De perfecte pensionstalling voor jou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

De perfecte pensionstalling voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:50

Heey bokkers!

Ik speel al een tijdje met de gedachte om in de toekomst een pensionstal/paddock paradise/hit actief stal te starten. Omdat ik nu een beetje aan het uitzoeken ben wat daar allemaal bij komt kijken(en natuurlijk benieuwd ben of ik na tijd nog steeds graag wil :') ) en me daarbij dus ook afvroeg 'wat zou nou de perfecte stal zijn?'. Die bestaat natuurlijk niet, daarom hier de vraag:
"wat zou voor jou de perfecte pensionstal zijn?" Laat je helemaal gaan, alles kan en is mogelijk. Het is puur voor mezelf, omdat ik wel nieuwsgierig ben hoe gemiddeld paardenland graag zijn paarden wil stallen.

Alvast bedankt,
Anne!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:50

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:52

Paddock Paradise met uiteraard goede schuilmogelijkheden en onbeperkt hooi, 24/6/365 buiten. Een fijne buitenbak die eigenlijk altijd te rijden is, spuitplaats met warm water. Bij voorkeur kleine stal, max. 20 paarden. Ik heb het nog niet kunnen vinden in de omgeving...

IndianLady heeft wel gelijk, zijn al best wat topics over :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:53

Ik zal die linken eens bekijken :)

Nano05

Re: De perfecte pensionstalling voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:36

Bij mij thuis ;-). Nee dat is onzin, maar ik denk dat mijn paarden het wel super bij mij hebben:

24/7 buiten, ook in de winter (zijn altijd uitzonderingen)
Staan op het land of in de paddock met genoeg hooi
Beschimmeld voer krijgen ze hier niet
Worden beschermd tegen stekers
Indien nodig krijgen ze medische zorg

Wat ik mis is eigen belang, een binnenbak en een ruimte waar ik binnen kan zadelen en poetsen, kan in de stal ook, maar mis dan net wat ruimte. En de gezelligheid van mensen op stal mis ik bij mij thuis, maar niet de (goedbedoelde) adviezen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:43

Mijn droomstalling zou zijn:

- Paddock Paradise met:
* Zand/Gras/Vijver/Stenen
* Eten en drinken verspreid
* 24/7 toegang tot eten
* In kuddeverband (gemengde kudde)
* Voldoende schuilmogelijkheden
- Ruime, lichte binnenbak.
- Ruime buitenbak met goede bodem.
- Paardvriendelijke stalgenootjes, dus geen zagers/prikkers.
- Binnen poetsplaats met warm water.
- Verwarmde kantine.
- Mooie uitrijmogelijkheden.

Maar goed, al bestond die stalling, dan zou ik het nooit kunnen betalen. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:45

-24/7 buiten, met meerdere mogenlijkheden om binnen te gaan staan. Het moet nooit zo kunnen zijn dat de dominante paarden voorkomen dat de minder dominanten binnen staan.
-Een waterpartij in het weiland vind ik erg leuk, hoewel t wel in beweging moet blijven om alg en beesten te voorkomen. Ook een hoger punt is fijn omdat paarden daar graag gaan staan.
-Onbeperkt ruwvoer, 's winters 100% hooi, 's zomers gedoseerd gras en de rest hooi.
-Goede bak
-Plek om evt je paard binnen te zetten bij ziekte etc.
-Een goede zadelkamer, liefst verwarmd en gedroogd, met voldoende plek voor alle spullen.
-Zelf kiezen welke instructrice, DA en hoefsmid je wilt. Zelf kiezen welk merk voer je bij wilt voeren. Zelf kiezen of je wormeitellingen wilt doen.

En bovenal: een stalhouder die overlegt en meedeeld. Dus vertellen als er werk aan de bak is, vertellen als de zadelkamer opgeknapt wordt, vertellen als er weer wormeitelling is etc...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-07-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:46

Ten eerste ben ik helemaal geen Paddock Paradise of Hit actief-persoon. Maar ik denk dat een droom stalling waarbij al jou klanten het 100% naar hun zin hebben, niet bestaat. Iedereen heeft weer andere wensen en eisen en je kunt het nooit 100% goed doen.

Daarnaast denk ik dat je je heel goed moet realiseren hoeveel werk en tijd er bij komt kijken. Om het nog maar niet te hebben over de kosten en opbrengsten. En met name dat laatste, want het is knetterhard werken voor heel weinig centen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:49

rowo schreef:
Ten eerste ben ik helemaal geen Paddock Paradise of Hit actief-persoon. Maar ik denk dat een droom stalling waarbij al jou klanten het 100% naar hun zin hebben, niet bestaat. Iedereen heeft weer andere wensen en eisen en je kunt het nooit 100% goed doen.

Daarnaast denk ik dat je je heel goed moet realiseren hoeveel werk en tijd er bij komt kijken. Om het nog maar niet te hebben over de kosten en opbrengsten. En met name dat laatste, want het is knetterhard werken voor heel weinig centen.

