Stomend paard in de regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Stomend paard in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:26

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie daar van denken. Mijn merrie is de enige van onze paarden die vaak met regen stomend in het land staat. Ik oheb het idee dat ze teveel warmte verliest, haar huid snel nat wordt, zeker kijkend naar haar stijve spieren die ze kan hebben na langdurige regen helemaal in combinatie met wind. Ze gaat op een gegeven moment stoppen met eten en enkel pietluttig staan te kleumen, en ondertussen stoomt ze soms als een gek (zonder te gaan rennen dus). Bij sneeuwval was zij ook het enige paard dat gewoon hara eigen kleurtje was, ipv wittig door sneeuw dat op de vacht blijft liggen. Ze krijgt ook altijd een dunnig vachtje in de winter, terwijl de rest beren zijn. Ze heeft wel veel haar, want ze begint als een van de eerste met verharen in de lente en eindigd als een van de laatste (zou je denken dat zo'n gladvacht die teddies wel sneller af zou zijn, maar niet dus), en toch met beste hoeveelheden haar waar geen eind aan lijkt te komen.

Nu ben ik benieuwd of mensen dit herkennen, of dat ze wel eens stomende paarden hebben maar niet het idee hebben dat deze idd ook snel kou vatten? Ben benieuwd wat anderen van dit denken. Ik vond het maar vreemd, en om die reden ben ik met dekens aan het zeulen in de herfst en winter (en helaas pas geleden ook met die wind & langdurige mega-hoeveelheid-regen).

hetty007

Re: Stomend paard in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:32

verkoudheid krijg je niet door kou, maar door een bacterie!

Tuurlijk als het koud is ben je vatbaarder voor die bacterie.
Belangerijk is als je je paard altijd buiten hebt staan zonder deken, dat je je paard niet te vaak poetst.
Dan poets je het huidvet weg wat ze hard nodig hebben!

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:32

ik herken dit wel want dit gebeurd vaak met paarden. dit is wel heel gevaarlijk want je paard kan ziek worden of koliek krijgen. je kan het best een goed regendeken kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:35

Ik zou dit paard toch maar een dunne regendeken opdoen met dit weer, normaal stomen ze alleen als ze net gerend hebben of wanneer het erg warm buiten is en ze worden dan nat. Die stijve spieren zeggen genoeg, dan heeft ze het gewoon te koud gehad en regen icm harde wind vind geen enkel paard prettig en daar kunnen ze dus wel ziek van worden.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:37

Mijn paarden heb ik vanavond op stal gezet, mijn ouwe merrie stond te bibberen in haar stal zelf mijn shetlander (geschoren) dus een zweet dekentje op om weer even op tempratuur te komen. gaan zo nog even de dekens eraf halen en een stal deken op doen. morgen zal ze aardig stijfjes lopen... ik doen mijn merrie absoluut geen plezier mee om haar in de regen te laten staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:39

@ Hetty; maar verminderde weerstand vanwege raar weer zal wel grote invloed hebben gehad. Ze had vorige week lichte koliek, rond de dagen met dat rare weer (koudig in buien, warm in de zon) en hoppa, weerstand gekelderd en gelijk aan het hoesten (iets waar ze al een verleden in heeft).

Poetsen doen we niet heel veel. Ik poets haar eigenlijk enkel met 1 borstel, een half harde om de viezigheid weg te borstelen, maar rossen of meer poets-poespas heeft ze een hekel aan, dus dat doen we nooit.

@ Missbambie; staat zij er dan ook stomend bij? Vooral dat stomen ben ik benieuwd of mensen dat herkennen. Aangezien mijn mutsje de enige is van de 5 die wij hier hebben lopen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:40

Een deken is natuurlijk een manier om de gevolgen op te lossen, maar ik zou zelf eerder eens kijken of je van binnenuit je merrie kan helpen zodat je de oorzaak van dit afwijkende probleem(pje) aanpakt. Hoe je dat kan doen, kan ik je helaas niet bij helpen... Misschien kan je je dierenarts eens vragen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:47

Haha jij reageert in mijn topic, dan doe ik dat ook in de jouwe :).

Ik heb het niet meegemaakt, stomen in de regen. Je zou zeggen dat het niet goed is, maar aan de andere kant is het paard dus blijkbaar warm...
Ik ben erg benieuwd wat de 'kenners' hiervan weten en je adviseren...

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:58

heeft ze een verhoging?
Wat is haar basistemperatuur?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 11:06

@ Cynthy; daar heb ik verder nooit echt aangedacht. Ze krijgt wel (periodes) met weerstand ondersteuning (verharingsperiode bijvoorbeeld, en nu met het hoesten ook). Ik kan natuurlijk idd ook eens de DA vragen.

@ Hetty; haar basistemperatuur ligt rond de 37.5 graden, en ik heb haar nog niet met een verhoging gevonden de laatste tijd. Ik ben best stellig met temperaturen om haar wat in de gaten te houden, zeker nu met het hoesten, maar ze zit mooi rond haar gewone temperatuur.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:08

Hier ook 2 stomende pony's gehad vanavond. Hoe gaat het bij jouw merrie Tancreda4?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:26

Ik heb dr niet gezien in een bui de laatste dagen, gisteren met die langdurige regen en wind heeft ze met dek op gestaan, en vanavond ben ik niet geweest....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:30

Mijnes stoomt soms ook hoor, na regen.
Ik denk dat als je gaat symptoombestrijden (dekens dus) je het eerder erger zal maken.
Misschien kun je verder komen met homeopathie, een ondersteundende vorm van binnenuit :)