Paard na jaren nog wennen op andere plek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard na jaren nog wennen op andere plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:32

Gewoon uit nieuwsgierigheid, iets wat ik me afvraag.
Kijk nogal eens bij de paarden die te koop staan (gewoon zomaar, heb geen plannen :+ ) en zeker met de crisis tegenwoordig zie je vaak dat mensen met spijt in het hart paarden moeten verkopen, paarden die ze zelf al jaren hebben, en die soms zelfs bij hen geboren zijn.

Nu stel ik me de vraag: kan een paard nog (makkelijk) wennen aan een andere plaats?
Als er altijd dezelfde omgeving is geweest, dezelfde eigenaar, dezelfde vriendjes, ....
Of is het zo dat een paard iets heeft van: zolang er gras & vriendjes & af en toe knuffels zijn maakt het niet uit waar ik sta?

tamary

Re: Paard na jaren nog wennen op andere plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:56

Hangt van het karakter en de opvoeding/training af. Geboren bij dezelfde eigenaar betekent nog niet dat die niet bv in de opfok/zomerwei geweest is en nooit op vakantie/wedstrijd/cursus is gegaan.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:07

Als een paard van plek verhuist duurt het enkele maanden voor hij volledig aangepast is. Bij sommige paarden zal je dat merken, bij sommige minder. Toen ik mijn paard verhuisde heb ik al duidelijk gemerkt dat het een aanpassing was. Hij ging dan ook van vaak op stal naar 24/7 buiten.
Ik geloof dat je een paard aan elke plek kan laten wennen. Zeker als je een bepaalde routine hebt, daar zijn paarden snel mee weg.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:09

Paarden kunnen zeker na lange tijd nog ergens anders wennen. Mijn pony heeft 12 jaar op een manege gestaan. Altijd op hetzelfde terrein, dezelfde binnebak, zelfde buitenbak, met buitenritten dezelfde rondjes, ze zag maar een heel klein stukje van 'de wereld'. Toen ze weg moest wegens artrose heb ik haar gekocht een naar een rusthuis gebracht. Ik heb verschrikkelijk in de stress gezeten omdat ik bang was dat ze niet zou kunnen wennen aan een ander thuis, want ze kon totaal niet tegen veranderingen. Binnen een week liep ze er rond of ze nooit ergens anders gewoond had :) .

Het ligt aan de plek waar ze terecht komen (als daar grote verschillen inzitten met de oude stal) en aan het karakter van het paard, maar zelfs die muts van mij heeft er niet moeilijk over gedaan. Zolang als het paard op 'n (voor dat paard) goede stal komt, zal 'ie er vanzelf aan wennen. 't is wel van paard tot paard verschillend hoe snel ze dat doen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:12

ik denk dat het ene paard het beter aan kan dan het andere en het wennen zal bij de een ook langer duren dan bij de ander, maar opzich lijkt het me niet zo'n groot probleem. mijn nu 31 jarige pony hebben we 2 jaar noodgedwongen ook moeten verhuizen en daarbij ziet hij mij ook minder, maar het gaat hartstikke goed met hem! hij heeft na een paar weken een lichte koliek gehad en verder nergens last van gehad. En er zaten best wel flinke verschillen met de vorige stal. Maar hij eet goed, gaat elke ochtend in galop de wei in en is echt vrolijk en zit goed in z'n vel, zou bijna zeggen beter dan ooit ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:21

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard. Ik denk dat die van mij heel erg slecht zou wennen.
Ze kan zoiezo niet tegen stress, krijgt ze allerlei nare kwalen van, schimmel, schuren, niet eten en dat soort dingen.
Verder is ze vrij eenkennig tegenover mensen ook dat zal best wat stress met zich met brengen.
Verder heb ik haar 4 jaar en is ze nog nooit echt weg geweest. Maar goed de andere paarden die er staan weet ik eigenlijk niet die staan er al meer als 10 jaar dus lijkt me heel normaal als die moeite zouden hebben met een andere omgeving, nieuwe paarden en nieuwe mensen en natuurlijk een hele andere routine.
Paarden die dan weer veel weg gaan, bv wedstrijden of cursussen die zullen minder stress hebben en zich sneller thuis voelen. Karakter speelt ook mee maar ik denk dat de ervaringen van de paarden zwaarder meetellen. Een paard dat bv al 20 jaar op de zelfde wei staat en nooit verder is gekomen dan dat zal denk ik veel moeite hebben, en kun je weleens terug gaan zien, bv vermageren door de stress zeker als zo'n paard ook nog eens totaal anders gehuisvest wordt. Van bv 24/7 wei naar 12/7 wei en 12 uur op stal, de hele routine is dan anders en zo'n paard zal het denk ik moeilijker hebben dan wanneer ze bv gewoon 24/7 blijven of gewoon de zelfde staluren aanhouden. Routine voor paarden is best belangrijk zodra je die gaat veranderen kan dat best wat problemen opleveren. Zeker als je dan ook nog eens vreemde paarden en mensen om zich heen hebben. En een totaal nieuwe omgeving.

