grote van een paddock voor 4 paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

grote van een paddock voor 4 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:52

Hallo,

Vinden jullie een paddock van 15 x 16 te klein voor 4 paarden ?

zo ja wat zou dan een geschikte grote zijn ?

alvast bedankt voor je reactie's!

lastig

Re: grote van een paddock voor 4 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:01

Hier is de paddock bijna 800 vierkante meter voor 1 kleine maat paard, D pony en een B pony.
En ik vind dat het niet veel kleiner had gemoeten. Ze kunnen hier spelen en rennen zonder door de omheining te vliegen.

Jou maten geeft een oppervlakte van 240 vierkante meter. Een stuk kleiner dus, voor een paard meer.
HEt is niet heel groot. Maar ligt er ook wel aan hoelang ze erin staan, want die van mij lopen dag en nacht in de paddock.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:06

Ik vind het te klein, het is eigenlijk de afmeting van een kleine longeerbak. En daar kunnen m.i. maar maximaal 2 paarden in, ookal is het maar voor een paar uurtjes. Het zijn ook geen fijne afmetingen om even lekker de benen te strekken voor de paarden, omdat als ze willen galoperen altijd in een rondje moeten lopen. Maar alles is natuurlijk beter dan 24/7 op stal ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:27

Ik heb een paddock van 20m bij 30m (600 vierkante meter), ik heb 4 paarden, maar zet ze er alleen met zijn vieren in als het niet anders kan. Anders gaan ze 2 aan 2 naar buiten.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:53

Dat vind ik te klein ja. 20 x 40 vind ik beter.

Lee_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:10

Een paddock van 15 x 16 voor 4 paarden vind ik ook te klein. Voor 4 paarden zou ik een paddock van 20 x 40 doen en liefst nog wat groter

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:42

Ik heb nu in deze paddock 3 paarden staan,en dat gaat prima,maar deze paarden kunnen lezen en schrijven met elkaar...
Het is de bedoeling dat er nog een pony bijkomt,die is niet zo heel groot,denk 140.

Deze afmeting is op dit moment van de "nood" paddocks..
we gaan aan het einde van de maand de echte paddocks maken (nieuw zand erin en goed afzetten zoals het word)

Ik heb in totaal een stuk van ongeveer 35 bij 15.
en dan nog een stuk van 40 bij 15
in een L vorm
zal het proberen te maken zoals hij nu is ingedeeld maar ben hier niet echt een ster in ;)
ga het morgen ook nog even precies opmeten want dit is een beetje op de gok ...

denk dat deze 27 x 15 is hier staan er 3 in 13 x 15 en deze is voor 2
-------------------------------------------------------------------------------l
l l l
l l l
l l l
l l l
l-------------------------------------------------------------------------------l
l l
l l
l l
l l 15x15
l l Hier staan er 2
l l
l l
l l
l ---------------------------l
l ---------------------------l klein tussenstukje ivm een hengstje op stal
l l
l l
l l
l l 16x15
l l
l l In deze paddock staan nu 3 paarden
l l
l l
-----------------------------

Bovenin naast die van 13 x 15 is nog een paddock waar ook 2 paarden in kunnen

Het is de bedoeling dat er in totaal 11 paarden komen ,
in 3 groepen.
groep 1 van 3 paarden en die pony,
groep 2 is een paard,een welsh a en een d pony
groep 3 van 2 paarden en 2 pony's

wil wel graag het bovenstuk in 4 groepen delen,ivm een nieuw paard etc wat moet wennen!
(2 paarden zijn er nog niet maar komen en die moeten toch eerst appart staan)
de paddock die ernaast zit is er al en kan niet anders worden ingedeelt,is namelijk ook de ingang naar de wei
vandaar dat ik die er niet bijzet.

we hebben nog een rijbak waar de paarden worden gereden en hun benen kunnen strekken,
in de paddocks is altijd hooi en ze staan dan ook eigenlijk alleen maar te eten...
Ik kan natuurlijk de groep 1 wisselen met de paddock van 27 x 15.

denken jullie dat het dan wel groot genoeg is of zouden jullie het anders indelen ?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:43

me achterste lijntjes staan niet zoals ik het maakte
maar tot de streepjes is het einde ;)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:58

Ik snap je tekening niet, maar begrijp dat je dus verschillende paddocks hebt van verschillende afmetingen. En waar steeds 3 of 4 paarden in staan. Kun je niet paddocks met elkaar verbinden zodat ze allemaal bij elkaar kunnen? Of in ieder geval meerdere bij elkaar?
Ken je het paddockparadise principe? Is hier ook een topic over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:59

Ik vind de afmetingen waarover je spreekt echt akelig klein :=

Er staan dus meerdere paarden op een oppervlakte waarop je maar net een rondje kunt longeren.... is dat alles dat ze hebben of kunnen ze ook nog een stukje bestrating op en hun stal in ?

