onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

James2000

onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:23

hoeveel mag een paard eiegnlijk hebben aan hooi?
Kuil
in de ros staat dat als je paard 24 uur buiten staat dat je dan het beste een grote baal neer kan laten zetten en ze voeden zich zelf.
Wie heeft hier ervaring mee
Heeft een paard dat in de winter ook buiten staat meer voeding nodig, of moet je nu wat extra''s doen om hem/ haar de winter door te krijgen?
Ik lees graag jullie reactie's terug op deze vragen
greotjes :j

Caira

Re: onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:19

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:24

Mijn ervaring is dat het ene paard wel onbeperkt hooi 'aankan', maar dat het andere paard zich helemaal klem eet.
Ik voer liever een aantal keren per dag en houd zelf in de gaten hoeveel ruwvoer ze binnenkrijgen. Maar mijn paarden staan aan huis en ik ben veel thuis. Ik begrijp dat niet iedereen het zo kan regelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:53

Hoe lekkerder (en dus vetter) het is hoe meer ze zich overeten.
Wil je onbeperkt voeren dan zal je dus hooi/ruwvoer moeten voeren wat niet zo graag gegeten wordt. Bij voordroog of kuil moet je vrijwel altijd beperken ivm te vet en te lekker.
Ik voer hier ook beperkt (ong. 15kg voor 300 en 400 kg pony) met wat gras en paar plakken gerstestro. Er is eigenlijk altijd stro over al is het zo dat ze dat niet eten als ik er ben, dan staan ze zielig te piepen dat er niks is totdat ik weer voordroog/hooi in de ruiven doe of de wei open zet.
Met wilgentakken zijn ze hier in 10-15 min. klaar (plukken alleen blaadjes nl).
Als ik een hele baal in de paddock zou zetten zouden ze meer dan 2x die hoeveelheid opeten.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:26

Mijn pony heeft voordroog gehad, mochten we ook niet teveel geven. Maar zoals de andere al zeggen; het ene paard kan meer eten dan het andere.. :3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:49

Als je het aanbiedt in eetvertragers (zoals hooinetten), dan houdt je ze lekker bezig maar eten ze niet zoveel.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:06

Het hangt inderdaad af van het paard. Die van mij stoppen niet met eten tot het op is en dan is het toch echt te veel. Gelukkig staan ze aan huis bij mijn ouders, dus is het mogelijk meerdere keren per dag hooi te voeren. Daardoor staan ze bijna nooit zonder maar kan ik toch de hoeveelheid die erin gaat controleren.

Je kan altijd proberen hoe het gaat. In principe moet een paard toch wel de hele dag beschikking over ruwvoer hebben i.v.m. maagzuur en de daarbij behorende problemen. Qua hoeveelheid houd ik altijd aan 1,5 kilo hooi per 100 kilo paard. Richtlijn bij ruwvoer is 1 kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht, hooi bestaat voor 85% uit droge stof. Met de 1,5 kilo zit ik mooi ruim.

Nu extra hooi bijvoeren hangt een beetje af van de kwaliteit van het gras waar je paard op staat, als hij daar alles uit kan halen zou ik nu niet extra gaan voeren. Maar dat is zo een beetje moeilijk te beoordelen.

tamary schreef:
Met wilgentakken zijn ze hier in 10-15 min. klaar (plukken alleen blaadjes nl).

Die gaan hier helemaal op, soms alleen de blaadjes en de bast maar meestal helemaal. En daar is inderdaad ook niet heel lang voor nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:07

tine10 schreef:
Als je het aanbiedt in eetvertragers (zoals hooinetten), dan houdt je ze lekker bezig maar eten ze niet zoveel.

Ik heb hier 3x3 netten en volleerde peuteraars. Vertraging merk ik dus niet zoveel van, werkt meer tegen versmeren/wegwaaien.etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:53

Gewoon graszaadhooi . eventueel aangevuld met stro , geven in hooinetten met een maas van 3 cm.

