Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:51

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hun paarden op alleen rubber tegels / matten hebben staan.
Via de zoekfunctie heb ik wel eea gevonden, maar dat waren vooral resultaten waarbij iemand nog stro / zaagsel / vlas over de tegels strooide.

Het 'probleem' is dat mijn paard een stofallergie heeft. Na eea uitproberen is gebleken dat stro niet de juiste ondergrond is voor haar. Na 2 weken op zaagsel is haar luchtpijp enorm verbeterd is gebleken uit de bronchoscopiën.
Haar helemaal op zaagsel houden is geen optie, ivm de mestafvoer bij ons op stal. Ze bieden alleen stalling met stro (dus geen andere bodembedekking). Ik sta in pension, dus ik moet het doen met wat kan/mag.

Nu overweeg ik om rubber matten in de stal te leggen. Qua stofvrij houden is het natuurlijk ideaal, maar anderzijds: je paard staat de hele dag zonder iets te knabbelen, wat ze met stro wel hebben. Ze krijgt 3x per dag kuil en nu ivm het zaagsel al meer dan anders, maar nog heeft ze dan tussendoor enkele uren niets te doen/eten. (even uitgaande van het winterseizoen wanneer ze niet op het land staan en 2x per dag even in de paddock komen). Een hooinet ophangen wil ik liever niet, omdat ze dan hoog moet eten. Zo'n slowfeeder / voerbak met rek zoals van Hartog heb ik wel aan gedacht, maar daar ben ik nog niet over uit of en hoe dat in haar stal zou kunnen en of ze dan nog steeds zo laag mogelijk kan eten.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de matten niet glad worden door de urine en of je last hebt van urine dampen van onder de matten vandaan (anders krijgt ze daar weer last van).

Dus: Is alleen rubber matten in de stal het overwegen waard voor mijn stofallergie-paard?

Het gaat overigens om speeltuinmatten van 50x50x4,5 met noppen onder de tegels en ze laten vocht door.

cheyentic

Re: Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:57

:wave:
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, wel kom ik het tegen in het werkveld, je heb twel bodems welke niet glad worden, het nadeel hiervan is dat ze omdat ze stroef zijn ook moeilijk schoon te houden zijn. Sowieso mocht je het gaan doen, zorg dat je aan een kant een kier houd waar de urine wegkan, anders wordt het echt een vieze stinkbende.
het nadeel ervan naast het niet kunnen scharrelen wat je al noemt, is dat paarden echt aardedieren zijn en niet alle paarden zich er prettig bij voelen ivm isolatie door het rubber. Hij moet kunnen aarden zeg maar.. Mss aangezien ze al een aantal uren in de paddock komt heeft zij hier geen last van.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:58

hoe werkt het dan met je afvoer? Hoe ga je dat doen? En waar moet ze dan op gaan liggen? Ik zou het zelf echt geen fijn idee vinden.. Is een andere stalling met vlas of stro geen optie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:00

ik heb alleen rubbertegels. vanuit de fabriek werd afgeraden om er stro of vlas overheen te gooien.dit i.v.m. de verstopping van de tegels. ze zijn nl. water (urine ) doorlatend.anders hoopt zich dat erin op.paard lag er graag op, waar ze in stro nooit ging liggen..
een keer in de zoveel tijd kan je de matten afspuiten, dan worden ze eronder weer schoon. en ik verwijder ze 2 x per jaar helemaal uit de stal, en dan de hogedruk erdoor.ze worden niet glad, zijn speciaal voor de stal.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 26-07-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:01

Ik ken er die een rubberen gietvloer hadden, het STINKT ENORM!!!!!!! En ik vind het niet echt diervriendelijk ivm liggen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:01

Mijn paard staat enkel op matten. Wel zo van die koematten (heel sterk), ze staat er denk ik al een jaar of 6 op en er veranderd niets aan. Er ligt ook niets van bedekking op. De stal wordt iedere dag leeg gemaakt. Maar moet wel zeggen ze staat nooit vast op haar stal! Ze kan er in en uit wanneer ze zelf wil!

