Wat voor weidemaatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Wat voor weidemaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:26

Nu mijn beessie de 22 is gepasseerd, denk ik steeds meer na over een pensioen: ik ben in overleg met iemand om te kijken of mijn paard daar kan staan in de toekomst. Overdag zomer en winter op wei, 's abonds kan hij op stal. In dit dorp ken ik veel mensen, waardoor we dan nog af en toe een buitenritje kunnen maken dus hoop dat hij daar heen kan. Weliswaar zou ik maar ong. eens per maand bij hem zijn vanwege de reistijd.
Nadeel is dat deze mensen 1 stal hebben en een schuilstal in de wei. Ik zou hill swinters graag op stal willen snachts en eventueel in de zomer ook als dit nodig zou zijn. Er moet echter ook een maatje komen voor hill, deze zou dan snachts alleen in de wei blijven.
Ik ben nu hard aan het denken wat voor maatje ik wil. Belangrijk daarbij is voor mij dat ik deze wil verkopen als hill er niet meer is, want heb voorlopig geen plannen om dan nog door te gaan.
Ik zit me nu dus ook af te vragen wat voor mastje verstandig is.

Een shet lijkt me niet, die is moeilijk weer te verkopen, bovendien moet de bedrading van de wei dan worden aangepast.
Een oudje ook niet, want deze kan en wil ik iet verkopen over enkele jaren.. Bovendien haal ik me een hoop extra kosten op de hals..
Een paardveulen lijkt me lastig als deze zomer en winter 24/7 buiten staat?
Een goed rijpaard oid vind ik erg prijzig voor deze situatie, bovendien vind ik het sneu als deze zo weinig aandacht krijgt?
Mijn idee wasom te kijken voor een jonge pony, wat is jullie gedachte hierover? Misschien nog andere ideeen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wat voor weidemaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:34

Gewoon een pony of paard veulen, die kunnen gewoon winter en zomer dag en nacht buiten. Alleen zou ik m niet snel 's nachts alleen laten staan.
Of iets van een geit of ezel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:37

Een geit vind ik niets, dat is geen paard en wil hrm graag een paardenmaatje geven. Bovendien is een geit nog kleiner dan een shet dus dan moet de wei nog opnieuw bedraad worden en ik weet dat de potentiele nieuwe staleigenaar zijn eigen geiten 2jaar terug verkocht heeft omdat hij ze helemaal beu was. Ezel zou ook nog kunnen, maar weet niet of ik dat zou willen. Wel een goede optie om eens naar te kijken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:06

Begrijp ik goed dat de mensen waar jij je paard wil stallen nu nog geen paarden hebben staan? Hebben ze wel ervaring met de verzorging van paarden?
Een ouder paard met een veulen samen vind ik niets voor het veulen, die moet een speelmaatje hebben. Bovendien moet een veulen toch ook wat bijgebracht worden af en toe. Dan zadel je die mensen daar in feite mee op, want jij kan maar 1 x per maand.
Bedenk dat je paard makkelijk nog 10 jaar mee kan, zo lang zit je dan aan een tweede paardje vast, plus de extra kosten daarvan. Ik zou eerder een andere plek zoeken, waar meer paarden staan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:13

Misschien een idee om een ander pensioen paard (of 2) erbij te zoeken? Er zijn vast eigenaren die ook iets zoeken met niet al te hoge kosten. Gewoon goede afspraken maken wat te doen als 1 van de 2 eerder moet/gaat hemelen. En iets meer mensen is iets vaker een goede controle en aandacht.

Als de dieren niets meer hoeven te doen zou ik zelf 24/7 buiten laten in de schuilstal event. een loopje maken naar de binnenstal voor het geval ze even apart willen staan of wat meer in een dichte stal willen vertoefen. En een oudje de nacht opboxen is weer minder lekker voor de spieren. Met dit rot weer kiezen ze zelf wel om naar binnen te gaan, doen onze mutsen nu ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:15

Mensen in kwestie hebben zeer veel ervaring, maar hebben nu geen paard meer inderdaad. Heb je een uitgebreide pb gestuurd.
Ander pensioenpaard heb ik ook nog in gedachte, nadeel is dat deze niet naar stal zou kunnen in de nachten omdat er maar 1 stal aanwezig is. Doorloop van wei naar stal is niet mogelijk, dan kunnen deze mensen niet meer het huis uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:17

secricible schreef:
Een geit vind ik niets, dat is geen paard en wil hrm graag een paardenmaatje geven. Bovendien is een geit nog kleiner dan een shet dus dan moet de wei nog opnieuw bedraad worden en ik weet dat de potentiele nieuwe staleigenaar zijn eigen geiten 2jaar terug verkocht heeft omdat hij ze helemaal beu was. Ezel zou ook nog kunnen, maar weet niet of ik dat zou willen. Wel een goede optie om eens naar te kijken.

