Paard op de weide vermagert, bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

Paard op de weide vermagert, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:37

Hoy bokkers,

Mijn pony staat nu op de weide, maar ze heeft nogal de gewoonte om af te vallen op de weide.
Ze is al niet echt zwaar gebouwd, ze zit eigenlijk mooi op gewicht.

Nu weet ik niet goed of ik eventueel iets van brok zou kunne bijvoeren.
Ze hoeft eigenlijk waar 2 maal in dewwek te werken (wandeling van +/- 3 uurtjes)
Dus durf ik niet echt gaan bijvoeren, ben als de dood voor bevangenheid...

Hooi krijgt ze wel bij, maar daar komt ze niet echt van bij.
Heel affentoe neem ik een droog boterhammetje of een worteltje mee, maar verder krijgt ze niks extra

Kan ik haar eventueel een 700gr/1kg brok per dag bijgeven?
Nona weeg tussen 350 en 400kg.

Graag enkele tips.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:49

Nog vergeten: Ze krijgt elke dag 2 handjes lijnzaadvlokken. gewoon voor een goede darmwerking en glanzende vacht.

cissie

Re: Paard op de weide vermagert, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:01

Staat je pony op een schrale weide?

Is haar ontlasting normaal of misschien wat aan de dunne kant? lijnzaad is op zich een gezonde bijvoeder maar er zijn paarden waarbij de darmen wat gevoelig kunnen reageren en daardoor te snel hun voedsel verbranden, waardoor het lichaam minder opneemt.

Zelf zou ik als je brok bij wilt gaan voeren voorzichtig beginnen, bijvoorbeeld 250 gr s'morgens en 250 gr s'avonds.
1 kg vind ik persoonlijk best veel vanuit het niets...........kies de brok zorgvuldig uit, het aanbod is erg groot.
Een brok met weinig eiwit en laag in het suiker is als start misschien een idee, zo loop je minder kans op de hoefbevangenheid waar je bang voor bent.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:07

@cissie: ze staat nog maar net op de weide.
Heb haar bij de pensionstal weggehaald. daar kreeg ze +/- 3kg brok per dag + haar hooi.

Vandaar dat ik dacht aan +/- 1kg brok.

Haar ontlasting is goed, zoals het ook normaal op stal was.
De weide is niet echt een vette weide, maar ze staat mooi groen, met hier en daar ook nog een mooie grote plek vrij "lang" gras.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:09

Hoeveel gras is er op die wei dan? Ik ga vanuit dat ze niet op een kale stuk staat. Als ze in evenwicht blijft en niet afvalt lijk mij dat je hoeft niet zo veel te bij te voeren (naast de hooi dan). Hoewel een weidekoek of een andere soort multi vitamine-mineralen supplement is misschien een idee.
Maar als je denkt, dat ze wel afvalt dan het lijkt mij verstandig om wel bij te voeren. Dat hoeft ook niet kilo's krachtvoer te zijn. Je kan ook andere voer geven zoals bietepulp, wisencobs, olie (lijnzaad, zonnebloem). Vooral olie als je bang voor hoefbevangenheid bent, is een goed energie alternatief voor paarden die gevoelig zijn voor spier / hoefbevangheid. Luzerne mix met extra olie, bietepulp erbij en misschien een half kilo museli/brok die laag in de suikers zit is wel een optie. Dit geef ik aan onze pony, omdat ik hem ook niet veel krachtvoer willen geven, maar toch extra dan alleen gras omdat hij in de endurance (klasse1) loopt.
Je moet ook uitkijken dat je de bietepulp uitbalanceert met wat granen omdat het een hoge calcium / laag fosfor gehaalt heeft (hoewel je moet echt kilo's pulp geven om een te scheef rantsoen te voeren). De luzerne mixen zijn al uitgebalanceerd met een speciale brok er in.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:12

Als je paard in een volle (ruim voldoene) grassige weide staat ligt het dus niet aan een te schrale weide dat lijkt me duidelijk.
Ik begrijp dat als je paard eerder 3 kg brok per dag kreeg dat je 1 kg niet veel vind, ik dacht dat je paard geen brok gewent was vandaar mijn reactie.
Ik weet niet waarom je paard voorheen 3 kg brok kreeg en nu niet meer? heeft dat met de training te maken of dat ze nu op een weide staat?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:18

Heb haar weggehaald van de pensionstalling waar ze stond, daar kreeg ze van de pensionhouder +/- 3kg brok per dag.
+ 2 keer per dag een super dot hooi.

Maar door omstandigheden, heb ik haar nu naar de weide verhuisd.

