Vraag ik me af....
zover ik begrijp komt hoefbevangenheid dus grotendeels door een teveel aan eiwitten dat het paard binnenkrijgt en opstapelt zeg maar.
Correct me if I'm wrong

Rena krijgt geen voer meer (was voorheen ook maar een handje , maar okee)
en staat wel op de wei , beest moet immers toch WAT eten en lekker relaxed kunnen bewegen , veel lopen.
Wei is redelijk kaal , opkomende sprietjes die ze goed bij kunnen houden.
De wei ernaast is een stuk groener en ik heb al het hek daarnaartoe dichtgezet , alleen een paar uurtjes per dag lopen ze daar toch omdat de staleigenaar zijn paarden daar wil hebben...
ik denk (hoop) dat een paar uurtjes niet kwaad kunnen , alhoewel ik haar liever op het ''kale'' stuk heb de hele dag....maar okee.
Ik vraag me wel af hoeveel eiwitten er nu in het gras zitten ,
is het gras rijk op dit moment , en hoe ZIE je dat ?
Ik heb wel regelmatig gehoord dat als er veel klaver in een weiland staat dat het dan eiwitrijk is....

Iig , in deze 3 weilanden aan elkaar staat eigenlijk alleen maar gras.
Er wil wel een enkel bosje Veldzuring of wat brandnetels opkomen ,
maar dat is te verwaarlozen op dat hele grote stuk land alles bij elkaar.
Is echt een gras-wei.
Hoe zie ik hoe rijk het gras is ,
en als Hoefbevangenheid idd door een teveel aan eiwitten komt :
* paard krijgt teveel eiwitten binnen en wordt daardoor hoefbevangen
* zou dus eigenlijk minder eiwitten binnen moeten krijgen
* dus van het gras af
Dit laatste is eigenlijk geen optie , dan moet ik dat dier af gaan zonderen en op stal houden , of alleen op een klein stukje naast de hengst die nog wel eens uitbreekt.... is dus risicovol en voor haar geestelijke gezondheid niet geweldig
Bovendien grote kans dat ze zichzelf blesseerd doordat ze raar gaat doen.
Als dus de hoeveelheid binnenkomende eiwitten hetzelfde zijn ,
is het dan niet mogelijk om die te laten verbruiken ?
Geen idee hoe eiwitten werken , maar zou je bvb. een gevoelig dier wat harder aan het werk moeten zetten zodat de eiwitten gebruikt worden ,
of iets bijvoeren waardoor ze afgevoerd worden en geen kwaad kunnen ?
.

is hij toen er niks meer in het gras zat zijn vet gaan verbranden .......met als resultaat dat hij een vergiftiging heeft opgelopen