Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Silence schreef:Droogshampoo gebruiken.
Die spray je erop, laat je inwerken en veeg je na met een doek.
Gebruik ik ook voor mijn paard die niet afgespoten wil worden.
Irma_Maandag schreef:Met veel geduld!
Begin met de slang heel zachtjes aan te zetten en deze op de hoeven / onderbenen te spuiten. Dan zal ze wel draaien en stampen, maar haal de slang niet weg, blijf op de hoeven richten. Gewoon door blijven spuiten, tot ze ontspant. Bouw dit langzaam uit, steeds een beetje hoger met die slang.
Hetzelfde geldt voor de sprays..... toch wel handig als je die gewoon gebruiken kunt. Eng mag, maar heb geduld, hou vol en uiteindelijk raken ze er heus aan gewend.
VivaLaVida schreef:Juist wel afspuiten. Ze zal er toch aan moeten wennen. Ze is er bang voor omdat ze het niet kent, en hoe doe je daar wat aan? juist, haar het wél laten kennen....
Niet vast zetten, maar een longeerlijn er aan zodat ze niet kan gaan hangen. En dan rustig beginnen met afspuiten, zacht straaltje bij de hoeven idd beginnen. Als ze achteruit loopt, gewoon met haar mee achteruit lopen. Tot ze het opgeeft.
ook bij vliegenspray, gewoon doen! eerst zonder iets er in, en als ze de fles dan kent, met spray er in. En doorzetten!
Cassidy schreef:Watervrees of angst voor tuinslangen, daar kun je aan werken.
Helemaal als het weer zo mooi warm blijft is dat nu de ideale tijd.
Ik ga er van uit dat je geen warm water hebt? Een koude sloot water is niet prettig voor een paard. Ook niet als hij het gewend is.
Begin met het parallel meespuiten met het paard, en tast je langzaam naar het paard toe. Schrikt hij, doorgaan. Blijft hij staan en ontspant hij zijn lippen, dan pas mag je stoppen.
Stop je te vroeg of op het verkeerde moment, dan leert je paard: ik schrik, eng ding gaat weg.
Als je doorgaat tot het paard ontspant, leert het paard: ik schrik, loop weg, ding gaat niet weg, ik blijf staan en ontspan, ding gaat weg.
En dat geldt voor de waterkraan en voor de vliegenspray.
Kijk maar naar deze filmpjes.
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts
Vke schreef:Silence schreef:Droogshampoo gebruiken.
Die spray je erop, laat je inwerken en veeg je na met een doek.
Gebruik ik ook voor mijn paard die niet afgespoten wil worden.
hij heeft bang van spray's... :-( moet bv vliegspray enz eerst op spons doen en hem dan zo inwrijven, want een spray vindt hij echt niks :-(
vermoed dat ik de droogshampoo niet eerst op een spons kan doen?
Cassidy schreef:Als je grondwerk, en desensibiliseren goed aanpakt, krijg je er een bomproof paardje door. Je moet alleen weten wanneer je KUNT stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan.
Bekijk bovenstaand filmpje maar even. Ik ga nog even kijken of ik wat meer kan vinden.
jasminetje schreef:Ik had dit probleem ook, mijn paard was ook bang voor spuitbussen en waterslangen.
Ze heeft héél veel halsters/touwen stukgetrokken, maar gewoon blijven doorgaan.
Je kan het ook best linken aan iets leuk, als je paard bijvoorbeeld rustig wordt belonen.
Met een spuitbus heb ik ook heel veel geduld moeten hebben, in het begin was het een ramp, toen rustig aan opgebouwd, zodat ik haar billen al kon afspuiten, en dan rustig (hier zijn weken overheen gegaan) opbouwen naar haar voorkant toe, nu heeft ze met spuitbussen geen probleem meer!
Met het wassen zit ik nu op het moment dat ik tot haar voorste schouders kan spuiten, we zijn rustig aan het opbouwen naar haar nek/hoofd toe.
Ik zou zeggen niets overhaasten, dat haalt toch niets uit!
Succes!
Irma_Maandag schreef:Haha, komt vast goed. Succes!
Als je paard teveel van je weg kan draaien (of gaat hangen), en jij er hierdoor niet meer goed bij kan, maak ik nog weleens gebruik van de (eerder genoemde) longe.
Ik gebruik dan de normale vastzetring in de muur, en haal de longeerlijn er doorheen. Maak deze niet vast, maar houd het uiteinde (deels opgerold) in je hand. Op deze manier kan het paard niet helemaal rondlopen / wegdraaien. Bij hangende paarden kun je de lijn wat laten vieren, zodat de druk wegvalt.