Stro of Vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Stro of Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:44

Hoi,

Ik ga van stal verhuizen en ik moet zelf bedenken wat ik als stalbodem wil.
Nu staat mijn paardje altijd op vlas, maar de staleigenaar zelf die zegt dat stro natuurlijk goedkoper is.
Mijn paard plast redelijk veel en zover ik weet neemt stro vocht niet goed op. Maar vlas daarintegen wel.
Wat zouden jullie doen (andere opties mogen ook) en iemand enig idee wat het kostenplaatje ongeveer per maand is (vlas is ongeveer 6 zakken, maar stro...???)

Alvast bedankt

Rowan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:19

Ik heb mijn paardje altijd op stro gehad,omdat hij dan lekker wat te knabbelen had! Maar qua kosten ed.. is vlas wel fijner! Zeker ook omdat het inderdaad vocht goed opneemt... en zeker aangezien jou paardje veel plast! en misschien mag je wel een plakje stro erbij doen? Zodat hij was te knabbelen heeft,dat doe ik ook... succes!

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:35

ik heb ervaring met allebei en vind stro fijner. Ten eerste omdat ze dan inderdaad wat te knabbelen hebben. Ze wordt ook elke dag heel blij als ze weer een schoon stalletje heeft met vers stro. En als je goed stro hebt, neemt dat ook goed vocht op. Heb 5 jaar met vlas gewerkt, maar nu blij dat ze (weer)op stro staat. ik heb gemiddeld 3 balen stro per week nodig, halve baal per dag, aoms wat minder, maar ik wil dan ook dat ze er lekker bij staat! <3

kiki1976

Re: Stro of Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:56

Hier een merrie die van haar vlas stal een giga bende maakt. Ze krijgt het iedere keer weer voor elkaar dat ze alles door elkaar gooit, en daardoor het principe van vlas niet werkt.
Maar ook is zij eentje die altijd flinke natte plekken heeft en ik daardoor stro niet fijn vindt. Wel weer voor haar want dan heeft ze wel wat te knabbelen naast haar hooi.
Nu doen we op de plasplekken vlas en daarover stro.
Je hebt hierdoor niet de echte voordelen van vlas, maar wel een strostal die redelijk droog blijft

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:00

Persoonlijk vind ik vlas veel fijner dan stro. Het neemt het vocht beter op, stoft niet zo, ze krijgt genoeg te eten, dus heeft geen stro nodig om op te knabbelen. En het stinkt veel minder.

Verder geeft mijn stalhouder juist aan dat mijn stal goedkoper is dan de andere stallen. Er gaat 1 nieuw pak vlas per week in. Wel voeren wij de mest uit mijn stal zelf af. Het stro gaat namelijk weg als champignonnenmest en die willen geen vlas. Is bij ons echter geen probleem. Genoeg mensen die het willen hebben voor in de tuin etc.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:09

aan stro kunnen de paarden lekker door blijven knabbelen en het is lekker als ze erin liggen. Vlas kunnen ze niet eten maar het neemt wel super goed vocht op. Hoevaak per dag krijgen ze te eten? En staat ze op het land? Ik zou gewoon vlas doen omdat ie zoveel plast.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:15

nou mijn merrie staat op zaagsel en mijn ruin op stro maar ik raad je geen stro aan als die veel plast neemt veel slechter vocht op mijn ruin heeft de stal altijd nat. ik ga over op vlas

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:34

vlas;)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:39

Doe mij maar vlas !
Heb normaal gezien altijd m'n 3 paarden op stro gehad, maar nu ik een nieuw paard heb, die altijd op vlas heeft gestaan, durf ik het risico niet te nemen om haar op stro te zetten omdat ik bang ben dat ze dan heel dr stal gaat opeten (tis een echte vreetzak, en vrees er ook voor dat ze dan koliek kan krijgen)
Dus heb nu 1 op vlas staan & de andere 2 op stro.
Vind vlas ook veel properder en stinkt niet zo.
M'n paarden die op stro staan (vooral m'n oudste merrie) die maken er echt een smeerbende van, na 1/2 dag(en) ziet de stal al bruin/zwart van alle uitwerpselen en stinkt het echt :=
Dus dan kan je héél de stal weer uitmesten en er nieuwe balen stro in kiepen :+
Vlas is duur, maar heb je wel minder botten in de week voor nodig dan stro :)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

Ik heb mijn paard op stro staan. Ben er erg tevreden over. Ze heeft altijd wat te knabbelen.
Ik haal altijd 2 grote pakken stro in 1 keer en hier kan ik ruim 4 1/2 maand mee vooruit.
Ze heeft ook op vlas gestaan, maar daarbij liep ze alles op een hoop en was ze veel smeriger.

Thirzjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:09

Ik vind vlas heel fijn. Makkelijk schoon te houden en neemt het vocht goed op.
Paard deed het er ook prima op.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:11

ik heb vlas en ben er erg tevreden mee. Daarnaast heeft hij een grote pluk stro per dag zodat hij altijd iets te knabbelen heeft. Hij heeft elke dag een mooi dik schoon bed en het neemt goed het plas op.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:15

Wij willen niet anders meer als vlas. is super spul. En is uiteindelijk ook goedkoper als stro.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:49

Mijn paard heeft op haar oude stal altijd op vlas gestaan. Toen ik haar kocht en naar haar nieuwe stal bracht kwam ze op stro. Dit at ze helemaal op. De hele stal ging leeg. Nu staat ze 24u buiten dus hoef me daar nog even geen zorgen over te maken, maar straks staat ze 's nachts weer binnen en zal ik haar dus op vlas moeten zetten.

Hoe duur is vlas, waar koop je het en hoeveel pakken moet je er in het begin ingooien?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:51

Vlas vind ik echt fijner. Goedkoper en neemt naar mijn ervaring het vocht beter op. De urine gaat direct door naar de bodem en het oppervlak blijft droog, lekker handig dus ! :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:52

Vlas is volgens mij iets van 4,50 per pak ?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:53

Ooow! Dat is niet duur :D . En ik moest even lachen om onze namen :o

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:56

Haha, het viel mij net ook op :=

Ja volgens mij was het rond die prijs.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:03

Ik wil mijn paard ook op vlas gaan zetten..
Nu ligt het mij toch heel erg bij dat je de drollen gewoon bij de gemeentewerf af kon brengen bij het tuinafval/groene container?? Correct me if I'm wrong! Nu zou ik niet weten waar ik het af moet voeren namelijk... Wie zou mij aan de info kunnen helpen?

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:53

Volgens mij kan je drollen gewoon in de groene container doen.
Als wij met een stal beginnen gooien we 3 pakken vlas er in daar kan je 2 weken mee doen. En daarna natte plek er uit halen en elke week een nieuwe pak erin doen. En dagelijks de poepies er uit halen.

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:49

Ik heb mijn paardje nu op vlas staan.
Aan de ene kant vind ik het fijn,aan de andere kant niet.
Vlas neemt goed vocht enz. op en je kan de drollen er makkelijk uitscheppen.
Maar de drollen gaan zig overal verspreiden enz. (als je snapt wat ik bedoel ;) )
Daarin vind ik stro dus weer fijner.
Maar als je paard altijd op vlas heb/had staan kan je dat misschien beter zo houden?

Bij ons is Vlas 8,00,- per zak

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:59

Mijn pony's staan gewoonlijk op stro met in de winter ene laagje vlas er onder voor de plas plekken. Vind dit ideaal omdat ze altijd iets te knabbelen hebben! Hier kost vlas 7 of 8 euro de baal. Ik doe hier best lang mee omdat ik maar een beetje gebruik. Niet elk paard kan op stro staan.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:51

Wij hebben een klein pensionstalletje en dan slagen wij gelijk een halve vrachtauto in. En mensen kunnen dan ook vlas bij ons kopen voor 5.50 euro.
Als mijn paard op stro wordt gezet heeft ie het binnen 2 dagen op. En als je een stukje drol er niet uit krijgt, daar heb ik geen problemen mee. Mijn paard doet het er goed op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:05

hangt van je paard af een proper paard op vlas of houtkrullen een "vuil" paard op stro met eventueel een beetje vlas op de plasplaats.

ik heb momenteel mijn paard op houtkrullen met strokorrel, omdat ze enkel en alleen op stal plast en ik anders 2 pakken/week moet bijstrooien, ik vind het heel handig, maar ik heb een "proper" paard, kan altijd mooi de mestballen er afscheppen en om de 2-3 dagen de natte plek eruit.
Mijn trainingspaard mest overal, draait door haar stal en plast ook enorm veel, zij staat op stro en voor haar doe ik 2 emmers vlas op de natteplek. zo kan ik haar stal ook 2 dagen "proper houden", daarna kan ik het grootste deel eruit halen en bijna volledig opnieuw instrooien. haar op vlas of houtkrul zetten zou enorm veel meer werk betekenen en de stal zou er altijd "vies" uitzien...

oh kostprijs van stro is hier zo'n 40 euro per baal en daar doe ik ongeveer 4 weken mee met een stal van 4x 4.5m