paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:19

Wie van jullie heeft wat tips voor me?
Ik zou graag onze schimmel eens willen wassen als het weer zo mooi (warm) blijft.....maar hoe doe ik dit het best, aangezien hij bang heeft van water wat bv gesproeid ofzo wordt.
Dus moet al helemaal geen waterslang gebruiken.

thx!

Silence

Re: paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:20

Droogshampoo gebruiken.
Die spray je erop, laat je inwerken en veeg je na met een doek.
Gebruik ik ook voor mijn paard die niet afgespoten wil worden.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:22

Silence schreef:
Droogshampoo gebruiken.

hij heeft bang van spray's... :-( moet bv vliegspray enz eerst op spons doen en hem dan zo inwrijven, want een spray vindt hij echt niks :-(
vermoed dat ik de droogshampoo niet eerst op een spons kan doen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:22

Met veel geduld!
Begin met de slang heel zachtjes aan te zetten en deze op de hoeven / onderbenen te spuiten. Dan zal ze wel draaien en stampen, maar haal de slang niet weg, blijf op de hoeven richten. Gewoon door blijven spuiten, tot ze ontspant. Bouw dit langzaam uit, steeds een beetje hoger met die slang.

Hetzelfde geldt voor de sprays..... toch wel handig als je die gewoon gebruiken kunt. Eng mag, maar heb geduld, hou vol en uiteindelijk raken ze er heus aan gewend.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:23

Dan zou ik gaan werken aan het vertrouwen.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:25

Silence schreef:
Dan zou ik gaan werken aan het vertrouwen.

en hoe doe ik dit dan het best?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:26

Er worden al goede tips genoemd hier in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:26

Juist wel afspuiten. Ze zal er toch aan moeten wennen. Ze is er bang voor omdat ze het niet kent, en hoe doe je daar wat aan? juist, haar het wél laten kennen....
Niet vast zetten, maar een longeerlijn er aan zodat ze niet kan gaan hangen. En dan rustig beginnen met afspuiten, zacht straaltje bij de hoeven idd beginnen. Als ze achteruit loopt, gewoon met haar mee achteruit lopen. Tot ze het opgeeft.

ook bij vliegenspray, gewoon doen! eerst zonder iets er in, en als ze de fles dan kent, met spray er in. En doorzetten!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:28

Irma_Maandag schreef:
Met veel geduld!
Begin met de slang heel zachtjes aan te zetten en deze op de hoeven / onderbenen te spuiten. Dan zal ze wel draaien en stampen, maar haal de slang niet weg, blijf op de hoeven richten. Gewoon door blijven spuiten, tot ze ontspant. Bouw dit langzaam uit, steeds een beetje hoger met die slang.

Hetzelfde geldt voor de sprays..... toch wel handig als je die gewoon gebruiken kunt. Eng mag, maar heb geduld, hou vol en uiteindelijk raken ze er heus aan gewend.

dus je zou de spray's blijven gebruiken? heb bang dat hij dan meer bang gaat krijgen als ik dit blijf gebruiken....kan ze niet gewoon gebruiken, want hij loopt steeds van me weg (heb hem aan touw vast, want hij steigert en trekt de sluiting gewoon stuk als ik hem vast hang)

ivm de slang...dat zal ik dan eens moeten proberen op die manier.

hoe was je de staart?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:28

Watervrees of angst voor tuinslangen, daar kun je aan werken.
Helemaal als het weer zo mooi warm blijft is dat nu de ideale tijd.
Ik ga er van uit dat je geen warm water hebt? Een koude sloot water is niet prettig voor een paard. Ook niet als hij het gewend is.

Begin met het parallel meespuiten met het paard, en tast je langzaam naar het paard toe. Schrikt hij, doorgaan. Blijft hij staan en ontspant hij zijn lippen, dan pas mag je stoppen.
Stop je te vroeg of op het verkeerde moment, dan leert je paard: ik schrik, eng ding gaat weg.
Als je doorgaat tot het paard ontspant, leert het paard: ik schrik, loop weg, ding gaat niet weg, ik blijf staan en ontspan, ding gaat weg.

En dat geldt voor de waterkraan en voor de vliegenspray.

