JKK in de wei? en nog meer gele planten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ninjahoen

JKK in de wei? en nog meer gele planten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:53

Hallo

Ik heb de paarden omgezet naar de andere wei, maar nu groeit daar echt vanalles... ik heb vorige maand gespoten met een mengeling van mcpp mcpa, maar dit heeft dus overleefd, nu denk ik van 1 van de planten dat het JKK is (allemaal al uitgetrokken...) maar dan staan er nog 2 andere gele planten, ik weet dus echt niet meer wat wat is...

Plant nr 1 (hoogte ongeveer 15/25 cm) (volgens mij geen JKK??) het is wel een geel bloemetje, maar het blad is er anders dan bij jkk? is een groene slappe stengel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plantje nr 2, deze zijn ook erg laag (niet hoger dan 5 cm) hier staat ook opeens erg veel van... heeft ook erg rare "blaadjes"

Afbeelding

En dan volgens mij het JKK.... :(, heeft een paarse stevige stengel..

Afbeelding

hier uitgetrokken, links plant nr 1, en rechts volgens mij JKK

Afbeelding

nogmaals maar dan dichterbij zodat je de verschillende bladeren kan zien:

Afbeelding

wie kan deze planten goed herkennen voor wat ze echt zijn??

ZusJacobs

Re: JKK in de wei? en nog meer gele planten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:55

Nummer 1 en 2 is niks ernstigs, 3 lijkt wel op JKK! (heeft het een bladroos aan het begin van de groei?)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:56

Nr 2 is schijfkamille, hoef je niet weg te halen de meeste paarden eten dit alleen als ze het nodig hebben ;)

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:04

ZusJacobs schreef:
Nummer 1 en 2 is niks ernstigs, 3 lijkt wel op JKK! (heeft het een bladroos aan het begin van de groei?)

ja 3 heeft volgens mij wel een bladroos aan het begin...

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:47

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:51

nr 3 is jkk. geen twijfel mogelijk.
als je het eruit hebt getrokken, dan verbranden, niet in de groene container gooien.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 15:02

ja 3 is het dus wel... was er al bang voor, maar weet iemand toevallig wat 1 dan voor een plant is?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:32

Je hebt ook Bezemkruiskruid, (Senecio inaequidens) ( met die smallere blaadjes)
Bezemkruiskruid maakt geen rozetten en kan overblijvend zijn. Alle delen van de plant bevatten pyrrolizidine alkaloïden. Hij komt van origine uit Afrika.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:34

Eerste plantje is Havikskruid, zo te zien. Kan verder geen kwaad.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:57

EstherHegt schreef:
Je hebt ook Bezemkruiskruid, (Senecio inaequidens) ( met die smallere blaadjes)
Bezemkruiskruid maakt geen rozetten en kan overblijvend zijn. Alle delen van de plant bevatten pyrrolizidine alkaloïden. Hij komt van origine uit Afrika.

dit klinkt interessant, maar wil je dit nog eens schrijven voor een leek ;) bedoel je dat de 1e plant bezemkruiskruid is? of een van de andere, en zijn de pyrrolizidine alkaloïden giftig voor paarden?

Edit... ik heb al even gegoogled, maar het komt er dus op neer dat plant nr 1 (bezemkruiskruid) net zo giftig is als de JKK??

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:38

Ja, bezemkruiskruid (wat dit volgens mij ook is, maar ik ben geen bioloog) is net zo giftig , het bevat immers dezelfde stofjes als JKK
Eventueel even betere foto's van plaatje 4 maken ?
Eigenlijk kun je beter alle kruiskruiden als giftig beschouwen, das makkelijker ;)
Uitrekken (met of zonder ragvork) is overigens niet zo sim, je beschadigd de wortels met kans op meer plantjes in de toekomst.
Als je zo veel van dit soort plantjes hebt zou ik het paard er uit halen en de boel plat spuiten.
Kijk voor gedegen info eens op deze site http://www.jakobskruiskruid.com/website/
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 31-07-11 22:10, in het totaal 4 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:46

ninjahoen schreef:
dit klinkt interessant, maar wil je dit nog eens schrijven voor een leek ;) bedoel je dat de 1e plant bezemkruiskruid is? of een van de andere, en zijn de pyrrolizidine alkaloïden giftig voor paarden?

Edit... ik heb al even gegoogled, maar het komt er dus op neer dat plant nr 1 (bezemkruiskruid) net zo giftig is als de JKK??

Ja de eerste 3 foto s zijn Bezemkruiskruid. De pyrrolizidine alkaloiden dat zijn de giftige stoffen net zoals in JKK, in de plant zelf zijn ze trouwens niet giftig, ze worden pas giftig als ze worden gegeten. Geen plantjes dus die in je wei horen. Misschien eens contact opnemen met de loonwerker want je komt er niet zo gemakkelijk van af.