Paard springt over alle hekken heen, HELP!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Paard springt over alle hekken heen, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:38

Op stal hebben we een paard wat vorig jaar van landje naar landje hopte.
Op zich niet zo'n probleem, maar het paard raakt snel te zwaar, dus werd het op een gegeven moment wel een probleem.
Hij stond overigens samen met andere paarden.
Dit jaar is het erger geworden, hij springt daadwerkelijk overal overheen! :(
We hebben hem nu op een stuk op het erf staan en dit afgehekt met een hek van 1.80 hoog
en vorige week is ie daar overheen gekomen... :?
Daarna is hij zelfs over het hek gesprongen die het erf afsluit en over de weg naar de grote weilanden gelopen...
Levensgevaarlijk dus.
Hij staat op het moment dus op dat stukje en gaat aan het eind van de dag naar binnen.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips?
De laatste optie zou binnen houden zijn, maar dit willen we hem niet aan doen. :n

Ambiiee

Re: Paard springt over alle hekken heen, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:22

Een paard van een oud stalgenootje deed dit ook, die heeft hem gekluisterd. MAar daar heb je ook weer voordelen en nadelen van..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:53

Dat zei een boertje uit de buurt ook al maar dat lijkt me niet zo'n strak plan,
volgens mij kan hij daar nog makkelijker zijn benen mee breken...

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:56

Kun je geen schrikdraad voor het hek hangen? Misschien blijft dat paard dan uit de buurt van het hek...

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:01

Jaha altijd gezellig een paard die dit doet...mijn schoonvader had er ook zo 1 bij staan en kon hem altijd verderop ophalen..ook alles geprobeerd maar niks hielp omheining op 2 meter en nog dr overheen dat dat beest niet ontdekt is in de sport zei ik al..was vreselijk..net wat je al zegt kluisteren werd voor hem ook bijna de slacht..hij ging het toch proberen de macho..op zijn giechel en niet meer overeind kunnen komen de dreumus..hij heeft hem er dus echt voor weggedaan wat hem aan het hart ging maar was echt geen doen meer.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:05

Schrikdaad? Straks blijft ie erin hangen? Dan is het leed helemaal niet meer te overzien.

Jeetje Kyra, wat een happening?? En bijv 3 meter voor het hek, een draad spannen met een goeie klap stroom?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:09

Het hek zeg maar /- zo maken? dat er een stuk naar binnen steekt waardoor hij met zn hoofd tegen schrikdraad aankomt en een flinke klap krijgt?
Wat ook kunt doen is eens in een hoekje gaan zitten met een schrikdraad in je hand, met flinke volt erop, en zodra hij in de buurt van het hek komt trek je de lijn naar hem toe zodat hij een flinke klap krijgt.
Niet zo'n leuke manier maar misschien krijgt hij dan wat angst/respect voor het hek..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 21:29

Helaas geeft hij helemaal niks om het stroompje (volgens hem :+ ) wat er doorheen gaat. :(
De draad is aangesloten op een lichtnet stroomapparaat dus geeft nog een hardere klap als die in het land (die is op een accu).
het is nu al een paar dagen weer goed gegaan, maar het is natuurlijk weer wachten tot het moment tot meneer het weer in zijn bol krijgt.
Deze pensionklant de deur sturen is geen optie, het zijn erg leuke mensen en je ligt het probleem bij een ander, dat is niet fraai vind ik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:33

Springen ze zelf met dit paard?

Ik heb dit een paar keer meegemaakt, het stopte vanzelf toen ik zelf met die paarden ging springen.
Nu heb ik weer een paard wat de wei uit springt als hij dat een goed plan vindt.
Hij is nog redelijk groen, maar ik hoop binnenkort toch wat met hem te kunnen gaan springen en dan hoop ik dat het weer afgelopen is.

En toch wel erg indrukwekkend hoor, dat hij zo enorm hoog springt.
Dat paard moet de topsport in!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:34

Aan de ketting of inderdaad kluisteren. Je kunt wel met stroomdraad gaan werken maar hij springt, dat weet je, en dan blijft hij hangen in het draad met alle nare gevolgen van dien. Kluisteren is inderdaad ook niet zonder gevaar en ook aan de ketting leggen is natuurlijk niet zonder nadelen.