Kijk maar naar deze filmpjes.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-08-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:29

VivaLaVida schreef:
Juist wel afspuiten. Ze zal er toch aan moeten wennen. Ze is er bang voor omdat ze het niet kent, en hoe doe je daar wat aan? juist, haar het wél laten kennen....
Niet vast zetten, maar een longeerlijn er aan zodat ze niet kan gaan hangen. En dan rustig beginnen met afspuiten, zacht straaltje bij de hoeven idd beginnen. Als ze achteruit loopt, gewoon met haar mee achteruit lopen. Tot ze het opgeeft.

ook bij vliegenspray, gewoon doen! eerst zonder iets er in, en als ze de fles dan kent, met spray er in. En doorzetten!

ok...dank je.
khoop alleen dat hij me gaat blijven vertrouwen en hij niet bang van me gaat krijgen op deze manier.
(ja, kben een softy op dat gebied) :-$ ;)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:30

Cassidy schreef:
Watervrees of angst voor tuinslangen, daar kun je aan werken.
Helemaal als het weer zo mooi warm blijft is dat nu de ideale tijd.
Ik ga er van uit dat je geen warm water hebt? Een koude sloot water is niet prettig voor een paard. Ook niet als hij het gewend is.

Begin met het parallel meespuiten met het paard, en tast je langzaam naar het paard toe. Schrikt hij, doorgaan. Blijft hij staan en ontspant hij zijn lippen, dan pas mag je stoppen.
Stop je te vroeg of op het verkeerde moment, dan leert je paard: ik schrik, eng ding gaat weg.
Als je doorgaat tot het paard ontspant, leert het paard: ik schrik, loop weg, ding gaat niet weg, ik blijf staan en ontspan, ding gaat weg.

En dat geldt voor de waterkraan en voor de vliegenspray.

Kijk maar naar deze filmpjes.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

dank je voor de info.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:31

Als je grondwerk, en desensibiliseren goed aanpakt, krijg je er een bomproof paardje door. Je moet alleen weten wanneer je KUNT stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan.

Bekijk bovenstaand filmpje maar even. Ik ga nog even kijken of ik wat meer kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:34

Vke schreef:
Silence schreef:
Droogshampoo gebruiken.

hij heeft bang van spray's... :-( moet bv vliegspray enz eerst op spons doen en hem dan zo inwrijven, want een spray vindt hij echt niks :-(
vermoed dat ik de droogshampoo niet eerst op een spons kan doen?

Nee, maar water en shampoo kun je wel op een spons doen.

Er zijn heel erg veel paarden die denken dat 'ze' vooral bestaan in de buurt van hun hoofd en de staart er eigenlijk niet bijhoort. Ik heb door de jaren heen best wat angstige paarden leren douchen en ik begon altijd bij de staart voorzichtig en dan af en toe per ongeluk over de benen. Wel oppassen met paarden die slaan natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:34

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:41

Cassidy schreef:
Als je grondwerk, en desensibiliseren goed aanpakt, krijg je er een bomproof paardje door. Je moet alleen weten wanneer je KUNT stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan.

Bekijk bovenstaand filmpje maar even. Ik ga nog even kijken of ik wat meer kan vinden.

heel erg fijn filmpje...kheb het net al bekeken.....dank je wel... :) ga ik zeker proberen en idd, eerst maar eens zorgen voor een lege spray die ik kan vullen met water ipv vliegenspray ;)
thx

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:42

geen idee of hij zou slaan....heeft die tot nu toe nog niet gedaan....maar kan idd anders al eerst eens met de staart beginnen.
hoe was je deze het best?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:44

Inderdaad veel doen. Die van mij kan ook niet vast staan met afspuiten, gaat ie hangen en raakt ie in paniek.
Hij staat dus ook altijd los en staat meestal ook een beetje bang om zich heen te kijken maar nu gaat t prima.
Nu is hij er zo goed als aan gewent en rent niet meer weg dus doe het ook nog amper.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:49

Cassidy schreef:

in dit filmpje herken ik onze pony....maar ga het dus zo eerst allemaal wat rustig aanpakken tot die al die dingen gewend is en dan zo verder opbouwen!
thx :-) (kheb al een spray gevonden...die waarmee ik m'n terra's bevochtig....) :-)

