vrachtwagenbak ombouwen tot stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

vrachtwagenbak ombouwen tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 22:12

wij zijn van plan om een vrachtwagen bak om te bouwen tot twee stallen heeft iemand daar ervaring mee ?
of foto`s ?

Zilvermoon

Re: vrachtwagenbak ombouwen tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:14

Wat bedoel je met een vrachtwagenbak? Een zeecontainer? Gewone container? Het hele paardengedeelte van een paardenvrachtwagen er af slopen?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:31

mijn paard staat in een zeecontainer, je kunt er gewoon deuren in maken en ramen. mijne staat wel alleen in dat groot ding

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 23:28

bella1wjnmk schreef:
mijn paard staat in een zeecontainer, je kunt er gewoon deuren in maken en ramen. mijne staat wel alleen in dat groot ding

ja een zee container dat bedoel ik maar dan zitten er nog geen ramen en deuren in maar hoe heb jij die er in gemaakt ? dat is eigenlijk de vraag sorry een beetje onduidelijk misschien en het licht en waterleidingen en zo ?!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 23:44

en hoe hebben jullie hem verder gemaakt hout aan de binnen / buiten kant ? en kan een pony 1.55 in een stal van 3,5 bij 2,5 meter ?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:35

ramen en deuren moet je er denk ik inzagen. waterleiding heb ik niet in de stal :P een lampje kan je bovenin aan de rand bevestigen en dan laat je een draad voor electriiciteit (kabel) ook langs de rand lopen (kun je vastmaken) en dan via een raampje naaar buiten naar een stopcontact die in de buurt is.
ik heb geen hout ofso, je kunt hem gewoon zo houden als ze zijn :) ik denk dat dat wel gaat voor een pony van 1,55, zou je eigelijk zelf moeten proberen door in het midden een lint te spannen en dan kijken of je paard makkelijk kan draaien etc :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:50

Het ligt er natuurlijk ook wel aan of je pony de hele dag binnen staat of maar voor een paard uurtjes op stal. :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:08

zoek eens op marktplaats, er zit een man in stolwijk die ze verbouwd en verkoopt.
Daar staan foto,s bij.

Als je de boel een beetje geisoleerd wilt hebben is bekleden met hout wel handig.
Maar dan wordt de box wel iets kleiner het hout neemt ook ruimte in.
Zet de voor en nadelen eens op een rij, staat je pony er zomers regelmatig in met volle zon erop,dan zou ik zeker isoleren.
Denk er wel aan dat je evt eleckabels in niet doorbijtbare goten legt.
En waterdichte stopcontacten gebruiken aan de buitenzijde.
Voor de deuren gebruiken ze vaak watervast betonplex. Daar zou ik niet de binnenkant mee doen, dat wordt erg duur.
Je kan er ook een luifel aan vast maken zo kan je voor de deur droog werken met regen en heeft gelijk een schaduwfunctie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:28

Je kunt ook plywood zeecontainers krijgen hoor, die zijn van hout. Heb ik ook gehad. Kijk wel uit waar je m neerzet, want hij is niet altijd vergunningsvrij. Ik had m voor de voorgevel en dat mag absoluut niet, bleek ik ook nog eens 2 voorgevels te hebben omdat de voordeur aan de zijkant zit, dus kijk uit waar je m neerzet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:23

Een paard van 1,55 past NIET in een kontainer van 2,40. Een dier heeft het recht om zich normaal te kunen omdraaien en de norm (die straks wet wordt) gaat uit van 2x de schofthoogte. Stalmaten worden 3 m voor kleine ponies en minimaal 3,5 voor boven de 1,50.
Verder zijn kontainers zomers bloedheet en 's winters erg koud. Bij kouder weer krijg je ook last van kondens aan de binnenkant van het dak en zal je pony dus op stal een natte rug krijgen.

Spaar nog even door en investeer in een betere stal.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:08

xSaarSaar schreef:
Het ligt er natuurlijk ook wel aan of je pony de hele dag binnen staat of maar voor een paard uurtjes op stal. :)

alleen s nachts op stal weide van 8uur tot 6 uur

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:10

realmagic schreef:
zoek eens op marktplaats, er zit een man in stolwijk die ze verbouwd en verkoopt.
Daar staan foto,s bij.

Als je de boel een beetje geisoleerd wilt hebben is bekleden met hout wel handig.
Zet de voor en nadelen eens op een rij, staat je pony er zomers regelmatig in met volle zon erop,dan zou ik zeker isoleren.
Voor de deuren gebruiken ze vaak watervast betonplex. Daar zou ik niet de binnenkant mee doen, dat wordt erg duur.
Je kan er ook een luifel aan vast maken zo kan je voor de deur droog werken met regen en heeft gelijk een schaduwfunctie

ik zal eens kijken bedankt ik ga het alleen zelf doen want ik het al een vrachtwagen bak en het wordt weer zo lastig om mee te nemen hahah
ze staan nu met twee paarden in een stal van 4 x 4 een pony van 1.20 en een paard 1.55 dus een beetje klein vandaar waren we van plan om het in de vrachtwagen bak te stallen maar die is (per paar) 2.50 x 3.70 ?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:16

dressuur518 schreef:
en hoe hebben jullie hem verder gemaakt hout aan de binnen / buiten kant ? en kan een pony 1.55 in een stal van 3,5 bij 2,5 meter ?