Denk ook dat je dat vaak terug ziet in het gedrag van een paard, hoe grote aanpassing het is voor hun. Ik hoor en lees weleens dat paarden na verhuizing totaal "onhandelbaar" worden. Tja inplaats van het te steken dat ze dan een verkeerd paard gekocht hebben zou het niet verkeerd zijn zich te verdiepen in het feit dat het voor een paard heel wat is zo'n verhuis. Alleen al nieuwe paarden omzich heen dat is toch best pittig voor een paard hoor. Worden ze geaccepteerd of niet.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:35

Tigra_ schreef:
Paarden die dan weer veel weg gaan, bv wedstrijden of cursussen die zullen minder stress hebben en zich sneller thuis voelen.

Dat dacht ik ook altijd. Die van mij heb ik nu ruim 5 jaar. In die tijd veel meegenomen naar verschillende plaatsen. Ik rij recreatief
en ga vaak een weekend weg. Gewoon om eens in een andere omgeving te rijden of voor cursussen die ik volg. Dan staat ze dus steeds ergens anders op stal of in de wei.

Ik ging ook regelmatig met de trailer naar een vriendin en na het rijden werd ze daar dan ook tijdelijk in een paddock gezet. Dan dronk
ik nog even wat en gingen we weer terug naar haar eigen stal. Bij die vriendin staan verschillende paarden die van dezelfde fokker
af komen als waar die van mij vandaan komt. Die paarden kent ze dus ook.

In april ben ik van stal veranderd. Ze staat nu bij die bewuste vriendin in pension. Dan zou je denken dat ze weet waar ze is en zich daar op haar gemak voelt. Ze is er tenslotte al vaker geweest, ze kent de paarden en het is sowieso al geen stresskip.
Gek genoeg begint ze nu pas een beetje haar draai te vinden in de groep.
Dat is ook eigenlijk het grootste verschil met haar vorige stal en zal best meespelen. Op de oude stal stond ze samen met 1 ander
paard en dat was echt een vriendin van haar. Daar gingen ze 's nachts ook op stal en haar vriendin stond in de box naast haar.
Nu staat ze 24/7 buiten in een groep van een stuk of 8. Dan moet ze toch haar plek in de rangorde vinden.
Maar goed, zoals gezegd gaat dat steeds beter.

Ze kunnen er dus best aan wennen, alleen zal de ene daar meer tijd voor nodig hebben dan de andere.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:41

daar went een paard wel aan.
bij de oudste van mij heeft het wel een jaar geduurd voor ze helemaal op de'r plaatsje was.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:05

Ik heb een erg gevoelige volbloed merrie, toen ze bijna 8 was heb ik haar gekocht van haar fokker (daar geboren en opgegroeid, altijd met haar moeder en zusjes gestaan, ook niet in de opfok geweest). Ze heeft zich goed aangepast en geniet volgensmij ook erg van de aandacht van 1 persoon.
Enig verschil is dat ze daar de dominantste merrie was in de groep met haar zusjes en moeder, hier in een nieuwe groep merries (ze staat hier al 1,5 jaar inmiddels) staat ze nog altijd vrij laag in rangorde. Ik weet niet waar dat aan ligt, mogelijk zegt het ook wel wat over haar moeder en zusjes, het zijn allemaal hele zachte karakters.

En ze is zich rotgeschrokken van de eerste kennismaking met een op haar af denderende fjord :)) Ze trekt nog steeds niet echt naar koudbloeden, heeft altijd met arabieren gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:24

Ireen_ schreef:
En ze is zich rotgeschrokken van de eerste kennismaking met een op haar af denderende fjord :))

Whahaha, dat zal inderdaad wel een shock geweest zijn _O-

Maar bedankt voor de reacties allemaal! :)