lange manen erg mooi maar ook lastig!!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie23

lange manen erg mooi maar ook lastig!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:59

Hallo ,
Ik heb een merrie met lange manen ong 90cm.
Nu wil ik natuurlijk dat ze mooi en lang blijven .
Maar met vlechten erin is ze een keer 1 pluk(vlecht veloren ) hengstenvlecht ook een enorme pluk eruit!
Echt bale ,nu staat ze samen met mijn shetlander (ruintje)en mogen ze graag spelen ,ik heb niet het idee dat hij er aanzit , maar hij mag graag schuren aan de deurpost vd stal en zij begint dit na te doen,
Het is een gewoonte geworden van hem (hij heeft nergens last van)Ze staan overdag op de wei en s´avonds weer op stal(met paddock) en met erg nat weer op stal met paddock.
Ze hebben vrije uitloop!
Wie heeft er tips , is het beter dat ik ze los laat of toch maar weer vlechten erin.

Tips?????

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:08

Hoezo 'natuurlijk' wil ik dat ze mooi blijven....Heb je een paard of heb je een speelgoedje/kappersobject?
Laat toch gaan, het is een dier. Dan is-ie een paar haren kwijt omdat een ander er aan zit. So what?
Wat is nou belangrijker, dat je paard gezelschap heeft en z'n manen heeft om beschermd te zijn tegen de vliegen, of dat jij kunt kwijlen over 90 cm met een paard dat geen speelmakkertje heeft en manen in vlechten en dus geen bescherming meer tegen vliegen?

En ja, ik weet waar ik over praat, ik heb er twee met van die lange manen, en ik doe er niets aan of mee. Soms zitten er enorme heksenvlechten in, en dan pak ik ook gewoon de schaar. Een dier moet dier kunnen zijn, de rest is bijzaak.

1love4horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:33

heey!
ik ken het ook, heb ook een merrie maar nog niet met zulke lange manen.
Ik vind lange manen mooi, netzoals bij mensen lange haren. maar zoals
'Ibbel" zegt, het is en blijft een dier, gaat er een pluk vanaf. dan is het zonde en voel jij je er misschien vervelend over. maar het dier kijkt daar niet naar! die denkt alleenmaar 'ik heb heerlijk kunnen rollen in de wei'
verder doe ik er inderdaad ook weinig mee. Als het 30graden of hoger is doe ik er vaak een hengstenvlecht in omdat ze zich anders rot zweet met die dikke manen in haar hals.
maar ik merk dat daar de manen alleen maar lelijker van worden;)
het beste is gewoon om de natuur zijn gang te laten gaan, en het niet TE vaak borstelen.
gewoon om de 3 dagen goed alles eruit kammen en een keer in de week met een shampoo wassen.
ik heb gemerkt dat de manen dan het sterkst en mooist blijven.
maar ik ben het helemaal met "ibbel" eens!
het is een dier, dus behandel haar dan ook zo! laat de natuur gewoon zijn gang gaan!
xx

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:36

Onze merries staan 24/7 buiten in de zomermaanden... gewoon met de manen los. En als ze weer binnen komen, hup, goed insprayen met antiklit.
Werkt prima en er lopen er echt bij met supermooie kapsels ;)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:39

1love4horses schreef:
het beste is gewoon om de natuur zijn gang te laten gaan, en het niet TE vaak borstelen.
gewoon om de 3 dagen goed alles eruit kammen en een keer in de week met een shampoo wassen.
het is een dier, dus behandel haar dan ook zo! laat de natuur gewoon zijn gang gaan!
xx

noem ik nou niet echt de natuur zijn gang laten gaan ;)

mijne staat met zijn lange manen ook tussen de paarden en langzaam aan zie ik dat zijn maantjes ook wat minder lang zijn }:0
met rijden zijn ze eigenlijk altijd gevlochten en in het land gewoon los, tenzij het erg warm is dan krijgt hij mooie losse vlechtjes.
als het paard schuurt zou je kunnen kijken of hij/zij echt geen jeuk heeft. iets van een lotion tegen jeuk zou kunnen helpen.
vreet een schetje eraan zou je er iets onsmakelijks in kunnen smeren als het de spuigaten uitloopt.
anders zou ik het gewoon laten. met elke dag vlechten verlies je hele plukken als ze aan elkaar staan te knabbelen en gaat het alleen maar sneller kriebelen

Diaz

Re: lange manen erg mooi maar ook lastig!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:19

Nou, ik ben wel van het tutten wat dat betreft :P
Ik kam bijna dagelijks de manen van mijn paardje uit met een harde borstel, en smeer er haarserum in tegen klitten en breken.

