Over een maand gaan wij verhuizen en onze paarden gaan natuurlijk mee. Nu vroeg ik me af of er nog iemand tips heeft waar we op moeten letten of aan moeten denken.
Veel paarden zijn de eerste tijd onrustig, en daar doe je weinig aan behalve zoveel mogelijk omstandigheden hetzelfde houden.. Komen ze op een nieuwe pensionstal te staan, of aan huis? En hoe was de situatie voorheen?
toen ik van stal verhuisde heb ik gewoon 'normaal' gedaan, de dag van de verhuizing had hij rust en de dag erna longe maar dat stond al zo gepland en daarna ben ik weer verder gaan rijden.
Ze staan nu aan huis en komen straks weer aan huis te staan. Ook blijven ze alle vier bij elkaar. Maar hoe zouden jullie het doen met buiten zetten want ze zijn natuurlijk eerst wel aan het rennen enzo. Zouden jullie ze allemaal tegelijk naar buiten doen of eerst eentje en als die rustig is de volgende erbij doen.
Kentaro
Geplaatst: 31-07-11 19:25
Ik zou ze in 1x naar buiten doen! Anders blijven ze toch steeds weer aan de gang wanneer de volgende er bij komt Veel geluk op jullie nieuwe stekkie!
Alles in 1 keer. Gewoon normale tijden blijven voeren en zelf doen alsof er niets aan de hand is. Ook training (indien van toepassing) ook zsm (bijv de volgende dag, hooguit de dag erna) weer oppakken.
Met 4 paarden tegelijk is de verhuizing veel makkelijker als wanneer ze op een nieuwe stal in hun eentje tussen allemaal nieuwe komen. De groep blijft hetzelfde, alleen de omgeving is anders, meestal zijn ze dan snel weer "op hun plek".
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 31-07-11 23:07
Als ze normaal gesproken samen buiten staan dan zou ik ze nu ook samen naar buiten doen, inderdaad hetgeen wat je normaal gesproken doet en voert aan blijven houden.
joyce B
Wel even zorgen dat je omheining heel duidelijk zichtbaar is. (eventueel wapperende lintjes aan minder zichtbare delen) Hier gaan de paarden altijd rennen als ze in een nieuw stuk staan en dunne draadjes of koord zien ze dan soms te laat en dan heb ik ze door de draad heen...
En liefst voor het loslaten eerst met zijn alleen even 2 rondjes aan de hand door de wei lopen langs de omheining zodat ze zien waar de grenzen zijn en ze het eerste drukke gedrag kwijt zijn. Als er genoeg gras staat keert de rust meestal snel terug om te gaan grazen
Ik zou eerst even met de paarden door de wei lopen inderdaad, dan kunnen ze even kijken en daarna kun je ze wel los maken. Toen mijn pony verhuisde heb ik haar ook meteen op de weide gelaten, ze draafde alleen een beetje rond en ging daarna rollen, maar dat verschilt natuurlijk per paard.