Ik moet er echt niet aan denken om die dieren dagen lang op zo'n postzegel te hebben....

Hier hebben we voor 2 D-ponies 2 zandpaddockjes , 1 dus een soort ovale longeercirkel , zeer vergelijkbaar met de afmetingen waar je het over hebt , en nog een kleintje van iets van 9 x 9 meter waar ze lekker een dutje kunnen doen. Hier tussen in staat een stalletje met betonplaten er omheen dus ze kunnen lekker wat heen en weer wandelen maar deze ruimte vind ik al dusdanig beperkt dat we nog aan het uitbreiden zijn. Ik zou er echt heel verdrietig van worden en met grote schuldgevoelens zitten als die beestjes alleen maar de grotere paddock hadden.... ze kunnen eens even stuiteren en een bokje geven maar het is gewoon te klein om de hele dag een beetje diervriendelijk in te staan. Erg geestdodend.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:19

Ik merk al dat in mijn paddock (van 20 bij 30) de paarden niet even lekker voluit rennen. als ze een aantal dagen (bv door het weer) alleen op de paddock hebben gestaan en daarna de wei weer op mogen, dan vliegen ze echt even een paar rondjes het hele weiland over, wat ze dus in de paddock niet doen..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:33

bedankt voor jullie reactie's,altijd fijn om andere meningen erover te horen!

hmmm maar jullie vinden het dus te klein ....

Ik probeer ze zoveel mogelijk altijd op de wei te hebben maar met al die regen in Nederland gaat dat natuurlijk niet ..
ze kunnen niet vanuit de paddock in de wei of op bestrating nee,ze gaan wel gewoon hun stal in s nachts..
dit is puur voor overdags..
Iedereen geeft zijn paard hier goede beweging,in de zin van rijden,longeren en losgooien in de bak dus beweging krijgen ze genoeg.
Paddock is hier puur voor niet de gehele dag in stal te staan en lekker buiten hooi eten en met soortgenootjes te zijn.

@ Marionblo,tekening is idd beetje onduidelijk ... komt omdat de streepjes niet deden wat ik wilde...
einde van deze streepjes ----- is het einde van die paddock ;)
Bovenste stuk is dus verdeeld in 2 stukken maar is ook niet helemaal goed gegaan,is 1 groot stuk en een kleine paddock van bovengenoemdxe afmeting.

ik ken het principe van paddockparadise,ik heb dit op me vorige plek gehad..maar had hier ook veel meer ruimte (5 hectare )
nu moet ik helaas met minder doen en
op deze plek wil ik mijn eigen paarden bij elkaar en die van de pensionklanten appart,heb niet echt zin erin dat ze allemaal door elkaar heenlopen .
en daarbij zit er in de 2de groep een hengstje dus die kan sowieso niet bij de andere groepen ivm met allebei merrie's in de andere groepen.

Jullie denken dan dat ik beter de paddocks beneden van 16x 15 en 15x 15 bij elkaar kan doen ?
dan is het 33x15 ? (er zit namelijk nog 2 meter nu tussen de paddocks maar die zit er dan bij)
voor 3 paarden en een pony.
en dan de bovenste zo laat zoals het is .en in het grote stuk die van 3 (dit zijn 2 kleine pony's en een paard en die hebben wel genoeg ruimte zo dat weet ik zeker)
en op het kleinere stuk 2 pony's ?
In de paddock naast de bak (deze zit nu niet erbij op de tekening) kunnen dan nog 2 paarden ..

Maar jullie vinden het allemaal klein maar als ik hier in de omgeving kijk (zijn al bijna geen stallen waar paarden uberhaubt in de winter naar buiten kunnen ) maar die er zijn hebben kleinere paddocks als ik vandaar dat ik het niet echt te kleine vond..
overigens rennen ze nu wel in de paddock,natuurlijk is het niet groot,maar bokken en gek doen kunnen ze er wel in nu...

