Paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:15

Op het moment is het land door de vele regen veel te nat voor de paarden. Dus staan ze in de paddock. Aan het einde van de ochtend gaan ze de paddock in en aan het einde van de middag haal ik ze er weer uit. Dan gaan ze op stal met verharde uitloop. In de paddock wordt geen hooi gevoerd, omdat ik het zand schoon wil houden. Nu vraag ik mij af hoe anderen dat doen. Voer je wel gewoon in de paddock, laat je ze max. ... uur in de paddock of gaat het bij jou anders?

_Aurora_

Re: Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:44

hier staan ze nu ook in de paddock en gaan ze er rond 11u heen en rond 16u weer naar binnen. Bij ons wordt ook geen hooi gevoerd ivm het zand.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:46

Mijn pony's staan 24/7 in de paddock/bak. we hebben 1 vaste plek voor het voeren, anders kanhet altijd nog in een specie ton.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:19

Kun je geen klein uitloopje aan de paddock maken op het beton/stenen waar je een voerbak kunt plaatsen?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:23

wij hebben van die grote houten hooibakken in de zandpaddocks. Als je er een net overheen doet dan knoeien ze nagenoeg niks op de grond. Mischien dat een optie?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:43

Hier gaan ze rond 10 uur de paddock in, krijgen ze rond 12/1 uur allemaal
hooi of kuil in speciebakken en rond 4/5 uur gaan ze weer naar binnen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:23

Mijn mij lopen ze de hele dag in de paddock, ook 's nachts als het zand droog genoeg is.
Ik voer daar dus ook.
Hier wat voorbeelden hoe ze er bij mij bij staan.

AfbeeldingAfbeelding

De andere netten hebben een stroomdraadje erboven gekregen (zonder stroom, maar dat snapt Boon niet :D ) en een paar wasmanden (met hartjes) :D
AfbeeldingAfbeelding

Ik heb nu in totaal 8 eetplekken voor de dames :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:20

R0oszs schreef:
wij hebben van die grote houten hooibakken in de zandpaddocks. Als je er een net overheen doet dan knoeien ze nagenoeg niks op de grond. Mischien dat een optie?

Heb je er een foto van? De paddock is net aangelegd en wil het zand echt schoon houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:22

Bij ons hebben de paarden de paddock dag en nacht tot hun beschikking, 's ochtends en 's avonds wordt er hooi gevoerd op een bestraat stukje (eerste stuk v/d paddock) Daar staan ze ook meestal als het lang regent.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:24

e_horse schreef:
Kun je geen klein uitloopje aan de paddock maken op het beton/stenen waar je een voerbak kunt plaatsen?

Nee, het is niet mogelijk om een betonnen uitloop aan de paddock te maken. Aan alle kanten is geen ruimte meer.

Dubbeldun: Waarom heb je nou een stroomdraadje boven die voernetten?
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 26-07-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:26

En wat tegels IN je paddock?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:31

Ik heb de mijne ook regelmatig op het zand staan (buitenbak) in deze omstandigheden. Ik zet ze niet langer dan 3 a 4 uur zonder hooi. Langer, dan hang ik 2 fijnmazige hooinetten (van nickyu hier op Bokt) op aan de bomen aan de rand van de bak. Ze knoeien dan wel iets, maar eten dat zelf ook grotendeels weer op. Niet te veel hooi geven dus, maar zorgen dat ze de restjes ook eten. Ik heb 2 ringen aan 2 bomen geschroefd en hang ze daar aan op. Ze hangen dan net buiten de bak, en boven het schrikdraadje. Het knoeit dus iets, maar niet veel (en ik ben heeeeeel netjes ;-)).
Veel uren zonder ruwvoer bevordert ontstaan van maagzweren. Schijnt dat enorm veel paarden daar aan lijden zonder dat eigenaren dat weten. Sinds ik dit weet let ik er meer op.
Laatst bijgewerkt door stefje op 26-07-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:32

hestejente: ik heb een flinke laag zeezand in de paddock en ik denk dat tegels niet stabiel genoeg blijven liggen als ze erop gaan staan. Zo'n houten bak met net lijkt mij dan op zich wel iets, maar dan wil wel zeker weten dat al het hooi er netjes in blijft.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:43

