stal, jong of oud, ze horen te rennen en spelen in de weide! Vooral als ze jong zijn moeten ze veel kunnen rennen! Ik zou geen moment twijfelen