Vlechten 24/7 op het land.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Vlechten 24/7 op het land.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:52

De zoek functie heb ik al gebruikt maar veel kan ik er niet over vinden.

Mijn shet staat 24/7 op het land en schuurt af en toe. Ook zitten er af en toe klitten en klittenplantjes in zijn manen. Hierdoor wilde ik ze in gaan vlechten. Maar zijn er meer mensen die dat doen? En wat voor vlechten maken jullie hengstenvlecht of andere vlechten?

Wat me een beetje tegenhoud is dat ik bang ben dat hij blijft hangen of hele vlechten er af schuurt. Ik maak ze nu iedere dag klitvrij en spuit ze in met antiklit spray alleen het resultaat is niet zoals ik zou willen.

:) Alvast bedankt.

_Aurora_

Re: Vlechten 24/7 op het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:57

Ik wissel het af maak wel eens een hengstenvlecht en dan weer gewone vlechten. Bij mij staat hij overdag buiten en s nachts binnen. Komt het schuren niet ergens vandaan?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:06

_Aurora_ schreef:
Ik wissel het af maak wel eens een hengstenvlecht en dan weer gewone vlechten. Bij mij staat hij overdag buiten en s nachts binnen. Komt het schuren niet ergens vandaan?

Oke, ja ik heb voor het schuren regelmatig een DA gebeld. De eerste keer schuurde hij extreem toen hij heel dik in zijn wintervacht zat en het ineens heel warm was waardoor hij ook kale plekken op zijn lichaam kreeg. Toen heb ik een shampoo gehad en hebben ze een schaapje genomen (voor schimmels ) daar kwam niks uit en die shampoo werkte ook niet. Toen heb ik hem geschoren en was het probleem over.

Nu schuurt hij "af en toe". Paar weken terug kwam ik op het land en had hij zijn staart geschuurd waardoor er behoorlijk wat schade was gemaakt (ik bedoel de haren hiermee he het is niet dat hij wonden had ;)) Hierna heeft hij niet meer geschuurd. Ook had hij aan 2 kanten manen maar aan een kant heeft hij de helft weggeschuurd en dan stopt hij weer met schuren. Op advies van de da ben ik met voeren uit gaan kijken (te veel suikers en eiwitten in het voer) al hij niet te dik is. Hij wordt iedere dag ingespoten met antivlieg (misschien dat het lichte zomerexeem was).. Maar het valt wel op dat hij meer schuurt als we met de sulky naar buiten zijn geweesd.. waarschijnlijk door de warmte..

Hij schuurt nu bijna niet meer en het is ook niet dagelijks maar af en toe mistie een plukje haar.. :o

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:59

Als ze kunnen schuren, zou ik je shet niet ingevlochten laten staan. Bij mijn trekpaard is er zo eens een hele vlecht verdwenen... Hij staat nu ergens op het land waar hij niet kan schuren en dus laat ik hem gewoon ingevlochten staan!

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:37

Mijn verzorgpaardje Thys staat 24/7 met een hengstenvlecht in 't land en op stal. Niet voor het schuren of wat, maar om zijn manen sneller te laten groeien.

Wel rijd ik regelmatig met losse manen zodat het wel eventjes kan luchten, en we vlechten om de week de andere kant op. Zodat het niet continu vast zit zeg maar.

Maar als hij een plekje heeft op 't land waar die lekker tegenaan kan gaan schuren zou ik 't niet doen. Dan kan je inderdaad zoals Grobegni zegt opeens een hele vlecht kwijt zijn. Succes.

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:54

Aaaals ik mijn pony vlecht, doe ik geen hengstenvlecht/merrievlecht. Dan is het net wat makkelijker om de vliegen te verjagen. ;) Ik doe ze meestal in miniscule vlechtjes. Maar pas op he! Dat aaals je pony schuurt, er niet opeens een hele vlecht weg is!

Suc6

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:58

Ik zou zelf alleen niet gaan vlechten als hij echt blijft schuren, want anders heb je ineens ipv een mooie bos manen helemaal nix meer, en schuurt hij alles kapot omdat t vast in een vlecht zit...
Maar mocht ie zo niet schuren, alleen af en toe, kun je altijd afwisselen..
En zou ze zowiso om de zoveel daagjes ff loshalen doorkammen en eventueel opnieuw doen, zodat alle losse haren eruit kunnen, en hij niet als nog gaat schuren van je jeuk door losse haren..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:20

Oke bedankt voor de reacties... Ik laat het vlechten maar achterwege het is nu al niet veel maar dan heeft hij dalijk helemaal niks meer ;)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:27

ik laat soms bij mijn verzorgshetje van die normale los vlechtjes er in zitten. Dit is bij mij altijd goed gegaan :j Ik doe dit omdat zij ook ontzettend houd van schuren!!! En ik niet!!!

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:03

ik maak altijd hengstevlechten. deze ponys hebben zomerexceem en schuren ook veel. :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:57

Maar staan deze ponys binnen of buiten? En zijn jullie dat niet bang dat hij een hele vlecht wegschuurd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 01:13

In de zomer vlecht ik de manen van mijn paard, hij heeft een hele dikke bos en wanneer het gevlochten is is het veel koeler op zijn hals. Tijdens het vlechten merk je meteen effect, mijn ruin is niet zo van het getrut aan z'n haar maar staat netjes stil tijdens het kammen en vlechten. Het brengt verlichting.