Ezels zijn over het algemeen heel fel met spelen,die hebben een hele andere (hardere) manier.
Ezels hebben vaak ook wormen,die heel snel op een paard over te brengen zijn.
Buurman had een ezel staan die een veulentje heeft doodgetrapt,en wrs kwamen de wormen ook van dat beestje af,aan die wormen zijn 2 paarden overleden (geperforeerde darmen)

Ik zou zelf opzoek gaan naar een paardje wat ook met pensioen gaat,evt. 2 (ik weet niet hoeveel grond er is)
Een jong paard (veulen bijv.) is sommige oudere paarden al snel te druk,een Shet of iets anders kleins kan er natuurlijk ook bij,er zijn genoeg mensen die zo'n huisje zoeken voor hun pony :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:21

je zou voor een shet kunnen gaan, of een ander paard dat met (vervroegd) pensioen is, kan je daar in de buurt misschien nog wel een verzorgstertje voor zoeken als de eigenaar van het terrein het daar mee eens is, dan hebben beide paarden af en toe wat aandacht, een poetsbeurt en een worteltje.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:33

Shetten zijn wel kampioen uitbrekers (net als geiten). Een welshje. Ik weet niet hoe groot de stal is maar dan kunnen ze eventueel nog bij elkaar in stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:36

hotchocolat schreef:
Shetten zijn wel kampioen uitbrekers (net als geiten). Een welshje. Ik weet niet hoe groot de stal is maar dan kunnen ze eventueel nog bij elkaar in stal.

Niet alle shets,als je er een hebt met respect voor stroomdraad gaat het echt wel goed hoor :j
Heb zelf een shet die niet uitbreekt (mevrouw heeft een keer een hele harde tik gehad en komt niet te dicht bij stroomdraad) en ook de buurman heeft een kudde shetlanders (13) en die breken ook niet uit,de koeien doen dat eerder :')
Als je pony goed opgevoed is (dát is bij het merendeel het probleem,al zitten er Houdini's tussen die wel opgevoed zijn) blijft 90% wel binnen de afrastering,als hij genoeg te eten en zich niet verveelt.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:25

hey
een shetlander is een super maatje voor je paard

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:42

Ik heb hier een shetje lopen als gezelschapspony en die blijft keurig achter de draden..Een nadeel van shetjes is wel weer dat ze vrij snel bevangen kunnen raken.. Maar je wilt er een pony bij zodat je paardje niet alleen staat maar er is maar één stal. Dus als jou paard snachts op stal gaat blijft die pony alleen achter op het land... Dat is ook weer sneu..

CinderellaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:43

Tja, een Shetlander is een goede optie. Je zou een wat oudere shet kunnen nemen. Shetlanders zijn over het algemeen erg gezond, ook als ze oud zijn, dus in kosten extra kosten valt dat mee. En als je een shetlander van een jaar of 20-25 neemt gaat ie - Ok, dit klinkt niet zo aardig - ongeveer rond hetzelfde moment dood als je andere paard. Mocht ie toch langer leven kun je een verzorgertje ervoor zoeken. ua kosten is dat denk ik het voordeligst..

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:59

Een draver ? Zijn vaak niet zo prijzeg.
Heb als gezelschapspaardje een 7-jarige draver gekocht zonder mankementen voor 600euro !
Gewoon goed zoeken !

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:47

bij ons staat een welsh x quater met een bonte fries x kwpn maar die bonte lelt de welsh helemaal in elkaar..gevolg: wond op been, waardoor de welsh nu een week binnen moet staan(heeft nog nooit binnen gestaan!?) wat doen?
als we ze uit elkaar zetten draait de bonte door, en dendert hij door t touw heen..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:58

evaac schreef:
bij ons staat een welsh x quater met een bonte fries x kwpn maar die bonte lelt de welsh helemaal in elkaar..gevolg: wond op been, waardoor de welsh nu een week binnen moet staan(heeft nog nooit binnen gestaan!?) wat doen?
als we ze uit elkaar zetten draait de bonte door, en dendert hij door t touw heen..

