Mijn paard heeft mijt..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melinde

Mijn paard heeft mijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 08:47

Hallo,

Zoals mijn titel al zeg, heeft mijn tinker mijt.
Op advies van de DA heb ik een flesje met Bye Mite gekregen.
Daar moet ik mijn hele tinker + shetlander mee wassen en uitspoelen.
Ook moeten de stallen geheel gedaan en AL mijn spullen.

Maar met dit weer ga ik natuurlijk niet mijn paarden geheel nat maken, en vervolgens weer buiten neer zetten omdat de stallen ook gereinigd zijn. Plus dat ik bij mijn paarden geen warm water kraan heb om de boel uit te spoelen..

Nou ben ik benieuwd hoe julie daar over denken, en of julie ervaring hier mee hebben?

*let niet op mijn eventuele spelfouten* :oo

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:43

je kan beter cydectin pouron bestellen.
hoef je alleen een paar strepen op de benen zetten en de mijt gaat weg.
het is eigenlijk een middel voor koeien en schapen, maar mag ook bij paarden.
dan hoef je paard ook niet te wassen.

Grobegni

Re: Mijn paard heeft mijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:13

Bye mite (sebacil) moet je niet uitspoelen, paarden er zeiknat mee spuiten en dan gewoon op laten drogen. Heb je al een manier bedacht om in de sokken op de huid te komen? Met sebacil kan je het beste de sokken eraf scheren/knippen. Daarbij kan je toch ook even wachten tot het wel goed weer is?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:16

ik zou eerst proberen wat paddy zegt,helpt het niet dan toch gewoon in soppen en sokken er afhalen
paddy schreef:
je kan beter cydectin pouron bestellen.
hoef je alleen een paar strepen op de benen zetten en de mijt gaat weg.
het is eigenlijk een middel voor koeien en schapen, maar mag ook bij paarden.
dan hoef je paard ook niet te wassen.

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:22

Bedankt voor de tips.

Maar zal ook even er bij zeggen wat vooraf ging.
Eerst heb ik al iets van 3 flesjes neocidol gebruikt voor het verwijderen van het mok, (in ruim 1 jaar tijd)
Dit werkte voor mijn paardje niet bepaald lang dus heb ik om iets sterkers gevraagd omdat hij ook wondjes op zijn boverbenen kreeg. Daardoor heb ik op advies van de DA dat bye mite gekregen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:27

Wat je zegt over de mok is ook logisch. Als je paard mijt heeft kan dit mok veroorzaken. Behandel je dan alleen de mok, dan komt dit steeds weer terug, omdat je de oorzaak niet weg hebt genomen: de mijt.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:30

ik wil ook tips-hier precies hetzelfde verhaal- wondjes blijven ondanks dure zalven. Leek eerst op mok. Stal is schoongespoten- ik blijf bezig. Dan komen steeds weer op andere plekken korsten. Ook spul tegen mijt van DA werkt niet helemaal (breekt dan weer ergesn anders uit). Word er gek van.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:56

siepjes schreef:
ik wil ook tips-hier precies hetzelfde verhaal- wondjes blijven ondanks dure zalven. Leek eerst op mok. Stal is schoongespoten- ik blijf bezig. Dan komen steeds weer op andere plekken korsten. Ook spul tegen mijt van DA werkt niet helemaal (breekt dan weer ergesn anders uit). Word er gek van.

ik weet precies hoe je je voelt.
zo ben ik al een aantal jaren bezig, je wordt er echt moedeloos van.
ik heb werkelijk bijna alles geprobeert, ben nu met lymphe drainage bezig, maar het blijft open gaan.
nu heb ik dus die cydectin pouron gebruikt en het been is al een aantal dagen dicht.
maar mijn paard heeft dan ook echt gaten in haar onderbeen.
en dan mag je heel veel middelen niet gebruiken, de wonden moeten eerst dicht.
ja en hoe moet je het dan behandelen.
ik hoop dat de cydectin blijft helpen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:05

Vraag: is het bloed weleens getest of de waarde afwijken? Je kan altijd proberen ook nog eens Magnesium te geven en kruiden dingen die werken bij zulke dingen. Wat ze in de natuur ook doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:10

maar die wonden komen juist door de mijt.
Ik was de benen van mijn fries wel 3x per jaar met dimpylate(diazinon,hetzelfde als neocidol)
Houdt de kootholtes kort,zodra het gaat smetten weet ik dat hij weer mijt heeft.
Hij heeft ook CPL....
Gisteren vond ik madeneitjes in zijn kootholte.
Gelukkig op tijd....het waren nog geen maden.Met broeierig ,warm weer moet je uitkijken met wondjes.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:10

Sebacil moet je niet uitspoelen.
Wat je het beste kan doen is been voor been in een emmer met die rommel zetten,
lange handschoenen aan, van die schoonmaakhandschoenen en de sokken goed
inmasseren, terwijl het been in de emmer staat.
Daarnaast heb ik goede ervaring met hydrocortiderm. Ik krijg vaak de indruk dat het
één de ander versterkt, dus mijt en vochtige mok. 3 dagen hydrocortiderm smeren
en de plekken zijn bijna weg. Hydrocortiderm moet je een week gebruiken. In die week
afbouwen. Na een week nogmaals sebacillen.

edit: ik heb ook welleens geschoren. Mijn conclusie; zinloos en onnodig.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:15

Je kunt ook je paard laten enten tegen mijt. Dan behandel je van buitenaf met sebacil of iets dergelijks, en inwendig doorbreek je de cyclus door te enten. Vroeger deden ze dat met ivermectine rechtstreeks in de bloedbaan, wat heel effectief was, maar waar ook een behoorlijk risico aan zat {1 op de 100 viel dood van de naald}. Bij ons komt een duitse dierenarts en die heeft laats mijn pension tinker ook behandeld. Wassen en twee keer ge-ent....probleem over {dier had er ook al jaren last van}. Ik weet alleen niet waar het paard mee ge-ent is. Maar ik weet wel dat je moet proberen om het ook inwendig op te lossen. Alleen wassen is vaak niet afdoende omdat de nieuwe generatie mijt onderhuids zit.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:16

Hydrocortiderm vermengt met oorzalf voor honden.....dat goedje gaf onze "oude" veearts altijd. Inderdaad als ondersteuning naast die sebacil troep {en enten}