Ik hou wel van een beetje verzorgd voor zover al kan bij een 24/7 buiten modder-monster :P
Zelf kam je je haar toch ook? niks mis mee om je paard zijn/haar manen te verzorgen!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:29

Ik vlechte eerst altijd de manen van mijn paard... Was ermee gestopt want ja ik wil een paard met lange manen maar als het altijd maar in vlechten zit is er ook niet veel aan... Tot een paar dagen terug ik begon weer te vlechten na het wassen van haar manen... De volgende dag aangekomen op stal was er een halve vlecht uitgeschuurd of gebeten (dader heeft zich nog niet gemeld :P) Ik weet nu 100% zeker ik ga niet meer vlechten ondanks dat het daarvoor altijd goed ging XD... Weelderige losse manen zijn eigelijk ook niet verkeerd en mn paard scheeld het niks :P vind het denk ik alleen maar prettiger zo :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:13

Is bij mij ook woezeltje.
Ik vlecht nu ook anderhalf(shet is 3 jaar), vanwege dat langere manen.
werkte goed,tot paar weken geleden.

Elke keer als k dan invlocht, dan 2 dagen later, zaten ze helemaal in de klitten, zo erg dat ik het bijna niet los kreeg.
Met gevolg dat er dus een deel manen af is(ook korter).

Nu doe ik gewoon antiklit er in, bijna elke dag, en spuit erna antibijt( we hebben leuke mini shetjes :+ )

Dit gaat na mijn idee wel goed, ze zijn goed zacht in elk geval, en er kom nie zoveel vanaf.
Hoop alleen nog wel dat ze nog aan gaan groeien

1love4horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:54

Princesspres schreef:
1love4horses schreef:
xx

noem ik nou niet echt de natuur zijn gang laten gaan ;)

mijne staat met zijn lange manen ook tussen de paarden en langzaam aan zie ik dat zijn maantjes ook wat minder lang zijn }:0
met rijden zijn ze eigenlijk altijd gevlochten en in het land gewoon los, tenzij het erg warm is dan krijgt hij mooie losse vlechtjes.
als het paard schuurt zou je kunnen kijken of hij/zij echt geen jeuk heeft. iets van een lotion tegen jeuk zou kunnen helpen.
vreet een schetje eraan zou je er iets onsmakelijks in kunnen smeren als het de spuigaten uitloopt.
anders zou ik het gewoon laten. met elke dag vlechten verlies je hele plukken als ze aan elkaar staan te knabbelen en gaat het alleen maar sneller kriebelen

tuurlijk is dat wel de natuur zijn gang laten gaan;)
ik deed dat in de zomer, omdat mijn paard zich erg vies maakt in de wei en er jeuk aan kreeg;)
dus dan moet je wel wassen met betadine !
en ik merkte dat ze daar sterker van werden. nu ze nergens meer last van heeft staat ze gewoon zonder;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:28

Ik laat de manen van m'n paard gewoon groeien, maar doe er geen vlecht oid in. Ja, oké, soms met rijden en de dag voor k een wedstrijdje had, zodat ze schoner bleven.

Verder laat ik ze gewoon doen, af en toe uitborstelen, soms antiklit/glansspray erin. Knippen doe ik ook niet aan. Alleen de staart, maar da's meer omdat die op de grond gaat hangen na een tijdje :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:33

Mijn paard mag best wel een paard blijven. Maar ik hou toch ook liever mooie lange manen.
Ik vlecht deze gewoon zo goed als altijd. Werkt het beste. Dunne strakke vlechten, zodat heel de nek toch bedekt blijft en het nog even effectief werkt als losse manen ivm vliegen.
De natuur mag zijn gang gaan, maar op wedstrijd heb ik toch graag nette, lange manen.
Niet teveel anti-klit ed gebruiken, maakt de manen echt niet sterker.
Zorgen dat je de manen zo weinig mogelijk moet kammen en dus zo weinig mogelijk haar uittrekt.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:43

ehm ja.
ik heb ook een paard met een mooie staart.
maar mijn paard zijn beste vriendje ziet dat als schraappaal voor zn tanden!

geen reden dat ik denk van uit elkaar die handel.
het is en blijft een paard.
gewoon goed bij houden met antiklit.
en ja jammer dan af en toe mis je een plukkie

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:24

Die van mij heeft ook wel redelijk lange manen. :D
Ik doe er niet zo veel mee ik vlecht ze en dat blijft dan 2 weken zitten vervolgens wordt hij gewassen met hair repair conditioner dan laat ik het even drogen en dan wordt het weer gevlochten.
Helemaal achter dicht bij de deken, mist hij een stukje door zijn paardenvriendje, maar ach dat doen we wel even met speldjes goed als we op wedstrijd gaan.