Afloop is juist hetzelfde als andere stallen, je moet het beetje schuin doen en dan loopt het af!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:04

mijn paarden staan op rubbere matten. volgens mij hadden we die bij bosrubber vandaan. zij brachten het netjes aan huis.
het bevalt mij erg goed. erg makkelijk schoon te houden. dagelijks veeg ik alles mest bij elkaar met 2 minuten is mn stal weer schoon en in de zomer maanden spuit ik de stal 1 of 2 keer per week uit. scheelt behoorlijk veel vliegen.

mijn matten zijn niet urine door latent, deze keus heb ik gemaakt om dat ik hoorde dat de urine soms wat in de gootjes blijft hangen waardoor de urine lucht langer in de stal hangt. mijn stal loop heel iets af dus de urine loopt naar achter in de stal en via een gootje in de afvoer.

Ik doe er niet over heen, ik heb dit in het begin wel gedaan, maar dan heeft het echt nauwelijks voordelen t.o.v. ander bodem materiaal
Laatst bijgewerkt door sophie84 op 26-07-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IneHee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:06

Wij hebben matten van ECObodem, met daarin een natte hoek met vlas, ze doen daar hun behoefte werkt super matten van ecobodem zijn prettig schoon te maken ( gewoon met een trekker ) de paarden liggen er graag op, voor de rest hebben we zakken met hooi ( slowfeeder van paardenkenniscentrum) zijn ze lekker lang mee bezig. Wij zijn over dit systeem super tevreden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:08

@ Haf_Kadans: Liggen kan imo prima op die rubber matten, het is zacht / verend genoeg, of ze dat doet is een tweede.
Stro is geen optie (voor nu wil ik het even niet avonturen, wellicht later weer eens als ze langere tijd 'goed' blijft), vlas ben ik zelf geen fan van ivm mogelijk opeten.
Afvoer lijkt me hetzelfde als op stro/zaagsel. Desnoods haal ik 1x per week wat tegels weg om te 'luchten' en laten drogen.

Andere stalling is mijn laatste redmiddel, ik heb 2 paarden te stallen en mijn 'eisenpakketje' voor de verzorging / stalling / faciliteiten is in de randstad niet heel makkelijk te vinden. Daarbij staan we nu heel fijn, dus wil dat zo houden zolang dat kan.

@ Zonnetje: Is een rubberen gietvloer niet heel anders dan losse stalmatten/tegels?

@ de rest: Thnx voor jullie ervaringen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:12

en idd wat meer hooi/ruwvoer voeren.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:13

ik zou zelf echt overwegen om naar een andere stalling te gaan kijken.. Ik snap dat dit misschien ook een oplossing kan zijn maar zou het zelf nooit willen voor mijn paard. En inderdaad kunnen ze op de matten liggen, maar ik weet niet of een paard dat heel fijn zou vinden. Daarnaast zou ik goed kijken of het urine goed weg kan en de matten dus niet nat worden want daar heb je veel verschil in.

Succes in ieder geval!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:16

Ook wij hebben 3 stallen met rubberen matten van Bos rubber. De matten zijn 1 bij 1 en waterdoorlatend.
de ondervloer hebben we glad gemaakt en die loopt schuin naar een putje.
Werkt super, elke dag alle mest eruit, paarden staan altijd schoon.
Matten worden niet glad en staan op een soort rubberen punten, twee keer per jaar spuiten we de matten in de stal schoon en 1x per jaar halen we ze eruit.

Verhalen van dat ligt niet lekker voor een paard slaan nergens op, het is heerlijk liggen, het ligt zacht ongeacht waar ze gaan liggen. Wij hebben er ook 1 die gevoelig is voor stof en die krijgt niets in de stal erbij de andere krijgen elke dag een plak stro om mee te spelen etc.
Het grote voordeel is ook nog dat het ontzettend makkelijk uitmesten is en je elke dag een schone stal hebt.
Aanschaf is er redelijk snel uit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:33

@ Amarie: Hoe doe jij het met je stof gevoelige paard qua verveling op stal aangezien die er niets bij krijgt? Heeft die continu ruwvoer tot zijn beschikking, of hoe doe je dat?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:38

Misschien een tikkie offtopic, maar heb je al geïnformeerd of vlas misschien wel afgevoerd kan worden? Dan zou je dat evt. zelf kunnen inkopen. Ken diverse stallen waar zaagsel inderdaad verboden is, maar vlas wel mag. Is misschien het proberen waard?

