vliegenstick

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

vliegenstick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:51

Ik zag dat er een topic was over vliegenspray maar ben benieuwd of er ook mensen zijn die een stick gebruiken. Ik kan bij mijn pony echt géén spray gebruiken want dat vind ze doodeng. Nu doe ik het op een spons en daarna op mijn pony maar dan schrikt ze zich nogsteeds dood van dat geluidje en is de spons ook opeens getransformeerd in een monster :+ Stick vind ze ook eng maar kan ik er iig wel normaal opdoen. Ik heb wel eens een stick gebruikt (weet niet meer van welk merk) maar na een half uurtje ofzo ging dat spul zegmaar samentrekken waardoor je allerlei van die plakkerige dingetjes krijgt. Dus ik wilde vragen gebruiken jullie weleens een vliegenstick en welke kunnen jullie aanraden?

tamary

Re: vliegenstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:32

Stick heb ik op vakantie wel mee genomen ivm gewicht. Merk was grand national (zit hertshoornolie in), spray heb ik er ook van en spul werkt goed. Stick rolt niet fijn en hij is mij veel te snel leeg.

Neem een oude fles vliegenspray of andere sprayflacon, vul die met water en ga oefenen met je paard. (zoek even verder naar posts van cassidy voor filmpjes met instructies). Voor vliegenspray is er eventueel nog een andere optie te verzinnen, maar dat is niet het geval met sommige medicijnen, etc. Paard leren zich rustig te laten behandelen is een vrij essentiële basisvaardigheid en daar omheen draaien doet je paard op de lange termijn meer kwaad dan goed.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:20

Ik had ook een stick gehad, maar dat ding rolde helemaal niet. En hij is inderdaad snel leeg, mijn pony vind spray ook dood eng, maar nu ik het gewoon doe vind ze het steeds minder eng en gaat het aardig goed. C:

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:23

De roller rolt inderdaad niet goed,
gebruik hem voor op de paarden's hoofdjes.
Misschien is het een idee om wat vliegenspray op een zachte borstel te spuiten, en je paardje dan te borstelen?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:26

mimeslosydy schreef:
Ik zag dat er een topic was over vliegenspray maar ben benieuwd of er ook mensen zijn die een stick gebruiken. Ik kan bij mijn pony echt géén spray gebruiken want dat vind ze doodeng. Nu doe ik het op een spons en daarna op mijn pony maar dan schrikt ze zich nogsteeds dood van dat geluidje en is de spons ook opeens getransformeerd in een monster :+ Stick vind ze ook eng maar kan ik er iig wel normaal opdoen. Ik heb wel eens een stick gebruikt (weet niet meer van welk merk) maar na een half uurtje ofzo ging dat spul zegmaar samentrekken waardoor je allerlei van die plakkerige dingetjes krijgt. Dus ik wilde vragen gebruiken jullie weleens een vliegenstick en welke kunnen jullie aanraden?

Wij hebben wel op stal een vliegenstick maar ik vind zelf spray fijner. Aangezien de shet bij ons op stal ook die nevel van de spray errug eng vind, spuit ik het eerst op een borstel en dan wrijf ik het in zijn vacht zegmaar. ;)
Waarom probeer je dat niet? Veel makkelijker :D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:26

Belady je was me net voor :o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:30

waar kun je vliegenSTIKS kopen?
rollers werken niet, dat balletje rolt nauwelijks.
Gewoon bij WK of BB? hier tenminste niet.
heb hier wel een oude liggen, van Grand National, van de WK.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:57

@tamary: Nouja dan kan ik wel met alles gaan oefenen wat los en vast zit want ze schrikt ontzettend veel. Mijn pony is gewoon een hete bloedkikker, dat schrikachtige gedrag is een groot deel karakter dus daar valt ook niet alles aan te veranderen. Dus om de stress voor mijn pony zo veel mogelijk te beperken werk ik niet met sprays.

Spray op een spons doe ik idd nu wel maar ik vind het zonde omdat er dan wel weer een groot deel verloren gaat dus dacht ik dat een stick misschien handiger was. Maar echt positieve reacties lees ik hier niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:20

Als jij constant op je tenen loopt bij alles wat je rondom je paard doet omdat ze schrikt dan blijf je bezig. Plus dat jouw ojee daar schrikt ze misschien van houding haar ook onzeker en dus schrikkeriger maakt. M.a.w. hoe meer jij stress probeert te vermijden door dingen niet te doen hoe sneller ze gaat stressen omdat er niks meer normaal is.

En ook een stresskippende bloedkikker kan leren wat normaal is. Nu heb ik een hekel aan dat gezenuw en ga ik juist oefenen met enge dingen. Als ik bv bezig ben met hooi voeren en pony schrikt van tas waar het in zit, dan ga ik daar juist mee wapperen, wrijven, etc. Voor mij is niks zo irritant en vermoeiend als een paard waarbij ik constant op moet letten en na moet denken om te vermijden wat hij misschien eng zou kunnen vinden. Hier hebben ze inmiddels dan ook aardig door dat de beste reactie op rare acties van de baas gewoon gaan eten is of bij gebrek aan eten op rust staan, want dan stopt de baas en gaat ze je brokjes pakken.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:31

Nah ik loop niet te stressen van wat ze allemaal eng zou vinden hoor dat valt wel mee, ik ga ook nogsteeds met gevaar voor eigen leven op buitenrit :P En als ze weer eens een reuzensprong maakt omdat ik het klittenband van mijn bp los/vast maak zeg ik ook wel iets van: Doe een normaal schijtluis!
En dan doe ik het gewoon lekker nog een keer, staat ze wel te snuiven en te springen maar van zulke normale dingen vind ik gewoon dat ze niet zo moet zeuren. Maar dat ze spray eng vind...tja dat kan ik nog wel begrijpen...