Mesthoop aanleggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Mesthoop aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:47

Dag allemaal

Ik had graag jullie advies gehad over het aanleggen van een mesthoop...

Tot nu toe werd de mest van onze paarden (weide + inloopstal, niet gestrooid, 's zomers 2 paarden, 3 D-ponies en 2 shetlanders, in de winter 1 paard en 1 grote pony minder)
gewoon op een hoop gegooid naast de wei (wei ligt in landbouwgebied en niet vlak aan de straat of bij huizen).
Werd dus niet afgedekt en ondergrond was ook niet verhard.

Nu is er bij de boer naast ons controle geweest en daarbij is ook een opmerking (nog niets officieel) gemaakt over onze "illegale" mestopslag.

We moeten dus wel één en ander anders gaan aanpakken, want nu is er "risico op insijpeling van mestvocht in de bodem en afwatering naar de gracht".

Hoe pakken jullie dit aan?

Gewoon op beton?
Ingegraven (dus soort mestput)?
Opslag in container?
...

Liefst geen al te dure oplossingen, want ik ben niet zo kapitaalkrachtig... Mijn fortuin loopt op de wei, als het ware. :-)

Afvoer van mest is tot nu toe geen probleem, bevriende land- en tuinbouwers komen die halen en rijden die mee uit...

Alle tips welkom!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:56

Groot zeil, iets absorberends (vies hooi bv) en daarop de mest. Hier moeten we de mesthoop afdekken (en eigenlijk ook zeil er onder, maar dan komen er geen wormen meer in, dus dat doe ik liever niet)

Informeer eens bij de gemeente hoe en wat precies, regels voor particulier willen nog wel eens afwijken o.a. ivm hoeveelheid mest t.o.v. bedrijf.

DearLove

Re: Mesthoop aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:01

Wij hebben het ook liggen, maar hier word het nooit een reuze bult omdat we het 1 keer in het jaar mogen uitrijen op het land van de buren voor noppes, en wij hebben een tuin die smacht naar mest dus het is nooit iemand opgevallen:P zet wel even een stipje ben nieuwschierig.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:29

Of je nu beton, een zeil of oud hooi onderop de mesthoop doet, het afvalwater stroomt dan toch de bodem in. Soms snap ik niet alle regeltjes van de overheid. En als ze dan poepen en plassen in de wei, mag zeker ook niet ;)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:15

Moet je geen vergunning hebben om een mesthoop bij huis te maken?
Er zijn best veel voorwaarden aan verbonden hoor ;)

Is er geen boer waar je bijv. iedere week je mest heen kunt brengen?
Wij hadden vroeger ook een behoorlijke mesthoop bij huis. Vooral als 's winters de paarden
meer op stal stonden.
Ik vond het altijd heel spannend. Als er ook maar iemand z'n mond opendeed bij de gemeente ben je de klos.
Hier mag het namelijk maar beperkt en met voorwaarden.

Nu brengen we het bij een boer in de buurt, die een grote opslag voor mest heeft.
Wij betalen een bepaald bedrag per jaar daarvoor ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:31

Ik zou eens bij je gemeente informeren wat precies daar de regels voor zijn.
Mij staat iets bij dat die regels toch gelden vanaf 10 paarden?
Wij hebben 6 paarden staan en hebben het gewoon op een hoop, niks eronder oid. terwijl hier de gemeente helikopter heel vaak overvliegt hebben we nog nooit gezeik gehad.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:42

Even ter verduidelijking: de mesthoop ligt niet aan huis, maar op de wei, landbouwgrond tussen andere percelen landbouwgrond.

Ik heb geen tien paarden en geen twee hectare grond, dus ik ben niet aangifteplichtig voor de mestbank, maar moet wel aan de milieuwetgeving voldoen
en dat is dus nu het probleem.

(Voor Vlaamse / Belgische wetgeving kon ik terecht op de website van het Vlaams Paardenloket, maar de praktische oplossing vind je daar dus niet. :-) )

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:13

Hey,

Onze mesthoop ligt ook op de wei. Nu mijn paarden staan aan huis en zijn niet echt zichtbaar.
onze mesthoop ligt schuin achter de stal en is al helemaal niet te zien, maar omdat we geen problemen willen met buren ofzo hebben we grote stenen op de grond gelegd om de mest op te gooien, zodat het niet op de grond kwam. En met betonplexplaten 3 kanten dicht gemaakt. We hebben ook een klein remorkje staan op de mesthoop waar we de mest indoen, is remork vol, brengen we hem weg.
Dus veel mest ligt er nooit bij ons, en dan ligt hij op stenen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:18

Wij hebben een mestput van beton voor de stalmest, maar voor de mest van het land en de paddock hebben we een hoop op een hoekje van het land. Dat laatste zal eigenlijk ook niet mogen.
Voor jou is een betonbak geen optie denk ik. Kun je de mest niet op een platte kar gooien en die dan legen eens in de zoveel tijd?