Doen ze lekker lang mee en er zit weinig in , dus daar mogen ze de hele dag van eten. Hier eten 2 D-ponies in de winter als ze geen gras krijgen , dagelijks een baal hooi op saampjes. Dus een halve baal per pony , prima hoeveelheid :)

In de winter als het echt koud is en ze dus wat meer nodig hebben om warm te blijven dan krijgen ze gewoon hooi omdat het graszaadhooi dan toch wat te arm is :)

Wij voeren vanuit deze netten , mijn stalgenootje maakt deze en ze werken echt ideaal : http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html

Dagelijks een baal er in proppen en de beestjes hebben altijd wat te knabbelen en je hebt er zelf geen omkijken meer naar , er zit altijd nog wat in als je de volgende dag weer komt :)

Het liefste werk ik met dubbel zoveel netten als dat ze eigenlijk nodig hebben , zodat we 2 balen hooi kwijt kunnen in de netten. Als het dan echt vervelend weer is zoals erg koud en de hele dag plens-regen , kun je een dagje overslaan met hooi bijvullen omdat ze nog genoeg hebben voor de volgende nacht en ochtend en dat is dan ERG plezierig :P

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:48

mirim schreef:
Mijn ervaring is dat het ene paard wel onbeperkt hooi 'aankan', maar dat het andere paard zich helemaal klem eet.
Ik voer liever een aantal keren per dag en houd zelf in de gaten hoeveel ruwvoer ze binnenkrijgen. Maar mijn paarden staan aan huis en ik ben veel thuis. Ik begrijp dat niet iedereen het zo kan regelen.

Dat denk ik ook, bij ons op stal stond een paardje heel de dag in een volle stal hooi ;P maar
mijn verzorgpaarden zouden zich helemaal klem eten, en die krijgen er amper iets bij..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:38

Onbeperkt hooi bij een paard dat de hele dag in een hok staat daarvan vraag ik me ook af of dat wel goed komt , die dieren vervelen zich dood de hele dag en gaan dan van ellende maar eten misschien....

Hier buiten zie je dat ze regelmatig eens op een ander plekje gaan staan suffen of kijken naar wat er zoal gebeurt (verschillende plekjes met verschillende uitzichten) of dat ze eens een stukje gaan wandelen , wat rollen , lekker languit in het zand suffen.... die houden zich wel bezig en eten wat ze nodig hebben :)

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:03

Wij hadden inderdaad zo'n grote baal in het weiland staan, maar telkens trokken ze heel veel hooi eruit en gingen ze erin/overheen plassen en poepen. Nu krijgen ze 's ochtends rond 10 uur en 's avonds ron 17.00u 2 volle ruiven en een hele grote bak, die ook helemaal vol zit. Dit gaat heel goed. Ze staan altijd buiten met een schuilstal.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:11

wij voeren in de zomer 24/7 gras want lopen altijd buiten.in de winter lopen ze ook 24/7 buiten op een kleiner stuk en krijgen onbeperkt voordroog wel bijna net zo droog als hooi goed voor paarden,dus geen koeien spul.wij zetten dus ook 1 baal steeds in de wei met een net er over heen.ik heb verschillende rassen en hier is geen een die zich over eet.ze zijn gewend om altijd eten te beschikking te hebben.denk als je een paard hebt wat het niet gewend is hij zich de eerste dagen misschien over eet maar erna niet meer als hij ziet hij ik heb altijd eten.ik zou het wel doen vind het super fijn en een van mijn paarden volbloed komt nu eindelijk ook lekker de winter door.nu ik onbeperkt voer krijgen ze eigenlijk nooit wat er bij.soms aardappelresten/oud brood/groente en fruit.maar echt krachtvoer nee en hebben ze ook niet nodig.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:46

Ik deed eerst ook onbeperkt voeren. Het ging tijdje goed, maar daarna bleven ze eten. Dus ik ben overgestapt op voeren in porties. Ze staan nooit uren zonder eten trouwens hoor, want dat is niet goed heb ik altijd begrepen. Ze gaan nu ipv de hele dag eten ook even lekker suffen in het zonnetje, even liggen, spelen met elkaar.
Ze doen het er prima op, en omdat ze aan huis staan is het goed te regelen dat ze meerdere keren per dag een portie hooi krijgen.

