Paard wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:29

Hoihoi,

Volgende week ga ik weer een ponykamp begeleiden, en afgelopen week heb ik meerdere malen gezegd/gehoord dat we bepaalde paardjes graag eens lekker zouden wassen. Het lijkt me dus leuk om dat volgende week een keer te gaan doen als het mag :+ Er staan daar echt een paar (deels) witte paarden die ik echt wel eens helemaal mooi zou willen zien :+ En het is sowieso leuk om met die kids lekker bezig te zijn met paardjes mooi maken.
Nu vraag ik me dus af, waar wassen jullie je paard mee? Speciale shampoo? Want ik heb wel eens iemand haar paard zien wassen met zwitsal, onder het mom van: mild, prikt niet in de ogen, goedkoper dan echte paardenshampoo. Werkte prima, en je paard ruikt achteraf naar baby's :+

Alvast bedankt voor de tips!

Angela

Re: Paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:32

Ik gebruik altijd een zo goedkoop mogelijke wasgel voor de zeer gevoelige huid (aldi duitsland). Mijn vorige paard ging bijna wekelijks onder de douche in de zomer, en hij geeft daar echt nooit iets van gehad. Zijn staart kreeg ik altijd weer goed wit door met zilvershampoo (voor grijze mensen haren) te wassen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:33

TAO-->VSW

Kimmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:36

Voor mijn palomino gebruik ik voor de manen en staart om die weer wit te krijgen gewoon die shampoo van het kruidvat voor grijze haren, dat is van die felblauwe shampoo, werkt prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:12

Hier worden de wedstrijddieren wekelijks gewassen, gewoon met een goedkope shampoo van een drogist, supermarkt of Action.
Als je wit extra wit wilt hebben kun je een grijs-shampoo gebruiken, dat is blauw-paarsige shampoo, maar je betaald ook minstens 5 keer zoveel voor een flesje. Zelf gebruik ik die alleen maar als ik naar keuringen moet met mijn appaloosa's.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:15

Ik gebruik ook babyshampoo, gewoon van de action lkkr goed koop en ik heb nog niks geks aan haar gemerkt terwijl ik haar 1 keer in de 2/3 weken was.

en ze worden daarna goed schoon *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Meliss_ op 26-07-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:19

Ik gebruik bij mijn schimmel vloeibare groene zeep van Driehoek.
Voor de staart zilvershampoo van Schwarzkopf of CM.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:29

Kan ik wat mee! Bedankt! :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:00

Ik heb een fles shampoo voor witte paarden staan, huismerk van de dierenzaak hier.

Maar heb ook een fles cowboy magic yellow out shampoo, werkt ook goed :j

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:13

Ik gebruik ook altijd zwitsal.. Ook witte paarden krijg je er goed schoon mee, ze worden er zeer zacht van. enkel de staart is wat moeilijk wit te krijgen.

groetjes

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:21

Dat is willekeurig hier... maar hier houden we het bij mensen shampoo en dan huismerk.
Werkt prima, en uiteindelijk betaal je enkel voor het merk als je duurder koopt...

Magrathea schreef:
prikt niet in de ogen

:= .... het hoofd was ik nooit... enkel goed borstelen verder niks.
Ik heb tenminste altijd geleerd nooit het hoofd te wassen.
Dus de kans dat het in de ogen komt is nihil.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 00:09

Horse321 schreef:
Magrathea schreef:
prikt niet in de ogen

:= .... het hoofd was ik nooit... enkel goed borstelen verder niks.
Ik heb tenminste altijd geleerd nooit het hoofd te wassen.
Dus de kans dat het in de ogen komt is nihil.

Ja ik dacht, bij de voorlok misschien, en je weet maar nooit.. Voor de zekerheid :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:32

Ik zou mn paarden nooit met mensen shampoo wassen enkelt de staart doe ik met mensen shampoo
voor het lichaam gebruik ik een paarden shampoo

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:03

Met wassen hou ik het toch meestal bij staart, manen en benen... de rest van het lijf is prima schoon te houden met een borstelbeurt... ook was ik niet vaak ivm behoud huidvet... ik heb geen negatieve ervaringen aan het gebruiken van mensen shampoo, ik merkte ook geen verschil met paarden shampoo afgezien van de geur dan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:16

Ik was het hele lichaam van mijn paard hooguit een paar keer per jaar (mijn paard is ook wit, en wassen heeft gewoon niet zoveel zin). De benen was ik wel iets meer, om de sokken nog enigszins toonbaar te houden. Verder "douche" ik mijn paard wel regelmatig. Lekker even afspoelen na het werk, ook ter voorkoming van teveel steekbeesten die op het zweet af komen.

