Daaleman of Fryso / Tweespan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Daaleman of Fryso / Tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 15:07

Aangezien het met tweedehands zadels niet echt wil vlotten (of het zadel ligt niet goed of hij ziet niet lekker), ben ik nu toch wat aan het rondkijken bij nieuwe zadels.
In mijn prijsklasse kom ik dan uit bij Daaleman en Fryso. Zou ook ideaal zijn omdat hij aangepast kan worden op mijn pony (en hoe ik hem wil hebben).

Het gaat om een brede, ronde haflinger met weinig schoft (daarom passen ook veel zadels niet). Zelfs wil ik een zadel met niet al te dikke wrongen. Kwa prijs schelen de zadels van Daaleman en Fryso niet zo ontzettend veel (basismodel 1250 om 1270). Maar kan Daaleman wel zo'n brede boom leveren? (heeft normaal een wijde boom nodig)

Voor welk zadel kan ik het beste kiezen?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:13

Ik denk dat alleen jij kan beslissen welk zadel je wilt nemen Knipoog

Ik vind een Frysozadel erg lekker zitten dat wel

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 15:16

cloris schreef:
Ik denk dat alleen jij kan beslissen welk zadel je wilt nemen Knipoog

Ik vind een Frysozadel erg lekker zitten dat wel


Dat snap ik Tong uitsteken , maar wat zijn jullie ervaringen met deze zadels? Haha! Ben me nu alleen nog aan het orienteren.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:29

Ik heb een Daaleman laten maken voor mijn (brede en ronde, vrijwel zonder schoft) haflinger. Ben er zeer tevreden over. Ik heb zelf gezien hoe de boom op zijn rug ligt en al heb ik er niet echt verstand van, het zag er zeer goed uit. Sloot mooi aan, zonder ergens in zijn schouder/rug te prikken. Om die boom is het verdere zadel dus gebouwd en mijn haf loopt er prima mee. Zelf vind ik het trouwens ook een fijn zadel!
Overigens heb ik wat op maat laten maken omdat de zadelservice is langsgeweest met zo'n beetje alle denkbare zadels (in alle prijsklassen) en het was allemaal niet goed. Ook is mijn haflinger er vrij gevoelig voor als iets niet goed past. Met een geleend zadel liep hij na 3 korte ritjes al kreupel, te smal in de schouders (met fysiotherapie weer helemaal goed gekomen). Sinds de Daaleman nooit meer problemen gehad....
De service vond ik ook goed, leveren conform de gemaakte afspraak en de verzendkosten heb ik niet hoeven betalen (was toch een aardig bedrag). Wel is de prijs die je noemt volgens mij voor een kaal zadel, alles wat je er bij wilt (zachte zitting, beugelriemen, beugels, singel, enz. ) komt er in prijs nog bij. Aangezien bij mij alles was gestolen moest het weer allemaal nieuw gekocht worden. Al met al was ik rond de 1500 euro kwijt (wel dressuur zadel, type heet geloof ik GP I of zo iets).
Fryso had ik toen nooit van gehoord en is bij mij dus geen optie geweest. Toevallig heb ik er laatst voor het eerst een gezien en dat zag er ook wel erg fijn uit, maar ik heb er niet mee gereden.
Wel heb ik Hulsebos overwogen (maken ook op maat), maar gezien de negatieve berichten die ik hoorde uiteindelijk voor Daaleman gekozen, geen spijt van.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:51

Ik sluit me helemaal bij Boris aan, heb precies dezelfde ervaring.
Wel vraag ik me af of Fryso zadels wel helemaal vanaf de boom op maat gemaakt worden? Want dat is bij Daaleman wel het geval. Die komt echt aan huis met kale bomen om te kijken welke het beste ligt, een leek kan dan idd heel goed het verschil zien. Je vraagt je daarna eigenlijk af hoe het mogelijk is dat zoveel mensen fijn rijden met een zadel dat zo standaard uit de winkel komt. Het komt zo nauw kijken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:40

Misschien dat die mensen wel fijn rijden, maar hun parden niet helemaal fijn lopen en zij dat niet goed genoeg signaleren of zien als een rijtechnisch probleem... Was bij mij helaas ook zo... Behalve bij mijn dressuurzadel, want dat kon ik echt merken...

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:52

Ik heb zelf een Daaleman en ben er supertevreden over, ik heb een Frysozadel laten passen op mijn paard maar vind de kwaliteit niet super, dit was toevallig een overjarig model wat erg veel op een Hulsebos WB4 leek...

Fryso en Hulsebos zadels horen handgemaakt te zijn maar eerlijk gezegd heb ik er mijn twijfels over Scheve mond