Ik denk dat je niet ontkomt aan iets knoeien. Paarden geven rotzooi :-). Je kunt restjes af en toe opruimen, even harken uit het zand, het rot niet zo snel dus dat is wel te doen.
Mocht je hooinetten gaan gebruiken dan kun je er ook nog enkele over elkaar heen doen, des te minder wordt er geknoeid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:44

En van die betonnen platen dan? Ze zijn ongeveer 1,5 meter in het vierkant. Die hebben wij ook op een deel van de paddock liggen, die dingen zijn loeizwaar en blijven volgens mij op elke bodem liggen behalve drijfzand en steile rotsen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:48

Of rubber matten, goed waterdoorlatend, met stoepbandjes eromheen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:53

Kan ook inderdaad :j Lijkt me dat je met de bodem van TS in ieder geval iets moet hebben dat een groot oppervlak heeft, en geen stoeptegeltjes.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:54

Bedankt voor de tips, ik ga kijken wat ik ermee kan doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:10

it_is_me schreef:

Omdat de bonte de gewoomte heeft om aan de ene kant van het net staand vanaf de andere kant te eten. Hierdoor durft het andere paard niet meer te eten of ze blijft met de sluiting van haar regendeken in het net hangen.
Een simpel stroomdraadje verhindert dit :)
stefje schreef:
Veel uren zonder ruwvoer bevordert ontstaan van maagzweren. Schijnt dat enorm veel paarden daar aan lijden zonder dat eigenaren dat weten. Sinds ik dit weet let ik er meer op.

Klopt, veel paarden lijden aan maagproblemen en sommige eigenaren doen dan bijv. een afknellende luchtzuigband om ipv het probleem aan te pakken.
Overigens heb je na 10 uur kans op stil komen te liggen darmen wat koliek kan veroorzaken.
Daarom wordt er ook aangeraden op vaker kleine porties te voeren.
Door de slowfeeders belet je het paard dus om met grote happen snel door zijn voer heen te gaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:14

ik heb een pad gemaakt naar de stal met verharde uitloop.
daar kunnen ze hooi eten [of wat stro knabbelen als het hooi op is] en altijd schuilen voor zon/regen.
ideaal,had ik jaren eerder moeten doen. :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:18

[/quote]
Klopt, veel paarden lijden aan maagproblemen en sommige eigenaren doen dan bijv. een afknellende luchtzuigband om ipv het probleem aan te pakken.
Overigens heb je na 10 uur kans op stil komen te liggen darmen wat koliek kan veroorzaken.
Daarom wordt er ook aangeraden op vaker kleine porties te voeren.
Door de slowfeeders belet je het paard dus om met grote happen snel door zijn voer heen te gaan.[/quote]

Hier ben ik mij ook bewust van, maar het valt niet mee om de juiste manier van voeren te vinden.
Veelal geeft het teveel rotzooi en of hebben ze het alsnog veel te snel op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:46

Ik heb een Hartog bak met hooi in de paddock staan, daar krijgt ze 's morgens en 's middags hooi of compactgras in, en 's avonds krijgt ze weer hooi op stal.
Hooi gooit ze wel vaak over de rand, maar als ik dan 's avonds de mest uit de paddock haal hark ik gelijk even het overgebleven hooi uit het zand en gooi dat in de kruiwagen, is het weer netjes... 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:59

Gewoon een hooinet met 30mm mazen ophangen zoals DD , tegels of een stuk rubber of iets eronder zodat ze daar hooi op kunnen morsen....kleine investering en zeer groot plezier voor de paarden :j

Hier hebben we de hooinetten gewoon in en aan de stal met verhard uitloopje die direct tegen de paddock aan ligt. Kunnen ze lekker zelf hun eigen leventje leven :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:35

it_is_me schreef:
e_horse schreef:

Nee, het is niet mogelijk om een betonnen uitloop aan de paddock te maken. Aan alle kanten is geen ruimte meer.

Kun je het pad tussen de stal met stenen uitloop en je zandpaddock niet omheinen zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen?

Ik heb een stal, daaromheen bestrating met hooibakken en dan de zandpaddock. Als de paddock erg nat is staan ze uit zichzelf veel in stal of op de bestrating. Als ze willen rollen, rennen of spelen zoeken ze de zandpaddock op. En eten kunnen ze op de stenen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:56

Bij slecht weer hou ik de paarden ook bij huis op de paddock. Daar staan 2 houten kuubkisten waar ik het hooi in voer. En ze morsen echt bijna niets uit de kisten. Echt ideaal.