Wassen doe ik met tee-trea schampoo. Mijn paard wordt er mooi schoon van en huid van mijn paard reageert er goed op. Ben heel tevreden over de shampoo.

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:17

Voetjes van mijn paard heb ik altijd gewassen met groene zeep, werkte heel goed, de voetjes werden heel mooi wit. Heb een tijdje heel vaak mijn paards benen moeten wassen ivm diarree maar hij heeft nooit irritaties of iets ervan gekregen, daar heb ik wel goed op gelet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:01

Witte paarden krijg je super goed schoon met Dreft. Iemand die ik ken gaat vaak op pony keuring en waste zijn mini paardjes altijd met dure shampo om ze schoon te krijgen. Toen heeft ze iemand ontmoet die waste hun mini paardjes altijd met dreft. Goedkoop en je hoeft maar wijnig te gebruiken. En ik meen echt dat die staarten weer wit worden!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:03

Andrelon of nivea :P

x__Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:09

Ik heb een witte arabische volbloed gehad, spierwit waarmee ik endurance reed..
Ik wastte hem altijd met een goeie straffe, gewone, zeep zoals bijvoorbeeld dreft.
Wel, nu had ik de laatste tijd steeds strafpunten voor het onderdeel 'uitdroging'. De huid van mijn paard sprong niet snel genoeg terug. Wat blijkt nu?
Na al die jaren wassen met een straffe shampoo is zijn waterafstotend vetlaagje er gewoon afgewassen, het is er niet meer en daardoor is er dus die uitdroging.
Vanaf toen ben ik zo'n 'blauwshampoo' beginnen gebruiken.
Speciaal voor witte paarden, deze hielp heel goed en kon geen kwaad maar die kost wel een pak geld en als het niet voor je eigen paardjes is zou ik gewoon naar de winkel rijden en bijvoorbeeld zwitsal kopen. Je zal iets harder moeten schrobben maar ze zullen ook wel proper geraken en denk niet dat de kindjes hieruit iets zouden maken. :)
Dreft kan je doen voor een 1malig gebruik maar niet teveel want dan heb je het probleem dat ik heb.

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:52

Inderdaad de goedkoopste shampoo, nooit problemen mee gehad:)

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:36

gewone babyshampoo zonder extra toevoegingen ;-)

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:58

ik gebruik ook altijd de zilvershampoo van het kruidvat voor mijn schimmelkes. Voor de staart gebruik ik een geutje javel, daar worden ze spierwit van.
Verder gebruik ik ook shampoo op basis van paardenmelk. Worden ze heel zacht van, ook spierwit en het lijkt me niet schadelijk voor de paarden.
Ze gaan hier bijna wekelijks op wedstrijd en met twee schimmels moet er dus ook elke week gewassen worden. Vandaar de shampoo op basis van paardenmelk, lijkt me iets minder agressief

Stefanie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:24

Bij mijn verzorpaarden (trekpaarden) was dat altijd een heleboel werk om die proper te krijgen! :o
Dat was die manen vanonder aan de poten helemaal uitkammen voor pelletjes, hard borstelen en altijd héél veel champoo gebruiken.
Daarom gaf de eigenaares van d epaarden restjes van haar shampoo aan me om ze daarmee te wassen, dus je moet niet specifiek een champoo hebben hoor.
Misschien badschuim eens proberen?

groetjes

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:28

1997suus schreef:
Witte paarden krijg je super goed schoon met Dreft. Iemand die ik ken gaat vaak op pony keuring en waste zijn mini paardjes altijd met dure shampo om ze schoon te krijgen. Toen heeft ze iemand ontmoet die waste hun mini paardjes altijd met dreft. Goedkoop en je hoeft maar wijnig te gebruiken. En ik meen echt dat die staarten weer wit worden!!

dreft... dat is toch afwasmiddel :Y) ik gebruik andrelon 2 in 1 op mijn bonte dame... word ze ook mooi wit van... maar ga toch stiekem de dreft uitproberen haha als dat werkt zou echt geniaal zijn!!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:30

Ik zou oppassen met 'gekleurd' shampoo! Ik heb ooit gezien hoe iemand een schimmelpony met (roze) perzikshampo waste. De pony werd vervolgens heel mooi roze..