pacokuzies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:47

Ze kunnnen toch Gras eten :P :o

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:49

mijn moeder voert onze ene pony onbeperkt hooi, maar de andere niet. Het verschilt per paard

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:21

Wij hebben ook jaren grote balen hooi in de wei laten zetten en zelfbediening. Maar achteraf bekeken komt dit wel duurder uit, ze gaan automatisch veel morsen. Je kan het wel opkuisen, maar bij regen wordt het in de modder getrapt enzo. En ze eten ook meer dan nodig.
Maar het heeft zeker zijn voor en nadelen. Alles zal zo wel iets hebben

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:28

ik doe het niet, ik krijg en dikke rolmopsen van..ze krijgen hier 3x per dag een flink net hooi en in het net voor de nacht doe ik een dubbele portie

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:32

James2000 schreef:
in de ros staat dat als je paard 24 uur buiten staat dat je dan het beste een grote baal neer kan laten zetten en ze voeden zich zelf.

Ik ben hier geen voorstander van omdat ze zich dan te vet vreten en véél te weinig bewegen.

Onbeperkt hooi hoeft niet per se als er maar altijd wat te scharrelen valt. Op http://www.paardnatuurlijk.nl kun je uitrekenen hoeveel kilo hooi je paard nodig heeft per etmaal. Geef dit zoveel mogelijk verspreid over de dag en vanuit slowfeeders zodat ze er lang over doen. En meerdere hooiplekken ver uit elkaar plaatsen zodat ze heen en weer lopen. Leg bijvoorbeeld takken neer of verspreid stro over een looppad zodat ze kunnen rondscharrelen wanneer het hooi op is.

Waak ervoor dat je paard te dik wordt, dit is zó ongezond. Geen krachtvoer bijgeven, dit is geen natuurlijk voer voor een paard, dus het paard kan dat niet goed verwerken in de darmen wat gezondheidsproblemen met zich meebrengt.

Zie voor meer info http://www.paddockparadijs.nl

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:54

pmarena schreef:
Onbeperkt hooi bij een paard dat de hele dag in een hok staat daarvan vraag ik me ook af of dat wel goed komt , die dieren vervelen zich dood de hele dag en gaan dan van ellende maar eten misschien....

Hier buiten zie je dat ze regelmatig eens op een ander plekje gaan staan suffen of kijken naar wat er zoal gebeurt (verschillende plekjes met verschillende uitzichten) of dat ze eens een stukje gaan wandelen , wat rollen , lekker languit in het zand suffen.... die houden zich wel bezig en eten wat ze nodig hebben :)

Maar ze staan toch voornamelijk te suffen en te eten in het land.
Dat is echt niet anders in een hok. Ze hebben over het algemeen (mogen we hopen) uitzicht en geluiden om hen heen die aandacht trekken.
Het is niet nodig om aan te nemen dat een paard dat binnen staat zich per definitie verveelt en dat een die buiten staat dat per definitie actief is.

Onbeperkt hooi laten eten is de manier om een te mager paard aan te laten komen. Het si ook de manier om jonge dieren goed te laten groeien.
Verder is het noodzakelijk als er geen gras meer is, of geen voeding meer in het gras is en als je het gras wilt sparen, want op een gegeven moment trekken ze zelfs de wortels eruit en dan heb je ook weer te maken met zand koliek. Onrustige groepen met nieuwe paarden erin zijn rustiger als er altijd wat te eten valt en ze kunnen er ook allemaal bij (uiteraard), verdelen op diverse plekken is dan dus slimmer. Of zorg voor een voerinstallatie waar ze omheen moeten staan en hun hoofd ergens door moeten steken. Dan gaan ze zich niet bezig houden met verjagen.
Er zijn dus diverse redenen om hooi te geven en dus ook diverse manieren en diverse hoeveelheden.
Als er voldoende gras is, is er geen reden om hooi bij te voeren. We moeten gewoon het gewicht van het paard in de gaten houden en daarnaar voeren.
Het is al gezegd, dat betekent dat sommige paarden helemaal niet dag en nacht aan een stuk door hooi zouden moeten eten.