Dit heb ik dus met mijn shet en pensionhaflinger. Ik wil ze dus niet meer bij elkaar hebben in het paddock. Ik heb die haflinger nu in het paddock ook alleen staan.

Ik heb in het paddock nu 5 rijen draad met stroom, dit gaat tot nu toe goed.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:58

Ik zou geen ezel nemen!! Zij dragen de voor paarden gevaarlijke longwormen. Tenzij je heel goed ontwormt (Maar dan zou ik toch voor een ander weide maatje kiezen) kan dit erg fout gaan!! Ik zou eerder voor een shetje gaan?? Anders een schaap, die houden je wei mooi... :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:02

Laaavo schreef:
Ik zou geen ezel nemen!! Zij dragen de voor paarden gevaarlijke longwormen. Tenzij je heel goed ontwormt (Maar dan zou ik toch voor een ander weide maatje kiezen) kan dit erg fout gaan!! Ik zou eerder voor een shetje gaan?? Anders een schaap, die houden je wei mooi... :))

Idd geen ezel. :n
Een schaap is voor een paard geen weidemaatje,een paard heeft minstens 1 soortgenoot nodig.
Is hetzelfde als een baby en een kat bij elkaar in de box zetten,die kunnen niet goed met elkaar communiceren.
Schapen zijn behoorlijk lastig te houden als je er bijv. maar één wilt,met het registreren,e.d.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:08

Schaap gaat het niet worden, ik wil gewoon een paardenmaatje. Ezel ook niet als ik jullie reacties lees dus of een ponyveulen of een shet. Er heeft eerder een shet (veulen) gestaan maar die stond in een weiland er naast, met een hoog hek er omheen ipv stroomdraad omdat het anders niet ging. Ik wil juist een kroelmaatje dus dat ga ik gewoon even overleggen. Heb ook een erg leuk pony Eupen gezien en opa is gek op veulens dus dat zou anders ook nog kunnen.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:09

anders kan je er misschien een wat oudere welsh-a bij zetten, zijn ook leuke maatjes, en die kan je evt redelijk snel kwijt zijn, of schrijf anders een paardenasiel aan, of hun nog een wat ouder beessie hebben staan..
ik zou er indd geen ezel bij zetten, de ziektes die hun kunnen overbrengen of zoiets als longworm, ben je verder van huis.

en misschien iemand zoeken die ook nog een plekje zoekt voor haar/zijn pensionpaard, en de kosten samen delen :d

er is altijd wel een oplossing voor iets..

succes

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:10

Een veulen kan makkelijk 24/7 buiten staan hoor, aangezien je aangeeft dat er een schuilstal is. Ik zou persoonlijk voor een Welsh veulentje gaan als gezelschap of een ander ponyveulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:11

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:26

Zou een welshje kunnen nemen. Of misschien een paard kunnen adopteren?? Ik heb dat wel eens op internet gezien dat ze ter adoptie staan en vaak niet echt rij geschikt zijn of in iedergeval met beperkingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:52

Je zoekt iets lastigs.. het mag bijna niets kosten, maar moet nog wel te verkopen zijn. Je hebt het wel over een periode van wellicht 10 jaar... en welk paard krijg je nog verkocht na 10 jaar niets doen? Waarschijnlijk alleen een goede (nu jonge) fokmerrie.. maar ja, die kosten ook wat. En ook dan, 10 jaar niet dekken maakt het paard dan ook minder interresant.

Ik zou op zoek gaan naar iemand anders die ook een plek zoekt voor zijn/haar oudje, en dus ook de kosten wilt delen. Dat kan prima een (klein) ponytje zijn, want ook die worden oud en gaan met pensioen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:17

Ja, ik weet het angela. Ik heb het niet over niets doen, maar niet intensief aan de slag. Ik heb niet echt in de planning zitten om snel weer een nieuw paard te kopen en die ene die overblijft moet toch ergens heen.... Hoef er geen hoofdprijsnvoor te hebben hoor, maar moet wel verkoopbaar blijven. Mocht het echt om een periode van 10 jaar gaan ben ik misschien zo aan die tweede gehecht dattik die niet meer kwijt wil, maar het is wel iets waar ik rekening mee wil houden....