Ik heb thuis een paard en pony staan op een halve hectare wei wat in twee stukken verdeeld is. De stal is een inloopstal die uitkomt op de paddock. Vanuit de paddock kunnen de paarden ofwel in het ene, ofwel in het andere stuk gaan. In de inloopstal is ook een automatische drinkbak voorzien.
Nu komt dus het probleem: pony is te dik en heeft last van zomerexeem. Ik wil hem dus zo veel mogelijk van het gras weghouden.
Ok, hoe doe ik dat nu?
Ik kan pony op de paddock houden en het paard in de wei laten. Dan moet ik natuurlijk water voorzien in de wei. Schuilmogelijkheden zijn er in de vorm van een lange bomenrij.
De pony kan dan in de paddock hooi krijgen, en kan dus aan de drinkbak.
Probleem is alleen: ze zijn zo aan elkander gehecht! En ze doen niks liever dan samen ravotten en achter elkaar aan galopperen.
Dus als is ze samen zet in de paddock, kunnen ze niet zo veel rondcrossen en heb ik twee 'slechtgezinde' paarden. Daarbij komt ook nog dat ik niet elke dag met mn paard rij. Laat ons zeggen dat er om de twee dagen mee gereden wordt of grondwerk mee gedaan wordt. De pony heeft een verzorgster die 3 keer in de week komt longeren en grondwerken. Op die keren gaan we samen ook wel eens op straat wandelen.
Zet ik mn paard gescheiden van de pony, vind ik dat zo "zielig". Paard is niet zo mager en gezien de weinige lichaamsbeweging kan het ook geen kwaad dat hij wat minder gras heeft.
Ik weet het dus eigenlijk niet zo goed. Momenteel zet ik ze overdag op de paddock en 's avonds op de wei. (alles open dan zodat ze van de wei via paddock naar de stal kunnen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik had wel de indruk dat 's nacht wei en overdag paddock wel hielp tegen het schuren van mn pony. Dus misschien is het zo wel goed dan? Of wil ik mn paarden te hard verwennen?
(ideaal zou zijn vier paarden: twee op de paddock en twee op de wei, maar dat ziet mn vriend niet zitten denk ik