Ik raad je af om antiklit te gebruiken hierdoor breken de manen af.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:29

ik heb ook een pony met hele lange manen ik kam ze om de 2 dagen uit en doe er azijn in tegen het bijten van andere paarden!
meer doe ik er niet aan als ze schuurt is het gewoon pech en moet ik er maar mee leven ik baal ook als er een stuk af is maarja doe je toch niks tegen ik doe alleen azijn en kan ze regelmatig uit ze blijven nu mooi en gebeurt niks mee

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:32

mijn pony heeft ook lange manen ( iets van 62cm ) ik vlecht het altijd in in 5 of 6 vlechten -- laat deze 1 a 2 weken zitten en haal ze eruit en laat ze een dag los hangen

soms maak ik van de 6 vlechten een hengstenvlecht :D - vastzetten met elastiekjes en het blijft stevig hangen 2 weken - gebruik zeer weinig antiklit
af en toe goed wassen in de manenkam tegen schilvers en opnieuw vlechten

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:21

ik doe er niets speciaals mee, gewoon kammen 3x per week ofzo, soms zitten er wel dreadlocks in, maar die zijn er nog makkelijk uit te krijgen!

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:51

Hallo allemaal ,bedankt voor de vele reactie´s
Maar voor alle duidelijkheid mijn paard wordt echt niet gescheiden van zijn trouwe maatje ,geen denken aan !!!!!
Maar ik legde even de situatie uit .
Maar lees nu ook dat antieklit de manen verzwakt dit is nieuw voor mij !!!!(ik maar denken dat het goed was)
Van de week hoorde ik ook al iemand over betadine shampoo en ga dat proberen . De manen zijn nu al weer een week uit de vlechten ,maar dagelijks zitten er hekseknopen in nou haal ik die met liefde eruit . Maar ga ze er echt niet uitknippen ik vind het wel mooi lange manen ,maar zou ze ze niet hebben ben ik nog steeds verliefd op haar.
Maar ik vind gewoon dat je je paardje moet verzorgen en daar hoordt ook de manen en staart bij .
Ze hoeft van mij echt niet de hele dag mooi te lopen weze ,ze zit nu ook onder de modder hahah maar een ragebol met een lading knopen op haar hals te bungelen vind ik geen gezicht:
En het paard natuurlijk houden volgens mij heeft die van mij geen klagen mag het hele jaar door zelf weten waar ze staat , ze beschikt namelijk over een box met uitloop samen met haar/ons maatje
Reactie is wat laat ,maar was niet eerder in de gelegheid.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:27

dat eerste antwoord: Natuurlijk een paard is geen speelgoed object vind ik belachelijk.
ik vind het ook belangrijk dat ijn pony's er goed bijlopen, en ik zou net zo de oorzaak willen weten,

tegen dat schuregn zou je is een bezem, zonder steel, dus alleen de borstel, kunnen ophangen op de hoogte van de schuurplek, zo schuregn ze geen manen/vacht kapot, en ze vinden het erg fijn!!

zorg wel dat je een Harde bezem hebt!! s6:D

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:34

ik denk dat als die manen telkens opnieuw zo hard in de nesten zitten, je niet veel meer kan doen dan ze gewoon ontnestelen. Niet teveel productjes proberen, misschien 1x in de week als het echt erg is. Telkens vlechten is ook niet goed voor de manen.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:04

wij vlechten de lange manen altijd. de voorpluk laten we los als het heel warm is met veel vliegen anders wordt die ook in een vlecht gedaan.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:16

Dat van die bezem is ook een idee vooral voor die kleine rakker hahah
Gister de manen/ staart weer lekker gewassen met tea tree shampoo .
Maar stond die kleine gelijk weer te rossen vannochtend ! maantjes heb ik los van beide ,
probeer het maar gewoon uit en zal betadine shampoo halen , hoor ik ook hele goeie dingen over ,
Het is allemaal het proberen waard ,het gaat mij niet alleen om de mooie manen ,maar ook voor het plezier van het paard ,want steeds jeuk is ook niks!

" Kan iemand mij vertellen waarom anti klit slecht is ik gebruik of rider magic of cowboymagic? "

en bedankt dat jullie meedenken TOP!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:12

Cowboy magic detangler is juist heel fijn. Ik merk echt dat doordat het zachter is de manen minder snel breken. Het is nu een week op, en ze heeft gelijk meer afgebroken haar :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:43

ik vlecht de redelijk lange manen van mijn arabier schimmel nooit. Ze vindt het heerlijk om in het natte zand te rollen en dan vooral haar hoofd (en dus ook de manen) flink door de modder te wrijven. Dan zitten ze wel eens in de klit en dat haal ik er dan gewoon handmatig uit. Als het echt te erg wordt gebruik ik wel eens anti-klit, maar niet te vaak. Wassen doe ik ze nooit met shampoo (was mijn paard uberhaupt nooit met shampoo). Haar favoriete schoonmaakbeurt is als ze bezweet is na het rijden een warme douche en dan rollen in het zand. Dan is ze helemaal zwart, maar na een paar uurtjes is al het zand opgedroogd en valt vanzelf wel van haar af en dan is ze weer heel mooi schoon en wit. *D