Onlangs ben ik erachter gekomen dat mijn nieuwe weide vol berenklauw staat achteraan. Nu heb ik alles afgesneden omdat ik weet dat het sap ook bij paarden brandwonden veroorzaakt, maar ik vroeg mij af of het (al dan niet in gedroogde vorm, want het afval ligt nog op mijn weide) giftig is, want op internet vind ik beide. (aan de ene kant sites die beweren dat bereklauw bestrijden het best gaat via begrazing van groot vee (oa. schapen), niet giftig voor paarden en langs de andere kant mensen die beweren dat het wel giftig is)
zandvangers
Geplaatst: 30-07-11 20:05
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Over het algemeen kom je toch wel tegen dat dieren er aardig tegen kunnen en ze vaak zelf opeten.
Hier staat het er ook vol mee en ik dacht altijd dat ze er omheen aten. Tot een tijdje terug , toen ben ik in de dijkwei met strookbegrazing begonnen en viel het echt op dat als ik de ene dag de draad verzette en er dan bvb. 5 Bereklauwen bij kwamen.....die 's avonds ineens weg waren
Terwijl er dan toch nog zat gras her en der stond dus ze daar niet van pure armoede aan begonnen waren
Heb behoorlijk wat kruiwagens Bereklauw weggesneden omdat ik niet wil dat ze verder uitzaaien , en elke avond een kruiwagen bij de paarden gegooid die er dan meteen tevreden aan begonnen te knagen , ze lieten het hooi er zelfs voor staan
Hebben er niks van gehad , dus het zal inderdaad wel okee zijn
Het schijnt trouwens dat je als mens ook de Bereklauw kunt eten als je hem maar goed schilt en klaarmaakt. Schijnt nog erg lekker te zijn ook
Op zich is het trouwens ook nog best wel logisch dat eten niet zo'n probleem is , Bereklauwen werken zo dat als het sap op je huid komt er in eerste instantie niet zoveel aan de hand is , maar als die plek dan ook nog flink door de zon beschenen wordt dan krijg je brandplekken / blaren. Bij opeten komt het sap natuurlijk ook wel vrij maar komt er geen zonlicht meer bij.
Rena staat hier nu 2 jaar op de wei en het eerste jaar had ze wel wat blaartjes op haar snoet waar ik de Bereklauw van verdenk , maar daarna heeft ze daar nooit last meer van gehad
knollina
Geplaatst: 31-07-11 14:56
Volgens mij kan het geen kwaad. Paarden weten over het algemeen wel wat ze wel en niet kunnen eten.