Hier ben ik me zeker van bewust en in de OP staat ook duidelijk dat de perfecte stal niet bestaat.
Daarbij ik weet het is hard werken en weinig inkomsten, maar zoals ik ook al aangegeven heb ben ik dat allemaal aan het uitzoeken en ga ik daarna wel weer eens kijken wat ik wil. Dit topic is puur bedoeld omdat ik tijdens het zoeken en doen, gewoon nieuwsgierig geworden was, wat men allemaal zoekt in een pensionstalling.
Toch bedankt voor je reactie :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:29

eigenlijk voldoet de stal waar ik nu sta aan een heleboel 'ideale stalling' eisen van mij.

Paard heeft een ruime, schone, droge box waar contact met soortgenoten mogelijk is. Krijgt meerdere keren per dag voer, word door de pensionhoudster buiten en binnen gezet en gemest/gevoerd. in de zomer 24/7 weidegang als het weer het toelaat en in de winter een groot deel van de dag buiten, dit in een vaste groep dus geen postzegellandjes
Ik heb een drukke baan en op dagen dat ik er niet ben zet ze hem met liefde in de molen.
Geen gezeik en gezeur met andere pensionklanten en een geweldig lieve behulpzame stalhoudster.

Een binnenbak zou fijn zijn maar met 2 buitenbakken kan ik me ook prima redden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:37

- Ruime, schone buitenboxen met een dikke laag stro of vlas
- Ruime stalpaden
- Wasplaats met warm en koud water
- Aparte poetsplaats(en)
- Ruime binnenbak
- Ruime buitenbak
- Voldoende uitrijmogelijkheden
- Voldoende ruimte om je dekens en andere spullen kwijt te kunnen
- In de zomer 24/7 op het land, in de winter 24/7 in de paddock - mits het weer het toelaat uiteraard
- Er wordt uitgemest, binnen-buiten gezet en gevoerd; 2x per dag biks en 3x per dag hooi
- Een fijne, ongedwongen sfeer op stal waar iedereen welkom is, zowel boscrossers als wedstrijdruiters; iedereen doet z'n eigen ding en bemoeit zich niet (te veel) met elkaar

marielleg86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:54

ik vind het belangrijk dat mijn paard zowel in de zomer als in de winter in de wei komt. Ook al is het maar een paar uurtjes! Daarnaast vind ik een binnenbak prettig en een goede sfeer op stal. Dat mensen elkaar helpen en advies geven.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:44

mijn droomstalling:

*24/7 wei met schuilstal
*stallen voor bijv. boxrust etc.
*onbeperkt ruwvoer en water
*Binnen en buitenbak
*aan het bos+strand
*overdekte paddock
*overdekte poetsplaats
*afpuitplaats
*gezellige sfeer

:)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:52

waar je tegenaan loopt met een hit actief systeem:
-dominante paarden
-max aantal voer minuten van de automaat (naar mijn idee is onbeperkt ruwvoer beter dan beperkte minuten in een automaat)
-slijten van hoeven
-poortjes die kapot gaan door het dragen van dekens van de paarden
-paarden met voernijd die gaan posten rondom een station

Bij paddock paradise:
- paarden die insuline resistent zijn en te veel op gras staan
- breedte van het track moet goed zijn
- bochten mogen niet hoekig zijn

doe mij maar een paddock, grote schuilstal met voldoende ligplaats, zeer ruim opgezet, kleine kudde, heel veel gevulde hooi netten, goede kwaliteit hooi. Mooie binnen en buiten rijbaan, grote longeercirkel een mooi uitrijgebied, goed management, duidelijke regels en afspraken, goed ontwormingsbeleid (mest en bloedonderzoek)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:15

ik ben ook niet zo van de hit actief stallen of de padock paradise.

mijn paard staat nu ideaal voor haar

ik wil zoiezo een eigen stal voor mijn paard, omdat....
als het swinters slecht is ga ik ook niet 24/7 buiten staan en mijn paard hoef dat ook niet, die is het in de winter altijd zo beu buiten maar toch gaat ze er een aantal uren uit, maar als ze maar denkt iemand te zien gaat ze staan ijberen voor de draad tot iemand d'r binnenzet.
szomers mag ze 24/7 het land op dat maakt haar niet uit, ze is graag buiten als het weer mooi is, dan heeft ze van dat ijberen geen last.

verder niet meer dan 5 paarden, en liefst nog minder mensen die op stal komen, haha ze houdt niet van mannen en vreemden, en houdt erg van rust heb al 2x op een stal gestaan met 15 tot 24 paarden en dan was ze mega chago, beet makelijk en haalde ook rustig uit, naar stalgenoten.
nu staat ze maar met 4 paardjes 2 staan er altijd buiten in het weiland naast die van mij en 1 staat bij die van mij in de wei en gaan de wintermaanden snachts op stal, szomers 24/7 buiten. NU is ze zeer vriendelijk en aanhankelijk.

verder een rijbak is een must, ze is absoluut niet 100% verkeersmak en rij dus veel in de rijbak met haar.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:22

-Dagenlijks weidegang, Hierbij ook uitvogelen welke paarden wél en niét bij elkaar kunnen en daarbij dan ook onderscheid maken.
-Binnen en buitenbak aanwezig
- RUST op stal.
- Ruime boxen
- Goed krachtvoer en ruwvoer
- stallen netjes houden
- evt stapmolen
- Paddock
- Aan het bos gelegen
- aardige mensen
- goede afspraken