Helemaal niet het soort hooi en voordroog dat jullie in Nederland hebben dat feitelijk niet geschikt is voor paarden als je ze slank wilt houden. Het is "fastfood". :D

Paarden hooi zou zeer hard en grof moeten zijn. Een deel vervangen met stro kan nuttig zijn.

Hoe dan ook, regelmatig hooi geven is belangrijk, zodat de darmen gevuld blijven, maar om het gewicht van paarden niet te hoog op te laten lopen, kan er best op de hoeveelheid gelet worden.
Alleen jonge, magere, nerveuse, of bejaarde paarden, kortom die veel verbranden, meer nodig hebben of moeite hebben met opname van voedsel, kun je onbeperkt hooi geven.
Een "gewoon" paard zal er bijna altijd te dik van worden.

Je moet zorgen voor genoeg, maar te veel kan ook bij ruwvoer slecht zijn.

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:37

kusjexjayva schreef:
mijn moeder voert onze ene pony onbeperkt hooi, maar de andere niet. Het verschilt per paard

Gebeurt hier ook :D sinds kort voer ik ze alle2 niet meer onbeperkt hooi. de ene kon het niet aan, hij bleef maar eten en eten en eten. ;o nu krijgen ze gewoon 2x op een dag hooi :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:19

Lusitana schreef:
Dat is echt niet anders in een hok. Ze hebben over het algemeen (mogen we hopen) uitzicht en geluiden om hen heen die aandacht trekken.
Het is niet nodig om aan te nemen dat een paard dat binnen staat zich per definitie verveelt en dat een die buiten staat dat per definitie actief is.

Een stalpaard staat 80% van de dag, een buitenpaard 30% van de dag. Een behoorlijk verschil lijkt me. Ja, ze eten veel (60% van de dag), maar doen dit bij voorkeur wel rondscharrelend = continu beweging en verspreid over het etmaal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:54

Lusitana schreef:
pmarena schreef:
Helemaal niet het soort hooi en voordroog dat jullie in Nederland hebben dat feitelijk niet geschikt is voor paarden als je ze slank wilt houden. Het is "fastfood". :D

Paarden hooi zou zeer hard en grof moeten zijn. Een deel vervangen met stro kan nuttig zijn.

Ook in Nederland bestaat er echt paardenhooi en voordroog hoor. Goed langstengeling. Ze krijgen hier onbeperkt en worden niet dik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:22

Dani_ schreef:
Lusitana schreef:

Een stalpaard staat 80% van de dag, een buitenpaard 30% van de dag. Een behoorlijk verschil lijkt me. Ja, ze eten veel (60% van de dag), maar doen dit bij voorkeur wel rondscharrelend = continu beweging en verspreid over het etmaal.

Staan wil niet zeggen dat het zich verveelt. Jouw stelling was dat stalpaarden zouden eten uit verveling.
Eten gaat wel verveling tegen, maar dat is wat anders dan eten uit verveling. :D
Het bewegen op zich is een noodzaak om hun eten te krijgen (of om te vluchten), geen hobby van ze. Jonge dieren uitgezonderd, die rennen om het rennen.
Als het eten op 1 plek is, en ze niet hoeven te vluchten, is de noodzaak tot bewegen minder en daarom hebben stalpaarden genoeg aan dagelijk geconcentreerde beweging.
Stalleven is net zo goed aangepast leven als weideleven. Beide hebben voors en tegens, en je kunt een en ander zelfs makkelijk combineren, maar wat ruwvoer aanbieden betreft maakt het weinig verschil.
Altijd moet je zorgen dat er voldoende wordt aangeboden, over de dag verdeeld. Bij weidegang moet je daarbij rekening houden met de hoeveel gras het paard binnenkrijgt en hoe rijk dat is. Dat betekent dat je soms maanden helemaal niet hoeft bij te voeren, sterker nog, soms betekent het dat je het weiland moet verkleinen of eerst maaien om te voorkomen dat het paard te veel binnenkrijgt....