drie paarden met schuilstal voeren, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

drie paarden met schuilstal voeren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:11

Op de stal waar ik sta met mijn twenter,staat er nog een 4 jarige merrie.
augustus of september komt mijn 15 jarige merrie (de moeder van de twenter) er ook nog bij.
we hebben een schuilstal van 8*4 meter, met de opening op een van de korte zijden, in het diepste deel van de stal is er een soort van grote hooiruif, waar de twenter en 4 jarige altijd rustig staan hooi te eten. daar hangen er ook 2 emmers waar ik ze krachtvoer uit voer, dit gaat nu perfect.

échter, mijn 15 jarige heeft voedernijd, en tolereert geen enkel ander paard bij haar hooi en haar krachtvoer, ik voeder echter onbeperkt (momenteel krijgt ze geen onbeperkt hooi), dus ik hoop dat ze allemaal rustig die voederruif kunnen delen als ze merken dat er altijd hooi voorhanden is.
ik heb ze vandaag eens alledrie samen gezet, moeder met twenter is geen probleem, maar moeder met de 4 jarige ging niet van een leien dakje.
de 15 jarige ontwijkt wel, maar de 4 jarige heeft enkele keren beginnen inmeppen (en goed teruggekregen ook), maar heeft de 15 jarige ook eens in de stal geblokkeert en beginnen inslaan erop (zie je het voor je, twee belgische trekpaardmerries, in een "kleine" stal, met de konten naar elkaar aan het meppen?)

hoe pak ik dat het best aan ivm voeren van hooi (buiten de stal kan ik ze niet overdekt voeren) en ook van krachtvoer? (ze krijgen iedere dag een beetje brok, zo komen ze makkelijker voor de staleigenaars bij het verweiden etc)
normaal verhuis ik ze in augustus, kunnen ze nog de hele grote weide op met genoeg gras, en komen ze pas in september of oktober weer altijd in de kleinere weides te staan waar ze bijgevoerd moeten worden.
als het droog is gooi ik vaak nog een portie voordroog of hooi in de weide, of in hooizakken, maar bij natte periodes is dat geen doen, helaas ...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:53

Ik heb op verschillende plaatsen in de paddock grote bakken staan.
Daar gooi ik hooi in. Ook als het regent.
En dan zover mogelijk uit elkaar. De paarden hebben dan allemaal een eigen plek om
hooi te eten.

Paarden vinden het niet zo erg om in de regen te eten hoor ;)
En iedere dag even het water eruit laten lopen.
Werkt super!

Ik heb ook zo'n dominant krengetje erbij staan :D

Succes! :(:)

Duhelo

Re: drie paarden met schuilstal voeren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 11:27

het in de regen staan vinden ze inderdaad niet erg, probleem is wel dat het hooi nat wordt, en ze het dan niet meer eten, en probleem is ook dat we op heel natte grond staan, dus je zakt er gauw tot in je enkels in weg.
in het algemeen hebben we enkele drogere plaatsen in het kleine weitje, maar als er daar hooi staat is het in no time ook modder, en door de modder raak ik ook niet aan de voederplaatsen met de kruiwagen ...