Maar ja, je kunt hem ook binnen houden maar eigenlijk is dat ook geen optie.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:50

lastig ik hou dit even in de gaten want een vriendin van mij heeft dit probleem ook..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:54

Kluisteren is ook iets waar je een paard aan moet laten wennen. Als hij weet tot hoever hij kan gaan is het niet gevaarlijk. Je moet ze er natuurlijk niet in een keer omdoen als hij dit nog niet gewend is.

(je moet eerst boven de "knie" beginnen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:55

Te zware klap stroom kan tot de dood leiden, paarden hebben geen grote tolerantie voor stroom.
Paard zoekt duidelijk voedsel, heeft blijkbaar altijd trek. Dik worden is een probleem, zeg je, maar wellicht geeft stro eten op het land met de andere paarden genoeg voldoening en ze krijgen er zo'n vol gevoel van dat springen niet het eerste is dat in ze opkomt.
Als je dat op gezette tijden geeft, zal hij rond blijven hangen om er op te wachten.

Op gezette tijden andere aantrekkelijke dingen bieden helpt natuurlijk ook. Denk aan borstelen, wandelen, worteltje voeren etc.

En wat hier voor ook gezegd wordt, laat hem af en toe springen als werk, dan is het in de vrije tijd wellicht niet zo aantrekkelijk meer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:59

Dat vind ik ook een mogelijk goede oplossing: met een volle maag de wei in. Evt een graasmasker omdoen. Dat is veel goedkoper dan een hoger hek. ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:05

Ik heb ook zo'n paard gehad..

Je moet er wel tijd voor hebben maar wat ik heb gedaan is achten tot hij het deed,daarna meteen pakken en helemaal in z'n uppie in stal gezet..
Heb dit 3 keer gedaan en hij is nooit meer ergens overheen gesprongen..

Maar ik heb dit probleem toen wel meteen aangepakt en volgens mij doet die van jullie het al een hele lange tijd waardoor de zelfbeloning,want dat is het natuurlijk,alleen maar is versterkt dus meestal krijg je het dan niet meer zo afgeleerd.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:49

Het paard gaat met een volle maag het land in want mag op stal onbeperkt hooi eten,
daar wordt hij niet zo dik van.
Er wordt met het paard gesprongen, laatst nog een oefenparcours in Schoorl.
Hij vind het werkelijk prachtig, hoe hoger hoe beter! :D

In zijn eentje op stal zetten heet geen nut want dat staat hij nu iedere nacht,
de andere paarden blijven gewoon buiten en hij vind alles prima.

Lusitana: hij krijgt idd ook op het land hooi bij en dan kan hij ook gras eten.
Hij wordt elke dag gereden en gaat regelmatig mee naar de club en het duin/strand,
veel afwisseling dus.
Ook mag hij wel eens los springen in de bak of spelen (soort van join up).

Ik heb het idee dat hij het aan het einde van de dag zat is op het land en
daar weg wil en dus eruit springt.
Hij gaat nu wat eerder naar binnen en het gaat een aantal dagen goed,
(even afkloppen! ;) ).

Wel fijn dat iedereen even mee denkt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:34

Heb je hem zelf zien springen , of kan het ook zijn dat hij er tussen of onder door glipt ? :P

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:09

Ja we hebben hem zien springen... :+

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:08

Ambiiee schreef:
Schrikdaad? Straks blijft ie erin hangen? Dan is het leed helemaal niet meer te overzien.

Jeetje Kyra, wat een happening?? En bijv 3 meter voor het hek, een draad spannen met een goeie klap stroom?

Ja dat was me er 1 hoor...ik hou wel van die grappenmakers maar dit werd echt te gevaarlijk..hij vond het ook vreselijk om hem weg te doen..ik had het niet gedaan maja en net wat je zegt dan maar 3 meter hoge omheining..hij had toch altijd vreten zat en verveelde zich echt niet maar hij maakte er zelf een sport van om weide te gaan hoppen...het is echt een groot probleem dat weet ik wel..gaat natuurlijk een keer fout..klap stroom dr op tja nou heb hier een hengstje staan en die maakt het ook niet uit hoeveel stroom erop staat..hij pakt het lint in zijn bek en trekt zo de boel aan gort..de meeste hier hebben respect voor stroom maar hij dus niet..dat garandeerd dus ook niet dat ze in de weide blijven.
Ik dacht zelf een dubbele hein te zetten dan word de trek om eroverheen te gaan maybe minder..ja schiet me ook zomaar te binnen hoor.