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:37

Ik vind het niet te klein hoor, mits ze goed met elkaar overweg kunnen. Anders misschien beter om het om en om te doen. Het is m.i. belangrijk dat paarden zoveel mogelijk buiten komen. En we hebben nu eenmaal niet allemaal de mogelijkheid om er hele grote paddocks op na te houden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:52

15x16 vind ik voor 4 paarden echt te klein. Dan hebben ze alsnog ieder evenveel ruimte als wanneer ze op stal staan. Ik hoop dat je tot een betere oplossing kan komen met je paddocks!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:04

ja maar je kunt niet zeggen oppervlakte : aantal paarden = ruimte per paard. Ze hebben immers wel de hele ruimte, als ze tenminste wel goed met elkaar overweg kunnen.
Wij hebben paddocks van 20x40 en daarin staan dan gemiddeld 9 paarden per paddock ongeveer. Er staan twee grote hooiruiven in en twee grote containers. Daar kunnen ze heerlijk omheen rennen, wat ook regelmatig gebeurd. Zolang ze de benen kunnen strekken en het geheel zo ligt dat ze wel een stukje rechtuit kunnen rennen en niet alleen maar in een cirkel, vind ik het prima. Zeker als je ze bij zomerdag veel in de wei hebt, vind ik zoiets voor de winter een respectabele oplossing. Niet ideaal, maar beter dan alleen stallen. Maar ik zou dan wel twee groepen bij elkaar gooien inderdaad, ik vind dat je wel een lengte moet hebben van 30meter als ze even de benen willen strekken.

zo zijn onze hooiruiven
Afbeelding

zo staan onze containers (elk met de ingang de andere kant op en de deuren open. Zo hoeven ze niet perse binnen te staan om te schuilen maar zijn er vele schuilhoekjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:15

Bij ons staan ze in 15 x 40. Dat kan goed met 4 paarden. Dan kunnen ze ook nog een aardig sprintje trekken. Maar er gaan ook groepen van 7 of 8 paarden in en die rennen ook gewoon (hoewel ze liever gewoon eten en elkaar kriebelen).

20x40 is een hele bak. Ik zie ze ook niet zo vaak, paddocks die zo groot zijn eerlijk gezegd. Zeker niet als het alleen maar een alternatief is voor de weide.

Overigens zegt iemand hier boven dat is net zo veel ruimte als ze op stal hebben. Wij hebben stallen van 4x4 (gemiddeld is volgens mij nog steeds 3x3). En op zo'n stuk van 15x15 kunnen wel 14 van zulke stallen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:20

klopt, ze zijn groot, maar bij ons staan de paarden er het hele jaar in he?
Komen bij zomerdag 1 dag in de week op de wei, de rest van het jaar staan ze in de paddocks. Gaan ook niet op stal -althans de meeste paarden niet- .
Ik zou zelf 15 x 30 als minimummaat aanhouden voor 4 paarden.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:46

Net even nagerekent,het bovenste stuk is 42 x 16
en beneden is 32 x 17

_Dune_ schreef:
15x16 vind ik voor 4 paarden echt te klein. Dan hebben ze alsnog ieder evenveel ruimte als wanneer ze op stal staan. Ik hoop dat je tot een betere oplossing kan komen met je paddocks!

zoals ik mijn laatste post zette,kan ik de 2 paddocks beneden bijelkaar doen dan hebben ze een ruimte van 17 x 32 ongeveer voor 4 paarden ;)
en het gaat er niet alleen om dat ze ruimte hebben,ze hebben ook sociaal contact en inderdaad zoals opisop_shop zegt,ze hebben de gehele ruimte ;)

Paarden kunnen overigens super met elkaar overweg,staan al jaren samen,zijn weleens met z'n alle van stal verhuist dus de band tussen ze is super!

@ opisop_shop
ziet er leuk uit ,ik heb ook in iedere paddock een hooibak staan,en als ik ze bijelkaar voeg doe ik er ook 2 in..
bij mij staan ze er enkel in met slecht weer,zodra het maar kan staan ze in de wei,ook in de winter lopen ze nog veel op de wei,en snachts op stal.
Dus ze hoeven er niet het gehele jaar in te staan ;)

Bedankt voor alle reactie's tot nu toe!