droog hooi in plastic?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

droog hooi in plastic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:11

Wij hooien altijd van ons eigen land ;)
Na drie a vier dagen worden er balen gemaakt en in plastic gewikkeld.
We hebben dan kuil/voordroog hooi.

Ik vraag me nu af: kunnen we ook gewoon droog hooi in plastic laten wikkelen?
We hebben tijdens de zomerperiode namelijk veel minder paarden op stal. En als het erg warm is,
is zo'n groot pak voordroog binnen een paar dagen verschimmeld.

We hebben geen ruimte genoeg om pakjes droog hooi binnen op te slaan.

Wie weet een antwoord op mijn vraag? ;)

Anoniem

Re: droog hooi in plastic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:13

het hooi wat ik nu heb is ook gewoon kurkdroog hooi in balen van 400 kilo..

geen last mee..
dus ja dat kan

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:15

De pakjes hooi die ik koop zijn ook in plastic verpakt. Ik weet alleen niet hoe lang dat het gedroogd wordt voordat het in plastic gewikkeld wordt.
Moet zeggen dat ik het erg prettig vind, zit naar mijn idee veel minder stof in dan in de 'normaal' verpakte pakken hooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:22

Alles wat je in plastic verpakt gaat fermenteren. Als het zó droog is dat het echt hooi is (85% droge stofgehalte) lukt dat fermenteren niet goed meer. Hooi is het dan echter óók niet meer als je het dichtsealt, en zodra je een pak openmaakt zal je hetzelfde bederf krijgen. Je kunt hooi wel buiten onder plastic opslaan, maar niet door het dicht te sealen. Er moet juist wel zuurstof bij kunnen blijven komen om geen onvolledige/gedeeltelijke fermentering die je niet wilt, op te wekken.

Als je pakken voordroog te snel beschimmelen en je maakt tóch zelf je hooi/voordroog, ga dan eens op zoek naar een loonwerker die 50-100 kilo pakken kan maken. Om zo te kopen is dat een dure grap, maar in eigen produktie zal het wel betaalbaar blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:42

die mini en midibaaltjes zijn in verhouding ontzettend duur op te persen en te wikkelen. Voor hooibaaltjes en kleine ronde baaltjes van 60cm doorsnede betaal je hier al tussen en €3,50 en €4,- Dan heb je nog heel duur voer. Die grote balen kosten mij 15 euro per baal aan persen en wikkelen, dus maar 4x zoveel als die kleine dingen terwijl er wel 10x zoveel voordroog in zit...

Ik heb ook wel voordroog gehad waar ook baaltjes hooi van geperst waren. Die voordroog was heel mooi n ging ook niet broeien. Wat helpt tegen het schimmelen is om de rol uit elkaar te trekken, droog op te slaan van de grond en regelmatig los schudden en keren zodat het nadroogt tot "hooi" en niet gaat schimmelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:50

ik denk zeker wel dat dat moet kunnen.
weet niet wat mijn lverancier doet met de hooibalen hier ( 40 kilo baaltjes) maar die zijn ingewikkeld en gewoon 100% hooi qua droogte.
perfect te gebruiken, blijft lang houdbaar eenmaal open, en is lang kwalitatief erg goed :j

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:59

Ik heb hooi verpakt in plastic. Was echt droog toen het er in ging, had ook in kleine baaltjes gekund. Het zijn van die grote 400 kg balen. Ik had nog drie balen over van de winter die ik nu voer. Het is wel veranderd door het sealen. Beetje plakkeriger en zachter dan gewoon hooi. En geen stof. Paarden vinden het heerlijk. Erg fijn. Ik kan er een week of vier van voeren zonder dat het gaat schimmelen. Daarna is het laatste beetje wel wat muf. Ik haal deze balen niet uit elkaar.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:03

Wij hebben van afgelopen jaar echt super mooi spul uit de grote plastic balen gehad!
Heel goed droog zonder schimmel(paar balen daar gelaten) en het rook heerlijk :)
Ik vind het zelfs nog fijner als van die kleine pakjes zonder plastic, die zijn veel stoffiger.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 08:07

Bedankt voor de reacties ;)

We hebben altijd grote balen hoor. Ronde en vierkante balen.
We kiezen deze keer toch weer voor voordroog, net als andere keren.
Het is bijna droog als het uit het pak komt.

Dit jaar tijdens hele warme periode hebben we twee keer een behoorlijke partij weg moeten
gooien omdat het ging schimmelen. Ondanks dat we het op een droge plek uitelkaar schudden en
regelmatig omschudden.

We wachten nu op een paar dagen droog weer :D En hopen op weer een fijne tweede oogst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:09

Ja hoor dat kan, maar dan moet het hooi wel echt langer kunnen drogen op het land.
Vaak liefst 7a 10 dagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:02

ik haal het ook pas uit elkaar als het warm begint te worden... Dan weet je dat je het anders weg zou kunnen gooien. Als hij echt onbeschadigd en goed droog is kun je er inderdaad weken van voeren zonder dat het gaat broeien. Maar bij mij is goed droog toch wel 4 a 5 dagen drogen en schudden voordat het in het plastic gaat...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:19

Ibbel schreef:
Alles wat je in plastic verpakt gaat fermenteren. Als het zó droog is dat het echt hooi is (85% droge stofgehalte) lukt dat fermenteren niet goed meer. Hooi is het dan echter óók niet meer als je het dichtsealt, en zodra je een pak openmaakt zal je hetzelfde bederf krijgen. Je kunt hooi wel buiten onder plastic opslaan, maar niet door het dicht te sealen. Er moet juist wel zuurstof bij kunnen blijven komen om geen onvolledige/gedeeltelijke fermentering die je niet wilt, op te wekken.

Als je pakken voordroog te snel beschimmelen en je maakt tóch zelf je hooi/voordroog, ga dan eens op zoek naar een loonwerker die 50-100 kilo pakken kan maken. Om zo te kopen is dat een dure grap, maar in eigen produktie zal het wel betaalbaar blijven.

Sorry maar dit klopt niet. Wij hebben zelf een loonbedrijf en maken onze voordroogbalen ook erg droog omdat dit voor paarden nu eenmaal het mooiste spul is. Deze balen kunnen (mits droog bewaard) zo een maand open liggen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 07:55

Caira schreef:
Ibbel schreef:

Sorry maar dit klopt niet. Wij hebben zelf een loonbedrijf en maken onze voordroogbalen ook erg droog omdat dit voor paarden nu eenmaal het mooiste spul is. Deze balen kunnen (mits droog bewaard) zo een maand open liggen.

En hoelang laten jullie het drogen op het land? Wij 3 a 4 dagen. Dat hangt af van het weer en hoe snel het droogt.
Maar volgens jou kan het gerust nog een dag langer liggen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:57

Ik kan vanaf een com. niet zien of het geschikt is om in te pakken. Maar dat weet de loonwerker wel denk ik zo.