Jibbel schreef:Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de matten niet glad worden door de urine en of je last hebt van urine dampen van onder de matten vandaan (anders krijgt ze daar weer last van).
Dus: Is alleen rubber matten in de stal het overwegen waard voor mijn stofallergie-paard?
Het gaat overigens om speeltuinmatten van 50x50x4,5 met noppen onder de tegels en ze laten vocht door.
Die speeltuinmatten gaan kapot door de ammoniak in de urine (2-3 jaar). Of je moet een heel goed afvoer eronder hebben. Heb je die niet dan wordt het er erg smerig onder, met vlas er op stinkt het niet totdat je die matten eruit haalt.
Kies voor niet doorlatende matten samen met bv laagje vlas/zaagsel/strokorrels voor absorberen urine of hitactiefmatras met strook vlas/zaagsel/strokorrels ernaast als toilet. Alleen rubber matten zou ik niet doen als paard geen permanente uitloop heeft om te plassen/mesten. Sommige rubbermatten spetteren ook met plassen, dus vraag is of jouw paard dan in de box wil/durft te plassen.