Pony boventanden versleten erg of niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PollyBarney

Pony boventanden versleten erg of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 01:08

Hoi
Vrienden van ons willen een pony kopen..Maar deze heeft zo goed als geen boventanden meer zagen we vandaag.
En de ondertanden zijn in het midden weg gesleten.Niet zo erg als de boventanden maar toch wel.En die zijn ook heel lang..
De pony zou 15 zijn volgens paspoort..
Ik vermoed dat de pony heel erg kribbenbijten deed..Hij stond bij de eigenaar op de wei en ik heb het de pony hier eigenlijk nog niet zien doen.
Of natuurlijk niet opgelet..
Wat vinden jullie hiervan??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:31

is waarschijnlijk een teken dat de pony aan luchtzuigen doet,laat dat dus nakijken.
het die kan een maagzweer hebben en moet dan eventueel behandeld worden.

tamary

Re: Pony boventanden versleten erg of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:35

Kan problemen geven met grazen/dingen afbijten dus even kritisch naar laten kijken door DA die ook goed is met tandproblemen. Lengteverschil van de voortanden is iets waar een tandarts regelmatig voor moet komen, dus extra kosten. Verder inderdaad mogelijk luchtzuiger/kribbebijter en dat is mogelijk indicatie maagklachten/stressgevoelig, sommige luchtzuigers zijn ook gevoelig(er) voor koliek. Veranderingen van voer, stal, groep etc. geven stress en dan komen dit soort "ondeugden" vaak weer tevoorschijn.

Met het grote aanbod van paarden nu zou ik serieus overwegen om verder te kijken naar een gezond dier, zeker als deze mensen nog weinig/geen ervaring met eigen paarden hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:49

versleten tanden krijg je niet meer terug, als dat dier 15 is en dan al zo'n slecht gebit heeft, moet je je realiseren dat je een heeeeeeeleboel jaren heeeeeel veel extra werk hebt met voeren... En dat het problemen kan geven zo'n dier op latere leeftijd op gewicht te houden en je extra kosten aan de dierenarts/gebitsverzorger zult hebben. Dat moet je maar net willen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:51

Ik dacht ook meteen aan een kribbebijter, toen ik jouw openingspost las.
Daar mogen je vrienden nog wel eens goed naar kijken en over nadenken.
Het is wel lastig, als een pony zulke slechte tanden heeft, dat blijft altijd tobben om zo'n paard op gewicht te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:00

PollyBarney schreef:
Hoi
Vrienden van ons willen een pony kopen..Maar deze heeft zo goed als geen boventanden meer zagen we vandaag.
En de ondertanden zijn in het midden weg gesleten.Niet zo erg als de boventanden maar toch wel.En die zijn ook heel lang..
De pony zou 15 zijn volgens paspoort..
Ik vermoed dat de pony heel erg kribbenbijten deed..Hij stond bij de eigenaar op de wei en ik heb het de pony hier eigenlijk nog niet zien doen.
Of natuurlijk niet opgelet..
Wat vinden jullie hiervan??

Ik heb sterk het vermoeden dat het paspoort niet bij de pony hoort en dat de pony ongeveer de dubbele leeftijd heeft van wat het paspoort vermeldt.......

Naarmate paarden ouder worden, worden de voortanden langer en komen rechter in de mond te staan (meer vooruit gestoken dus). Aan de hoek tussen onder- en boventanden kun je een redelijke inschatting maken van de leeftijd.
http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... /gebit.php

http://planete-du-cheval.over-blog.com/ ... 34837.html beetje naar beneden scrollen voor een duidelijk plaatje van standen in verhouding tot leeftijd.