Als loopstal (dus deur permanent open) zou het kunnen. Als dichte box niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:18

dressuur518 schreef:
realmagic schreef:
Daar staan foto,s bij.

ik zal eens kijken bedankt ik ga het alleen zelf doen want ik het al een vrachtwagen bak en het wordt weer zo lastig om mee te nemen hahah
ze staan nu met twee paarden in een stal van 4 x 4 een pony van 1.20 en een paard 1.55 dus een beetje klein vandaar waren we van plan om het in de vrachtwagen bak te stallen maar die is (per paar) 2.50 x 3.70 ?!

Zou 6 meter bij bijna 3 meter moeten zijn, de gewone zeecontainers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:32

Een 'gewone' zeecontainer is 3/6/9/12 lkang en 2,40 breed en 2,60 hoog.
Alleen speciale papiercontainers zijn 3 m' breed.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:35

dressuur518 schreef:
realmagic schreef:
Daar staan foto,s bij.

Dat snap ik,maar ik denk geef die tip dan kan je op duidelijke foto's zien hoe hij dat doet ;)

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:28

Ik zat er ook aan te denken om zo'n container aan te schaffen, zodat mijn pony 24/7 in de wei kon maar toch maar niet gedaan. Het is volgensmij enorm veel werk en je zit zowiezo met het water en verlichting etc..

Maar ramen etc. moet je er denk ik inzagen of iets dergelijks.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:19

Ik denk dat t makkelijkste is om is op marktplaats te kijken. Aangezien als je in ijzer gaat slijpen je altijd scherpe randen houd. Je deze weer af moet werken. Als je er gaten in maakt moet zorgen dat je alles weer goed dicht maakt ivm lekkage. Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt het goedkoper en makkelijker is om een klare te kopen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:55

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:55

DubbelDun schreef:
Verder zijn kontainers zomers bloedheet en 's winters erg koud. Bij kouder weer krijg je ook last van kondens aan de binnenkant van het dak en zal je pony dus op stal een natte rug krijgen.

Dit wil ik graag uit de wereld helpen! het ligt er aan of je een zadeldak op de container maakt (gelijk een luifel aan de voorkant, regent niet in, ze kunnen buiten droog staan). Voordeel hiervan is dat er lucht tussen zit en lucht ventileert, wij hebben boven in de stal een aantal gaten zitten speciaal hiervoor!

tuurlijk zomers worden ze wel warm binnen, maar bij menig pension stal is het binnen ook warm aangezien ze golf platen op het dak hebben. En volgens mij staan ze er alleen snachts in en als het zo zacht weer is kunnen ze wat mij betreft ook gewoon lekker buiten in de paddock met de mogelijkheid om naar binnen te gaan. (atlhans dat doen/ kunnen de mijne wel)

Swinters is het in de stal aanzienlijk warmer dan buiten. je zult wel met een stal deken moeten werken.

bij extreem slecht weer kunnne bij ons ook de boven deuren nog dicht, dit doe ik pas echt als nood! vind het anders zo'n dicht hok. ook dan is er voldoende ventilatie en is er geen condens in de stal.

wel had ik als ik meer centen had en een gemeente die makkelijker was, een andere stal neergezet, maar dat zat er helaas niet in!

denk dat de ervaringen per persoon verschillend zijn over een container stal. vraag of je bij mensen hier op bokt zou mogen komen kijken hoe zei het gedaan hebben! misschien heb je daar wat aan en krijg je ene beter beeld.

succes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:12

@lauwtjuhh : natuurlijk krijg je een heel ander stalklimaat als je er een '2e' dak op gaat zetten, maar de meesten doen dit niet en dus zijn dan de kondities zoals ik ze schets wel degelijk.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:44

Dit is onze stal ( lauwtjuhh en mij )

Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:05

Bij het transportbedrijf waar ik heb gewerkt hebben we ook weleens een bak van een motorwagen omgebouwd tot paardenstal. We hebben de bak zelfs nog in het weiland gezet vor de eigenaar. Transportbedrijven zijn blij als ze voor weinig van zo'n bak afkunnen omdat ze normaal gesproken een paar honderd euro moeten betalen om hem af te voeren.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:32

DubbelDun schreef:
Een paard van 1,55 past NIET in een kontainer van 2,40. Een dier heeft het recht om zich normaal te kunen omdraaien en de norm (die straks wet wordt) gaat uit van 2x de schofthoogte. Stalmaten worden 3 m voor kleine ponies en minimaal 3,5 voor boven de 1,50.

mijn paarden zijn 160 en 152 en mijn paarden kunnen gewoon in hun stallen liggen draaien etc..
Al staan mijn paarden wel alleen snachts op stal maar het past makkelijk..
Hoe moet het dan op manege's waar paarden op stand staan??
Je kan het ook overdrijven..

Al vind ik een stal van 3x 3 of groter ook te klein om een paard 23 uur per dag op te zetten..
dat is vergelijkbaar met ons op een wc..

Die van mij pitten alleen op stal en dat gaat echt makkelijk met dat formaat heb er zelfs voor 3 weken een paard van 165 in gehad paste ook makelijk incl liggen..
en als je 1 container gebruikt voor 1 paard helemaal want die zijn 2,5 bij 6 meter ( dat is die van ons dus ook )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:39

IK vind dat paarden van die grootte hun achterbenen teveel belasten als ze moeten draaien in zo een korte ruimte. Dat een paard op 6 m' makkelijk kan liggen zal ik niet bestrijden :)