Ze heeft vorige zomer ook op de weide gestaan, en toen was ze flink vermagerd.
Ook in juni heeft ze 2 weekjes op de weide gestaan (toen we op vakantie waren), en ook dan was er behoorlijk wat gewicht af.

Of kan dit ook komen doordat ze nu de hele dag "loopt" en ze hiervoor constant op stal stond.
Het is niet dat ze de hele dag rondvliegt op de weide, maar uiteindelijk is ze wel veel maar aan de wandel...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:23

Een paard welke constant op stal staat staat vervet vrij snel, doe daar 3 kg brok bij en je kunt op problemen gaan zitten wachten, denk ik.

Ze kan best wat meer verbranden nu ze op de weide aan de wandel is, misschien is het niet z'n vreetzak en struint ze vrij veel, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar ik snap nog steeds niet waarom ze eerder 3 kg brok kreeg?
Maar begrijp ik goed dat ze op dit moment helemaal geen brok krijgt?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:29

cissie schreef:
Een paard welke constant op stal staat staat vervet vrij snel, doe daar 3 kg brok bij en je kunt op problemen gaan zitten wachten, denk ik.

Ze kan best wat meer verbranden nu ze op de weide aan de wandel is, misschien is het niet z'n vreetzak en struint ze vrij veel, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar ik snap nog steeds niet waarom ze eerder 3 kg brok kreeg?
Maar begrijp ik goed dat ze op dit moment helemaal geen brok krijgt?

Dit was volgens de pensionhouder wat ze nodig had. ook overlegd toen de DA langskwam, en die vond het een vrij correcte hoeveelheid.
Ze moest dan ook wat meer werken. enkele uren in de piste per week.

Nu ze op de weide gegaan is, en ook maar 2 keer per week meer aan het werk moet, krijgt ze enkel nog hooi erbij.

Maar omdat ik niet wil dat ze weer snel gaat vermageren wou ik weten of ik ook wat brok kon bijvoeren.
Zou overgins kiezen voor het voer wat ze op de pensionstal kreeg. Equifirst classic mix. Ze heeft het er steeds goed op gedaan, en ze eet het ook graag.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:32

Je kunt dat best proberen lijkt mij, rustig opbouwen en kijken wat het met haar doet.
Er zijn nu eenmaal paarden die het net wat beter doen met wat extra brok, is naar mijn idee niks mis mee.
Zelf maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten zou ik niet 3 kg voeren maar bijvoorbeeld 1 of 1,5 kg wat jezelf ook al aangaf, het liefst verdeeld over meerdere keren per dag (opname van brok in kleinere hoeveelheden verdeeld over de dag is over het algemeen beter).

Wat voor type/ras/bouw is je paard/pony?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:36

@cissie: bedankt voor de tips.
3kg brok eftper dag vond ik ook wel veel voor een paard wat de hele tijd binnenstaat, en niet echt zwaar hoeft te werken.
Maar aangezien de pensionhouder en ook de DA dit best oke vonden, heb ik me verder niet echt vragen gesteld.
Ga vanavond alvast starten met een schepje voer van een goede 350 gr.
En vanaf morgen 2 maal per dag zo een schepje.

Nona is een kruising Quarter X Arabier.
Ze is vrij klein gebleven, maar ook vrij smal.
Haar hoofd, schouders, buik hebben veelvan de bouw van een Arabier.
Enkel haar achterhand heeft wat meer een quarter look. (of zoals mijn vriend het zegt lekker brede heupen, met ronde billen,... Mannen :roll: )

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:50

3 kg brok voor een Quarab vind ik erg veel! 1 kg vind ik al heel wat.
Is haar gebit wel in orde?
Maismeel zet ook aan, of bietenpulp.
Is ze echt mager, of wat schraal? Het kan zijn dat wat schraal bij haar lichaamsbouw past.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 20:56

marionblo schreef:
3 kg brok voor een Quarab vind ik erg veel! 1 kg vind ik al heel wat.
Is haar gebit wel in orde?
Maismeel zet ook aan, of bietenpulp.
Is ze echt mager, of wat schraal? Het kan zijn dat wat schraal bij haar lichaamsbouw past.

De hoeveelheid voer is besproken met de DA, dus lijkt het me wel oke.

Haar gebit is recent nagekeken.
Ze heeft ook geen moeite met eten, ze werkt alles snel weg, hooi, brok, wortel, stukje brood...

Ze is eigenlijk eerder schraal...
Je kan haar ribben niet zien hoor, alleen haar schoft komt meer uitsteken, en aan de heupen valt ze wat in