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:50

Ik had dit probleem ook, mijn paard was ook bang voor spuitbussen en waterslangen.
Ze heeft héél veel halsters/touwen stukgetrokken, maar gewoon blijven doorgaan.
Je kan het ook best linken aan iets leuk, als je paard bijvoorbeeld rustig wordt belonen.
Met een spuitbus heb ik ook heel veel geduld moeten hebben, in het begin was het een ramp, toen rustig aan opgebouwd, zodat ik haar billen al kon afspuiten, en dan rustig (hier zijn weken overheen gegaan) opbouwen naar haar voorkant toe, nu heeft ze met spuitbussen geen probleem meer!
Met het wassen zit ik nu op het moment dat ik tot haar voorste schouders kan spuiten, we zijn rustig aan het opbouwen naar haar nek/hoofd toe.
Ik zou zeggen niets overhaasten, dat haalt toch niets uit! :)
Succes!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:52

jasminetje schreef:
Ik had dit probleem ook, mijn paard was ook bang voor spuitbussen en waterslangen.
Ze heeft héél veel halsters/touwen stukgetrokken, maar gewoon blijven doorgaan.
Je kan het ook best linken aan iets leuk, als je paard bijvoorbeeld rustig wordt belonen.
Met een spuitbus heb ik ook heel veel geduld moeten hebben, in het begin was het een ramp, toen rustig aan opgebouwd, zodat ik haar billen al kon afspuiten, en dan rustig (hier zijn weken overheen gegaan) opbouwen naar haar voorkant toe, nu heeft ze met spuitbussen geen probleem meer!
Met het wassen zit ik nu op het moment dat ik tot haar voorste schouders kan spuiten, we zijn rustig aan het opbouwen naar haar nek/hoofd toe.
Ik zou zeggen niets overhaasten, dat haalt toch niets uit! :)
Succes!

kga zeker m'n best doen....heb tijd genoeg ;-) thx

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:53

Haha, komt vast goed. Succes!

Als je paard teveel van je weg kan draaien (of gaat hangen), en jij er hierdoor niet meer goed bij kan, maak ik nog weleens gebruik van de (eerder genoemde) longe.
Ik gebruik dan de normale vastzetring in de muur, en haal de longeerlijn er doorheen. Maak deze niet vast, maar houd het uiteinde (deels opgerold) in je hand. Op deze manier kan het paard niet helemaal rondlopen / wegdraaien. Bij hangende paarden kun je de lijn wat laten vieren, zodat de druk wegvalt.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 15:57

Irma_Maandag schreef:
Haha, komt vast goed. Succes!

Als je paard teveel van je weg kan draaien (of gaat hangen), en jij er hierdoor niet meer goed bij kan, maak ik nog weleens gebruik van de (eerder genoemde) longe.
Ik gebruik dan de normale vastzetring in de muur, en haal de longeerlijn er doorheen. Maak deze niet vast, maar houd het uiteinde (deels opgerold) in je hand. Op deze manier kan het paard niet helemaal rondlopen / wegdraaien. Bij hangende paarden kun je de lijn wat laten vieren, zodat de druk wegvalt.

thx voor de tip :)

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:08

Bij mij op stal worden de jonge paarden vaak voor de keuring gewassen. Ook deze zijn bang en vinden het eng, wat wij vaak doen is van te voren opbouwen iedere dag voetjes en beentjes afspuiten. En dan steeds verder. En vooral niet stoppen als ze het eng vinden hiermee beloon je hem dat ie er juist bang voor moet zijn want het stopt. Wij draaien dan vaak even de slang iets weg en er weer naar toe maar de slang blijft aan!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:16

Hoi,
mijn pony heeft het ook,
Dan doe ik het met mist straal en zet ik heb stevig vast. Dan draait ie enzo. , maar ff doorzetten en hij snapt het. dan moet je heb iederekeer waarneer ik goed weer is wassen (niet altijd met shampoo). Of de staart doen. *Ik geef me pony ook altijd een snoepje als ie het goed heeft gedaan*
Groetjes