Heb het idee dat hij zijn staart en, wanneer ze los zijn, zijn manen schuurt vanwege het warme en/of broeierige weer. Er kan geen lucht bij, en hij heeft het dan warm. Hij schuurt minder wanneer hij is ingevlochten, heb ik het idee. Ik maak aan de kant waar hij het meeste manen heeft 8 of 9 vlechten, aan de andere kant een stuk of 4, daar heeft hij minder manen. Om de zoveel tijd vlecht ik ze opnieuw. En komende winter ben ik van plan om een streep haar vlak onder zijn manenkam te scheren, zodat het niet gaat broeien in de wintervacht onder al die manen.

Mocht hij tijdens het schuren een vlecht afschuren dan heeft hij nog genoeg haar over om dat eventueel te camoufleren. Maar eigenlijk boeit het me niet zo, hij hoeft niet naar de keuring ;)

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:56

Ik zou hem ook niet invlechten als ie schuurt, wat zegt de DA hiervan?

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:46

niet invlechten hoor, ik raad het echt af

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:59

Ik heb een tinker met gigantisch veel manen, zij staat 24/7 op het land (met schuilstal) en haar haar doe ik steeds in ongeveer 5 of 6 vlechten, anders zijn ze echt meteen in dreadlocks. Deze vlechten laat ik er meestal 1 week in en dan laat ik ze wel eens een dag of 2 'luchten' want steeds vast is ook niet goed natuurlijk. Voor te rijden doe ik een hengstenvlecht in.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:56

NicoleL schreef:
Ik zou hem ook niet invlechten als ie schuurt, wat zegt de DA hiervan?

DA heb ik al laten komen voor het schuren,
er is toen een kweekje gemaakt voor eventuele schimmels maar hier kwam niets uit en moest hem wassen met een shampoo voor eventuele luizen (die hij op dat moment niet kon ontdekken)

Hij krijgt nu aan zijn linkerkant een mooie volle bos met manen aan de rechterkant mist hij de helft (hij had manen aan 2 kanten) maar dit ziet er niet lelijk uit.

Zijn staart schuurt hij wel (aan de bovenkant) maar na aanschaf van een goede vliegenspray en een mengelstje door zijn voer is dit wel een stuk minder geworden al ziet het er niet echt mooi uit...

Ik ben bang dat het toch een lichte vorm van exeem is, hij hoeft niet naar de keuring en het ziet er uit dat hij er niet super veel last van heeft... mocht het erger worden komt de da uiteraard weer langs :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:24

Misschien te veel suikers in het voer?

een ijzeren ronde paal in het land zetten, dan kan hij schuren wat hij wilt maar haren raken ze (volgens mij) niet kwijt (misschien is het een fabeltje hoor :) )
en zorgen dat hij niet bij de omheining kan dan he :p

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:02

_Aurora_ schreef:

Dat doe ik ook. Eerst Anti-klit erin of Cowboy Magic en dan vlechten en eens in de zoveel keren eruit halen opnieuw anti klit of cowboy magic en ze worden steeds langer.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:17

Lillian__ schreef:
Misschien te veel suikers in het voer?

een ijzeren ronde paal in het land zetten, dan kan hij schuren wat hij wilt maar haren raken ze (volgens mij) niet kwijt (misschien is het een fabeltje hoor :) )
en zorgen dat hij niet bij de omheining kan dan he :p

:) Ja dat kan ook nog , hij krijgt wel aangepast voer nu hoor brok waar weinig in zit en af en toe een broodje.
Helaas is schrikdraad geen optie bij ons en heeft hij enorm veel schuurmogelijkheden (dan kan ik het halve land afbreken, schuilstal, hekjes enzenz) en er staan ook nog 2 bomen op waar hij af en toe goed gebruik van maakt :') . Als ik een schuurpaal maak (met borstels) gebruiken ze die dan ook? Of ga ik het daar alleen maar van stimuleren?

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:17

Tiffany schreef:
Maar staan deze ponys binnen of buiten? En zijn jullie dat niet bang dat hij een hele vlecht wegschuurd?

Mijn shetje staat 24/7 buiten en ik ben altijd wel een beetje bang dat ze er een vlecht bij afscheurd. Maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Ik doe ook nooit hele strakke vlechtten maar wat losjes en de elastiekjes ook dus zou ze een keer vast raken met de vlecht trekt ze de vlecht eerst los voordat ze de vlecht vanzichzelf trekt :P Ik merk ook dat ze minder schuurt met vlechtten in.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:23

Een van mijn verzorgpaarden schuurde in de lente haar halve manenbos eraf. Gewoon invlechten met meerdere vlechten. Lekker een poosje (weekje) laten zitten, uitkammen en opnieuw invlechten. Nooit langer dan 2 weken laten zitten.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:37

Ik ken ook een haflinger met vlechten. Ze heeft 6/7 vlechten ofzo in