Moet zeggen dat die matten van Amarie me wel aanspreken. Wij hebben in een uitloop rubberen koeienmatten liggen, maar die worden ondanks het profiel zo glad dat we ons genoodzaakt zien op te strooien.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:50

@ Sientje: Ja, daar hebben we het over gehad. Staleigenaresse wil dat ook liever niet, ivm mogelijk opeten en dat is iets wat mij ook tegenhoud. Daarbij ga je met vlas natuurlijk ook een soort 'oppotten' en dan krijg je ook weer urinedampen. Dus of dat dan erg geschikt is weet ik ook niet.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:54

ik zweer juist bij vlas. Ik pot het niet op en haal 1x in de week de plas eruit. Het is bij ons op stal juist super schoon en gemakkelijk bij te houden met weinig stof.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:00

Haf_Kadans schreef:
ik zweer juist bij vlas. Ik pot het niet op en haal 1x in de week de plas eruit. Het is bij ons op stal juist super schoon en gemakkelijk bij te houden met weinig stof.

Ik doe het ook zo. Ideaal spul!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:08

Wat ik heb gehoord is dat paarden het niet fijn vinden om alleen op rubberen matten te staan ivm met het opspatten van urine tegen hun benen. Dat is iets waar paarden echt een gruwelijke hekel aan hebben. Verder is een nadeel inderdaad het niet kunnen knabbelen van het stro en in de winter lijkt het me een erg koude grond om op te liggen.. Ik zou dus toch gaan onderzoeken of er een mogelijkheid is tot een andere bodembedekking ipv alleen rubberen matten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:12

Jibbel schreef:
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de matten niet glad worden door de urine en of je last hebt van urine dampen van onder de matten vandaan (anders krijgt ze daar weer last van).

Dus: Is alleen rubber matten in de stal het overwegen waard voor mijn stofallergie-paard?

Het gaat overigens om speeltuinmatten van 50x50x4,5 met noppen onder de tegels en ze laten vocht door.

Die speeltuinmatten gaan kapot door de ammoniak in de urine (2-3 jaar). Of je moet een heel goed afvoer eronder hebben. Heb je die niet dan wordt het er erg smerig onder, met vlas er op stinkt het niet totdat je die matten eruit haalt.
Kies voor niet doorlatende matten samen met bv laagje vlas/zaagsel/strokorrels voor absorberen urine of hitactiefmatras met strook vlas/zaagsel/strokorrels ernaast als toilet. Alleen rubber matten zou ik niet doen als paard geen permanente uitloop heeft om te plassen/mesten. Sommige rubbermatten spetteren ook met plassen, dus vraag is of jouw paard dan in de box wil/durft te plassen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:13

Ik heb er ervaring mee en voor uitmesten is het erg gemakkelijk, maar voor een binnenstal vind ik het dieronvriendelijk, omdat ze geen voer kunnen opscharrelen.
Ze hebben echt een hekel om erop de plassen (spettert erg), het stinkt en blijft langdurig nat.
Het is lang zo warm niet en comfortabel als strooisel.

Waarom een paard met luchtwegproblemen op stal? zo'n paard is toch meest gebaad bij frisse lucht en buiten staan?
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 26-07-11 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:17

@ intel-1x: als ik die mogelijkheid had, had ik dat al lang gedaan natuurlijk! ;)
Feit is dat dat nu niet de discussie is en ik vraag om ervaringen met alleen rubber matten in de stal, omdat ik me aan het oriënteren ben hoe nu verder qua bodembedekking in de stal.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:17

Kan je geen strokorrels op de matten leggen, meen daar een poos geleden een topic van gezien te hebben en dat kan gewoon op de mesthoop?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:20

Waarom mag vlas niet op de mesthoop?

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:26

een van de manegepaarden staat in zon stal.
ik weet er niet echt veel van, maar wel dat als je het hebt, je die stal uit de buurt moet houden van de andere stallen met wel stroondergronden.
anders heeft t weinig zin.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:30

@ Zonnetje: bij ons mag geen zaagsel op de mesthoop, vlas wel. Het kan wel, maar de mestboer wil dat er niet bij hebben ivm champignonkweek. Anders moet je meer betalen voor de mestafvoer. En dat gaan ze alleen voor mij echt niet doen. :P

De reden van geen vlas heb ik hierboven al genoemd.

@ Feliciaa: rubber isoleert juist, dus je zou zeggen dat de rubbermatten in de winter juist beter de warmte in de stal houden. Wat je zegt over het opspatten van urine, daar had ik niet aan gedacht, thnx voor de tip!

@ Tamay: Thnx voor je tip over de speeltuinmatten. Daarmee had ik geen rekening gehouden.

Evt. rubber matten met daaroverheen 'iets' sta ik ook zeker voor open, maar dan moet het niet de vochtdoorlatendheid belemmeren van de matten.